Reportage

Bakom kulisserna: Så retuscherar de bilder

På Retuscheriet arbetar Justin Rubin, Kristine Clason, Jerry Hansas och Jon Norrgren, samt Pontus Björkbacka som inte är med på bilden. Foto: Johan Wessel
Före retusch: Ett uppdrag för The Royal Swedish Roller Derby. Retuscheriet har både fotograferat och gjort retuschen för bilderna. På facebook.com/retuscheriet kan du se en film från fotograferingen. Foto: Retuscheriet
Efter retusch: Här är den färdiga bilden efter retuschen. Om du jämför med bilden före denna kan du se att det har hänt en hel del, inte minst att hela bakgrunden är förändrad. Foto & retusch: Retuscheriet
Före retusch: När fotografen Daniel Månsson, som bor i USA, skulle ta bilder för ett klädmärkes sommarkampanj gjorde han det i Kalifornien. Retuscheriet reste dit för att vara med redan vid fotograferingen och för att kunna komma med synpunkter utifrån retuschörens synvinkel. Här ser du ­originalbilden, i nästa bild ser du den färdigretuscherade. Foto: Daniel Månsson
Efter retusch: Här har Retuscheriet färdigställt bildens utseende. Om du jämför med originalbilden ser du att färgerna och kontrasterna är förändrade, samt att en del saker är bortplockade såsom en skylt, en människa och en fågel. Om du går in på ­retusch­eriet.se kan du se en film från fotograferingen. Foto: Daniel Månsson, Retusch: Retuscheriet
Retuscheriet diskuterar gärna med fotografen om vilken känsla bilden ska ha u2013 redan innan den tas. På så sätt är det lättare att nå ett visst resultat. Foto: Daniel Månsson, Retusch: Retuscheriet
Även om någon ensam har gjort en bild från start till mål tittar alla på varandras bilder innan leverans. Foto: Johan Wessel
»Ett utmanande uppdrag där flera olika exponeringar på stänk och klockor skulle byggas ihop till bilder. Varje bild består av 10u201315 exponeringar. Alla stänk och splashar är fotograferade med grå färg för att vi på ett bra sätt skulle kunna färga detta efteråt«, förklarar Retuscheriet som tillsammans med fotografen Tomas Monka skapat dessa reklambilder för ett klockmagasin. Foto: Tomas Monka, Retusch: Retuscheriet
Vid fotograferingen för denna klockreklam användes grå färg som Retuscheriet sedan färglade i efterhand. Foto: Tomas Monka, Retusch: Retuscheriet
Retuscheriet samarbetar ofta med bilfotografen Oskar Bakke, som här har fotograferat en bil från en skylift och på så sätt hittat ett starkt grafiskt uttryck. I retuschen har detta sedan förstärkts genom ett arbete med färger och kontrast. Foto: Oskar Bakke, Retusch: Retuscheriet
Ny glöggsmak lanseras med pressbilder som Retuscheriet skapat tillsammans med fotografen Fabian Björnstjerna. Foto: Fabian Björnstjerna, Retusch: Retuscheriet
»Utmaningen i den här bilden var att få det varma glödljuset att tona över på ett bra sätt till natten utanför. Övergångarna måste vara mjuka men ändå ganska tydliga. Det sista vi skulle få in var stjärnhimlen, efter lite jobb satt även den på plats.« Foto: Daniel Månsson, Retusch: Retuscheriet

Hos Retuscheriet handlar uppdragen till stor del om att ge bilder korrekta färger och kontraster utifrån en kunds önskemål. Ett av verktygen för att nå dit är självkalibrerande skärmar. »Med sämre skärmar är risken att man inte ser saker som sen helt plötsligt syns i tryck«, förklarar Justin Rubin på Retuscheriet.

Färgen NCS 4000 är en riktig storsälj­are, i alla fall bland retuschörer. Även hos företaget Retuscheriet i Stockholm pryds väggarna av denna färg, som du kanske inte skulle måla väggarna där hemma med, men som har klara fördelar för den professionelle bildmakaren. Färgen är helt neutral och därmed varken bländande eller för mörk. Den är mellangrå.

