Reportage

Kurs i nakenfoto – så fungerar det

Under kursen på City Studios är det fine art nude som lärs ut, där det främst handlar om att framhäva kroppens linjer och former. Foto: Aje Hedlund
På workshopen är Matilda Rådefelt nakenmodell. Kursdeltagarna får lära sig allt om olika ljussättningar för att skapa stilfulla nakenbilder.
Matilda Rådefelt är naken redan från början av workshopen. »Annars kan det bli en större grej om man klär av sig succesivt«, säger hon. Foto: Aje Hedlund
Att posera naken inför en hel grupp har inte Matilda några problem med. Men hon är ändå lättad över att det på workshopen är en bra blandning av människor, med både män och kvinnor.
Foto: Aje Hedlund
För fem år sedan började City Studios att erbjuda olika kurser. De hyr även ut lokalerna.
Foto: Aje Hedlund

I studion står modellen Matilda med en tydlig pondus och självklarhet, trots att hon inte har en tråd på kroppen. Och framför sig har hon sju olika fotografer som är upptagna med att hitta den perfekta inställningen på kameran.Kamera & Bild är på workshop i nakenfotografering – hos City Studios.

Halvfem kommer Matilda Rådefelt in i logen och slänger ner sin väska på golvet. Hon är dagens fotomodell som ska posera naken för fotograferna. Men just nu står hon här med grova snickarbyxor och med ett lätt rödaktigt ansikte efter en varm dag.

– Jag har stressat från jobbet, där jag jobbar som chaufför åt DHL.

Hon har inte sagt till chefen vad hon ska göra i dag, men på företaget vet de redan att Matilda även jobbar som fotomodell. Hon har visat en del bilder.

Att posera naken inför en hel grupp har inte Matilda några problem med. Men hon är ändå lättad över att det på workshopen är en bra blandning av människor, med både män och kvinnor.

Vill lära sig mer om ljussättning

Samtidigt som Matilda ställer sig i duschen råder det en stilla förväntan borta i mötesrummet. Här har några deltagare redan hunnit samlas och jag slår mig ner vid bordet. Utanför skiner solen på en klarblå himmel. Men det ser vi inte – för vi befinner oss en trappa ner, i källarplanets kulvertar. Här har City Studios sina lokaler, på Norrmalm i Stockholm. Och även om vi befinner oss i en källarvåning så är det långt ifrån mörkt. Väggarna är vitmålade och väl upplysta.

Klockan närmar sig fem då det är dags för workshop i studiofotografering, med Matilda som nakenmodell. Alexandra Ljungkvist Sjölin plockar fram sin kamera och börjar trycka på knapparna.

– Jag är helt och hållet en nybörjare. Tidigare har jag bara fotat med min Ipad, och det är tur att det finns Instagram med olika filter, säger hon med ett skratt.

Bredvid sitter hennes kollegor Elisa Saarekettu Nykvist och Margaretha Hammarberg. De är lärare på en skola i Liljeholmen, där eleverna är nyanlända invandrarungdomar i gymnasieålder. Margaretha förklarar för mig att lärarna själva tar klassfoton, vilket de behöver bli bättre på och går därför några kurser på City Studios.

– Vi har skaffat en mastodontutrustning med blixtar, men vi kan inte använda dem. Så i dag vill vi lära oss mer om ljussättning med paraplyer, säger Margaretha.

Som en riktig fotograf

Martin Klang och Moazzam Ali slår sig ner vid bordet. De känner varandra från jobbet, och gillar båda att fotografera på sin fritid.

– Vi har tidigare på City Studios gått en grundkurs i modellfotografering som var väldigt inspirerande, man kände sig som en riktig fotograf, säger Martin som sedan två år tillbaka har återupptagit sitt intresse för foto – tidigare fotograferade han mycket på 70-talet.

– I dag hoppas jag lära mig mer om ljussättning och att få med mig fina bilder hem.

Fler deltagare dyker upp, och även de nämner ökade kunskaper i ljussättning som en förväntning på dagens workshop. Att fånga skönheten hos en naken modell är det ingen som säger något om. Men det är klart – allt hänger ju på ljussättningen för att det ska bli en lyckad bild.

