Intervju

Joel Marklund: »Sport är alltid en chansning«

Under uppväxten var mormor och morfars toalett i Lovisa, i Finland, tapetserad av vykort från hela världen. Till och med taket var täckt av vykort. »Som barn satt jag där och glömde bort tid och rum. Det är helt klart därifrån mitt rese­intresse kommer«, säger Joel Marklund, en av Sveriges främsta sportfotografer.

I dag har Joel Marklund fler resdagar än de flesta fotografer. Och det är framför allt idrott på världens stora arenor som han har framför alla sina kameror, både de i handen och alla de fjärrstyrda. Men allt började med skrivångest och konsertbilder från Norrbotten. 

– Jag började skriva om tv-spel för lokaltidningen Norrländska Socialdemokraten (NSD) när jag bodde i Boden. Och så blev det artistintervjuer och konsertrecensioner. Men jag satt alltid hela natten före lämning och finslipade detaljer i texterna eftersom jag ville att de skulle vara så bra som möjligt. 

Det var i samband med artistintervjuer och konsertrecensioner som han började fotografera. 

– Jag hade inte plåtat så mycket innan men det visade sig att jag hade fallenhet för det. För min del, eftersom jag är perfektionist, mådde jag bättre av att fotografera än av att skriva. Ögonblicket kommer inte tillbaka, jag kan inte sitta en hel natt och ta om bilden. Det var roligare att fotografera helt enkelt och det gick väldigt snabbt väldigt bra.

 

Foto: Joel Marklund
»Allting ser större ut under vatten. 14 mm ser mer ut som 18 mm. När allting väl faller på plats och bilden väl sitter, solen, Sarah Sjöström så som hon dyker ner med molnen i bakgrunden – det är en härlig känsla. I det fallet handlar det inte så mycket om tur utan om att jag verkligen jobbat mot ett tydligt mål«, säger Joel Marklund om bilden där Sarah Sjöström dyker ner i vattnet vid starten av finalen i damernas 100 meter frisim under dag sju av SM-veckan den 6 juli 2014 i Borås. Bilden vann 3:e pris i Sportbild i Årets bild 2015.

 

»Utrymme att misslyckas«

Joel Marklund gjorde praktik och fick sommarvikariat på NSD. Bland annat gjorde han tillsammans med en nöjesreporter på tidningen 8–10 sidor mode varje månad. 

– Det var fantastiskt. På NSD fick jag göra allting och hade utrymme att misslyckas. Det gjorde mig väl rustad för att senare börja på Aftonbladet, där utrymmet för misstag inte var lika stort. 

Praktik- och vikarietiden på NSD och Aftonbladet är hans fotoskola. 

– Jag har alltid varit intresserad av journalistik och läst pressregler, utlåtanden och vad som hänt i domstolar gällande journalistik. Jag kan till och med ha fått en bättre utbildning i slutändan av att inte gå skola. 

Bakgrunden delar han med de flesta kollegorna på sportbildbyrån Bildbyrån, som han också är delägare i. 

– Vi tar in praktikanter från Nordens fotoskola och Mittuniversitetet i Sundsvall. Men de flesta som arbetar här har inte gått någon fotoskola. Utan utbildning får man jobba hårt och vara driven. Man har ett mål och är fokuserad och beredd att jobba hårt för att ta sig dit. Sådana fotografer funkar bra hos oss.

Text

Publicerad den

29 nov 2015 - 07:12

Joel Marklund

Ålder: 29 år.

Bor: Hornstull i Stockholm.

När jag inte arbetar: Umgås med vänner. Det är det viktigaste man har. Tacksam att jag har vänner som godtar att jag är borta mycket.

Utrustning, hus: Nikon D4S i handen, D4 för undervattensfoto, D3S som remotekameror, GoPro.

Utrustning, objektiv: 14–24/2.8, 16mm fisheye, 24–70/2.8, 70–200/2.8, 200–400/4, det nya 400/2.8, 600/4.

Utrustning, övrigt: Pocket wizards för att lösa ut kamerorna, speedlightblixtar och Elinchrom studiopaket, enkel ljudutrusning, enkelt led-ljus. 

Webb: joelmarklund.com, instagram: joelmarklund.

Joels fototips

Problemet är oftast ljuset när du fotar rörliga motiv, så välj en så stor bländare som möjligt. 

För att fånga rörelsen kan du antingen frysa ögonblicket med en kort slutartid eller använda en lång slutartid och följa motivet i en panorering. Det är svårare, men det blir väldigt effektfullt. 

Bakgrunden är jätteviktig och en dålig bakgrund kan förstöra hela bilden. Placera dig så du får en så ren bakgrund som möjligt. 

Utmana dig själv och ge dig på vinklar som du inte är helt bekväm i. Lägg dig ner och fotografera underifrån. Eller kryp ner och försök få något intressant i förgrunden. 

Experimentera.

Jaga inte vidare efter nya bilder hela tiden utan fokusera på att få en bra bild istället för flera halvdåliga. 

Du måste inte ha tele för att plåta sport. Ju mindre evenemang desto närmare kan du gå. På nära håll blir det ofta mer intressanta bilder med ett vidvinkelobjektiv. 

Ta kontakt med någon lokal idrottsklubb, som en brottnings- eller gymnastikklubb med verksamhet från barn till elitnivå. 

Börja på mindre evenemang där du kan få bra access, kanske till och med bakom kulisserna. Sportfoto är väldigt demokratiskt på det sättet. Det är inte reserverat för fotoeliten som till exempel politikens värld. Vem som helst har tillgång till sportevenemang.

 

Aktuellt just nu

    Senaste numret

    Senaste kommentarerna