– Man kan inte sitta i ett grönt rum och titta på bilder, förklarar Jerry Hansas som tillsammans med Jon Norrgren, Justin Rubin och Pontus Björkbacka driver Retuscheriet.

Att miljön spelar roll för hur vi uppfattar färger på en skärm eller i en utskrift, det vet proffsen. Därför målar de väggarna i NCS 4000, har lysrör i taket på 5300 kelvin (så kallat dagsljus) och arbetar nästan alltid med gardinerna neddragna för att undvika störande ljus. Allt detta tillsammans ger en färgneutral arbetsmiljö, där istället färgerna på skärmen eller i utskriften får komma till sin rätt. För Retuscheriet som bland annat arbetar med kunder som Ikea, Tele2 och Boomerang är det a och o att färgerna är korrekta vid en bildleverans.

– När bilden åker härifrån ska det vara rätt. Sen kan saker ändå se olika ut beroende på att konsumenterna använder olika typer av skärmar i olika ljusmiljöer. Men vi ska ha gjort vad vi kan för att det ska vara korrekt, säger Jon.

Före retusch: När fotografen Daniel Månsson, som bor i USA, skulle ta bilder för ett klädmärkes sommarkampanj gjorde han det i Kalifornien. Retuscheriet reste dit för att vara med redan vid fotograferingen och för att kunna komma med synpunkter utifrån retuschörens synvinkel. Här ser du ­originalbilden, i nästa bild ser du den färdigretuscherade.
Efter retusch: Här har Retuscheriet färdigställt bildens utseende. Om du jämför med originalbilden ser du att färgerna och kontrasterna är förändrade, samt att en del saker är bortplockade såsom en skylt, en människa och en fågel. Om du går in på ­retusch­eriet.se kan du se en film från fotograferingen.

»Superlyx att driva eget«

För tre år sedan skrev Kamera Bild om personerna bakom Retuscheriet. Då var de precis på väg att slutföra sina studier vid Fotoskolan STHLM, där de hade utbildat sig till bildbehandlare. Under hösten 2013 startade de företaget som sedan på kort tid har etablerat sig inom retuschbranschen. De har till och med vuxit i och med anställningen av Kristine Clason, som sedan i september arbetar på företaget.

Samtidigt är det en bransch med hård konkurrens, där det varje år kommer ut 18 nya bildbehandlare från Fotoskolan STHLM samt att det redan finns flera företag inom området. Vad har då varit Retuscheriets framgångsrecept?

– Jag hoppas att vi är duktiga på det vi gör. Sen försöker vi hela tiden vara ganska personliga i kontakten med våra kunder, samt att vi är lösningsorienterade. När vi vet förut­sättningarna, då ser vi till att lösa uppdraget, säger Jerry.

– Vi är inte heller så strikta kring vad vi gör. Om något känns kul så testar vi. Och om uppdraget inte alls passar oss kan vi skicka det vidare. Vi har ett stort nätverk, säger Justin.

Är det fortfarande lika kul, tre år efter starten?

– Vissa saker med att driva företag kanske inte är så lattjo, som att sitta i möten med revisorn eller skatteverket. Det var inte det man såg framför sig när vi startade. Men samtidigt är det en superlyx att få driva sitt eget företag och ägna dagarna åt sitt stora intresse, säger Jon.

Är ibland med vid fotograferingen

Grundprincipen är att en retuschör tar vid där fotografen slutar, för att färdigställa bildens utseende så att den når det resultat som uppdragsgivaren önskar. På Retuscheriet handlar arbetet till stor del om färg och kontrast, inte lika ofta om att klippa och klona. Det är nästan uteslutande reklambilder som de arbetar med, ett område där retusch är en naturlig del av processen.

»Ett utmanande uppdrag där flera olika exponeringar på stänk och klockor skulle byggas ihop till bilder. Varje bild består av 10–15 exponeringar. Alla stänk och splashar är fotograferade med grå färg för att vi på ett bra sätt skulle kunna färga detta efteråt«, förklarar Retuscheriet som tillsammans med fotografen Tomas Monka skapat dessa reklambilder för ett klockmagasin.

– Det är ingen hemlighet att retuschen är en stor del av en reklambild. Så har det egentligen alltid varit, men skillnaden i dag är att kunderna är mer medvetna om vad som kan göras. De har större önskemål om flexibilitet och vill ha mer komplexa bilder, förklarar Jerry.