Går igenom blixtarna

Alla kurser på City Studios leds av Aje Hedlund som har fotograferat hela livet. Med en avslappnad stil kliver han in i rummet och hälsar de sju personerna välkomna.

– Jag ska börja med att ta en snus, och om det är någon som vill ha så är det bara att säga till, säger han med ett leende.

Aje känner igen nästan alla av deltagarna eftersom de redan har gått andra kurser på City Studios. Därför säger han lite skämtsamt att det i dag blir förhör av deras kunskaper, innan han går igenom blixtarna och tillbehören.

När jag tidigare frågade Aje vad som är roligast med att leda kurser svarade han:

– Jag vill se till att de går hem och har lärt sig nya saker. Det är tillfredställande när jag ökar på deras förståelse för hur de ska hantera sin kamera.

För fem år sedan började City Studios att erbjuda olika kurser. De hyr även ut lokalerna.

Helt naken från början

Deltagarna förflyttar sig in i studion där det längs med ena väggen just nu hänger en vit fond, och på motsatta sidan av rummet en svart. Aje har ställt upp blixtutrustningen mot den vita.

– Vilken slutartid ska vi ha, frågar han.

– 125, svarar flera i gruppen och Aje ser nöjd ut:

– Precis, och när det gäller bländare så är det en smaksak. Vi ska börja med att ta så kallade high-key-bilder och kommer att hålla oss på en bländare mellan åtta och elva.

Alla i gruppen får varsin sändare som de fäster i blixtskon, och som ska trigga igång studioblixtarna. En egen kamera har alla med sig, men i övrigt står City Studios för utrustningen.

Medan alla fixar med sina kameror kommer Matilda in i studion, iförd en vit liten badrock. Hon tittar nyfiket på deltagarna. Det är första gången hon arbetar för City Studios, vilket knappt märks. För när Aje säger att det har blivit dags att börja fotografera tar hon ledigt av sig rocken och intar självsäkert en plats framför den vita fonden. Hon är helt naken.

Jag föreställde mig innan kursen att det nu skulle uppstå en konstig stämning, att vi skulle bli generade och kanske något besvärade av modellens nakenhet. Men jag upplever inte något av detta. Allt känns helt naturligt, antagligen för att arrangemanget är professionellt och för att Matilda signalerar pondus.

»Gillar inte sensuella bilder«

Under hela workshopen turas deltagarna om att ta bilder, fyra åt gången vid varje ny ljussättning eller ny posering av modellen. Aje ger hela tiden tips och förklarar vad de ska tänka på.

I början är det få som vågar regissera Matilda, men det kommer successivt vilket uppmuntras av Aje. Alexandra är en av de som vågar ge tydliga direktiv.

– Jag gillar inte sensuella bilder, jag vill att du ska stå mer så här – (Alexandra visar med hjälp av sina egna ben att Matilda ska stå bredbent rakt mot fotografen) – och så vill jag ha mer muskler. Du ska se lite tuff ut.

Matilda följer snabbt anvisningarna från Alexandra, som imponeras:

– Wao, vilken power. Snyggt, tack så mycket.

Att Matilda har muskler och är stark råder det ingen tvekan om. Men när hon vid en posering står på tå för fotograferna blir det till slut inte lätt att hålla balansen. Margaretha dröjer med att knäppa sin bild och Matilda får anstränga sig hårt för att stå kvar på tå – men till slut börjar hon skaka och tappar balansen.

– Jag är inte van att hålla en pose så länge, jag måste gå mer på gymmet, säger Matilda till mig i en paus.

Aje flyttar om blixtarna och under de tre timmar som workshopen pågår så hinner deltagarna träna på flera olika ljusscenarier. De lär sig hur de ska få fonden att bli helt vit, eller med förändrat upplägg få den att bli grå istället. De övar på att ta siluettbilder med en blixt bakom Matilda och får lära sig hur de skapar bilder med ett mer nertonat ljus. Olika tillbehör åker emellanåt fram, som bikakeraster och färgfilter.

Ska inte bli för sexuellt

Allt handlar om att måla med ljuset för att lyckas skapa stilfulla nakenbilder. Medan Aje riktar om ett ljus säger han:

– Nu gör vi rumpan kolsvart. Det är hemligheten med sådan här fotografering, att vi tar bort kön med hjälp av skuggor.