I praktiken kan det handla om att en reklambyrå vill få bilden levererad i olika lager för att de i efterhand ska kunna välja vilka delar av bilden som ska tändas och släckas, alltså att byrån själv vill kunna bygga om bilden beroende på hur den ska visas – på till exempel webben eller i tryck. Det ställer­ högre krav på Retuscheriet som även gärna är med i början av en process. Jerry berättar hur:

– Vi sitter med fotografen och diskuterar idéer, teknik och vilken känsla bilden ska ha. Dels gör vi det för att nå ett visst resultat men även för att det ska bli så effektivt som möjligt. Vid större projekt vet fotografen att »om jag inte gör rätt från början är risken att jag får göra om det sen«. ­

Är alla bitar korrekta från början blir det ett bättre slut­resultat.

Ibland är Retuscheriet med vid själva fotograferingen, vilket vid ett tillfälle innebar att de åkte hela vägen till Kalifornien när det skulle tas bilder för ett klädmärkes sommarkampanj.

– Vi kommer med synpunkter utifrån retuschörens synvinkel. Vi vet vilka bitar vi behöver, vad som är enklast att fixa på plats och vad som likaväl kan fixas i retuschen, säger Jerry.

Före retusch: Ett uppdrag för The Royal Swedish Roller Derby. Retuscheriet har både fotograferat och gjort retuschen för bilderna. På facebook.com/retuscheriet kan du se en film från fotograferingen.
Efter retusch: Här är den färdiga bilden efter retuschen. Om du jämför med bilden före denna kan du se att det har hänt en hel del, inte minst att hela bakgrunden är förändrad.

Vad är bra retusch, och vad är dålig sådan?

– Det klassiska svaret är att retuschen är bra när den inte syns och är uppenbar. Kritvita ögonvitor och kritvita tänder kanske inte ser så bra ut, men det är egentligen svårt att säga vad som är dålig retusch – det beror ju helt på vad kunden har valt, säger Jerry.

När Retuscheriet arbetar med sina bilder i Photoshop lägger de upp strukturen på samma sätt hela tiden. Är det till exempel en modell som har fotograferats delar de upp bilden i olika lager för respektive område såsom hår, hud, skor och tröja. Allt för att det ska vara möjligt att göra lokala justeringar.

– Med ordentliga markeringar går det att ha en större flexibilitet. Har vi retuscherat en bild av en bil kanske kunden önskar förstora någon del, för att i nästa steg säga »nej, gör den mindre igen«. Då är det bra om bilden är uppbyggd på rätt sätt från början, säger Jerry.

En annan fördel med en tydlig struktur är att alla på företaget kan ta över varandras jobb vilket händer emellanåt, inte minst vid större montage då de är flera som arbetar med samma bild. Men även om någon ensam har gjort en bild från start till mål, tittar alla på varandras bilder innan leverans.

Även om någon ensam har gjort en bild från start till mål tittar alla på varandras bilder innan leverans.

Dator, skärm och ritplatta

Hur lång tid det tar att retuschera en bild varierar starkt. Retuscheriet har som längst arbetat en vecka med en bild, men då skulle den i stort sett byggas upp från grunden utifrån en stor mängd exponeringar. Slutresultatet blev en lång soffa där en familj på 14 personer sitter med sina respektive surfplattor.

Projektet involverade många personer som önskade se en del ändringar under arbetets gång.

– Ofta är det en tyngre administration vid stora projekt eftersom flera personer är inblandade, förklarar Jon.

På skrivborden hos Retuscheriet finns det i huvudsak tre saker: datorer, skärmar och ritplattor med tryckkänsliga pennor. Detta i kombination med Photoshop är verktygen de behöver för att utföra sina uppdrag. Att arbeta med en mus är inte att tänka på för en retuschör.

– När vi studerade var det en lärare som sa »att göra retusch med en mus är som att försöka sminka sig med boxningshandskar«, berättar Jon.

– Retusch kan liknas vid att rita eller måla, det är ofta snabba och finkänsliga rörelser. Med en mus är inte det möjligt, säger Justin.