Genren som lärs ut under workshopen kallas för fine art nude, vilken främst går ut på att framhäva kroppens linjer och former – utan att det blir för sexuellt. Jag frågar Aje var gränsen går.

– Det är när modellen börjar se för pillimarisk ut, svarar han.

Matilda har tidigare varit modell för just den typen av bilder, som benämns glamour.

– Då handlar det inte så mycket om att framhäva kroppens muskler utan mer om att tuttarna ska se ut på ett visst sätt och att man har suget i blicken, säger Matilda medan hon tar en paus i logen.

Kan visa bilderna för morfar

Matilda förklarar att hon inte har några problem med att posera naken inför en hel grupp, men är ändå lättad över att det på workshopen är en bra blandning av människor.

– Skönt att det är både är kvinnor och män här. Jag var lite rädd innan att det skulle vara män som är här av fel anledning, men så är det inte alls.

Och så länge deltagarna frågar Matilda innan så får de lägga ut bilderna på till exempel sina hemsidor.

– Vissa av de här bilderna skulle jag kunna visa för min morfar, det är ju inte direkt några sjaskiga bilder.

Vad är det svåraste med att vara nakenmodell?

– På vissa bilder kanske man ser saker som man inte vill se. Det är verkligen den nakna sanningen. Därför måste jag se till att träna mycket, för även om det går att retuschera bilderna så är det ju bättre om de ser bra ut från början.

Hur tycker du att en bra fotograf är?

– Det är någon som kan skämta och som är professionell. Fotografen ska inte fram och pilla för att visa hur jag ska posera, utan personen ska kunna visa verbalt hur jag ska göra. Det är också bra om fotografen inte är rädd för att komma med tips.

Jag frågar Matilda om det inte upplevdes konstigt att vara naken redan från början av workshopen, men hon tycker det kändes naturligt.

– Det är bra att börja med naket direkt. Annars kan det bli en större grej om man klär av sig succesivt.

Inne i studion har Aje tagit fram en stol och Matilda lägger sig på rygg över sitsen. Deltagarna ser nästan lite chockade ut och frågar oroligt: »Ska vi fota alla samtidigt?«. Aje svarar att det inte är någon fara, men efter ett tag syns det att Matilda får kämpa för att båda lyckas hålla poseringen och andas.

– Skönt att det är mycket skugga på ansiktet så att man inte ser hur röd jag är, säger Matilda efteråt med ett skratt.

Matilda Rådefelt är naken redan från början av workshopen. »Annars kan det bli en större grej om man klär av sig succesivt«, säger hon.

Finns inga dumma frågor

Snart har tre timmar passerat och Aje börjar runda av workshopen med lite allmän frågestund. Och även därefter dröjer sig folk kvar för att diskutera vad de har lärt sig. Det märks att deltagarna har haft det trevligt, vilket intygas av Martin som är nöjd:

– Det har varit jättekul och känts kreativt. Dessutom har jag fått mycket tips.

Vad har varit svårast?

– Att förstå det här med linjer och skuggor och hur man kan skulptera med ljuset.

Alexandra som inte tidigare hade fotograferat så mycket är också nöjd. Hon förklarar även varför hon ville att Matilda skulle se tuff ut:

– Jag har svårt för det sensuella, det blir så gulligulligt. Hon är ju väldigt vacker och snygg på alla sätt och vis men jag var inte riktigt bekväm med det sensuella. Så därför försökte jag göra något annat. Men jag har egentligen inte fokuserat så mycket på Matilda utan mer på kamerans alla inställningar. Jag måste lära mig att tänka mer på modellen, och varför hon ska stå på ett visst sätt. Det är något jag ska öva mer på.

Alexandra lämnar studion tillsammans med sina kollegor, men först säger hon:

– Vi ställde ju mycket frågor under workshopen, och ett tag var jag rädd att vår dumhet skulle ta över för mycket. Men miljön var tillåtande för att ställa frågor, vilket var skönt.

Läs mer om hur du hyr studion, utrustning eller anmäler dig till kurser: www.citystudios.se