Skärmarna, hur stor betydelse har de?

– De är ovärderliga, säger Jon och Justin förklarar vidare:

– Vi jobbar mycket med reklam vilket ofta innebär trycksaker i slutändan. Då måste vi ha skärmar som kan visa en större färgrymd och ha ett större dynamiskt omfång än vanliga konsumentskärmar. Färgerna måste visas korrekt.

Alla på Retuscheriet arbetar med Eizo-skärmar från deras serie som kallas för »Coloredge«. Storlekarna på kontoret varierar mellan 24 och 27 tum, men alla är självkalibrerande. Det innebär att Retuscheriet har ställt in vilket färg­schema som skärmarna ska hålla sig till och hur ofta de ska kalibreras vilket sedan sker automatiskt när ingen är inne på kontoret, till exempel på söndagskvällar. Då öppnas en liten lucka i nederkanten av skärmen, från vilken det åker upp ett litet mätinstrument framför själva panelen. På det här sättet genomför skärmen en kalibrering på egen hand, vilket Retuscheriet har schemalagt till en gång i veckan. Det behövs för att skärmarna hela tiden ska ha en exakthet när det handlar om färger.

Jon ger ett exempel på vad korrekta färger innebär i verkligheten.

– Vi har ett kalibrerat system som hänger ihop med våra skrivare. Det innebär att om vi fotograferar en grön tröja, retuscherar bilden och sedan skriver ut den så ska vi efteråt kunna placera tröjan, skärmen och utskriften bredvid varandra och den gröna färgen ska upplevas som exakt samma färg. Det ska inte synas någon skillnad.

Ny glöggsmak lanseras med pressbilder som Retuscheriet skapat tillsammans med fotografen Fabian Björnstjerna.

Är kunderna noga när det handlar om färg? Eller är det främst ni själva som ställer hårda krav?

– I nio av tio fall är det nog vi som är mest petiga. Men det är självklart viktigt för många kunder att färgerna blir ­korrekta. Det går ju inte att vara en retuschbyrå och strunta i färgprofiler och kalibreringar, vi kan inte hoppa över de stegen. Det är som att en snickare en dag skulle välja att lämna sågen hemma. När man väger samman allt vi gör så är utrustningen otroligt viktig, förklarar Jon.

Vad händer om ni skulle arbeta med sämre skärmar?

– Då är risken att man inte ser saker som sen helt plötsligt syns i tryck, säger Justin.

Har ni några tips på vad hobbyfotografen ska tänka på, när det handlar om redigeringsmiljö?

– Att inte sitta i direkt solljus samt att arbeta i en kontrollerad miljö med ett konstant ljus. Det behöver inte alltid vara korrekt kelvintal i lamporna, men se till att ljuset inte skiftar, säger Justin.

Jerry tillägger att Apple-skärmar kan vara problema­tiska, eftersom de är ljusa och kontrastrika. Det gör att bilderna ser lite för bra ut på den typen av skärmar.

– Har du en sådan är tipset att du sänker ljusstyrkan och kontrasten för att komma närmare verkligheten.

Egna projekt ger nya uppdrag

Efter tre händelserika år sedan starten tänker Retuscheriet nu fortsätta på samma bana, gärna med fler nya kunder och uppdrag. Samtidigt vill de emellanåt försöka få tid över till eget skapande, där de kan känna sig fria att ta ut svängarna och verkligen visa vad som går att göra i en bildretusch. Ibland blir resultaten av detta arbete något som även kunderna visar intresse för.

»Utmaningen i den här bilden var att få det varma glödljuset att tona över på ett bra sätt till natten utanför. Övergångarna måste vara mjuka men ändå ganska tydliga. Det sista vi skulle få in var stjärnhimlen, efter lite jobb satt även den på plats.«

– Just nu håller vi på med ett jobb där en kund har sett ett av våra egna projekt och vill ha samma manér. I det här fallet handlar det om något som är ett foto men som ser illustrerat ut, berättar Justin innan han försjunker in i sitt arbete.

Som retuschör blir det helt klart mycket sittande framför en skärm. Därför är ett av Retuscheriets senaste inköp ett par romerska ringar som ska sättas upp i taket. Det är viktigt att även tänka på kroppen, betonar de.