Reportage

Mäklarbilder som sticker ut

Fantastic Frank har tagit mäklarfotografering till en ny nivå. De avsätter en hel dag för att styla och fotografera ett objekt. – Våra fastigheter får ofta fler klick på Hemnet än många andra. Det är för att vi satsar på bilderna, på samma sätt som man gör med mode och bilar, säger Tomas Backman som startade företaget för två år sedan.

Stylingen handlar om att nå rätt målgrupp, förklarar Sofie Ganeva.

Att placera ut frukt i en lägenhet väckte uppmärksamhet.

Stylisten Sofie Ganeva ser till att det finns något att fästa ögonen på.

Andy och Sofie har ett nära samarbete under fotograferingen.

Andy Liffner fotograferar inredning, arkitektur och landskap.

Fantastic Frank sysslar med fastighetsmäkleri. Men till skillnad från många andra mäklarföretag har Fantastic Frank gjort sig ett namn på sina bilder.

– Vi fotograferar på samma sätt som man gör till Elle Interiör eller Vogue Living. Den typen av bilder har funnits länge men inte i mäklarbranschen, förklarar Tomas Backman som är kreativ chef och partner på Fantastic Frank.

Han tycker det är konstigt att det inte satsas mer på bilderna inom mäklarbranschen.

– På Fantastic Frank har vi tre fotografer som vi anlitar just för deras konstnärlighet och för att de ska tillföra något till projekten. Tillsammans med stylisten tar de egna initiativ och hittar kreativa lösningar.

 

Något att fästa ögonen på

Vi befinner oss i en etta på Södermalm i Stockholm. Den ägs av en filmfotograf, men ska nu säljas genom Fantastic Frank. Stylisten Sofie Ganeva jobbar med att arrangera lägenheten för att hitta den rätta stämningen. Hon har bland annat tagit med sig mat som hon dukar upp på matbordet.

– Där är ingen som bor i lägenheten just nu, därför kändes det viktigt att ta med mat för att göra köket mer levande, säger Sofie.

Hon förklarar att styling handlar om att rikta sig till rätt målgrupp. En gång hyrde de in ett rockband vid en lägenhetsfotografering för att locka yngre köpare som gillar Södermalm.

– De bilderna exponerades mycket i sociala medier och på olika bloggar vilket skapade ett stort intresse för lägenheten, säger Sofie.

För något år sedan valde Fantastic Frank att placera ut frukter i en lägenhet, handfatet var fyllt med citroner och i trappan stod ananaser uppställda. Det var bilder som också blev väldigt uppmärksammade på många håll.

– Lägenheten var fantastiskt vacker så vi ville göra något speciellt – något att fästa ögonen på. Det kryllar av mäklarfirmor, vill man synas måste man sticka ut. Därför har vi tagit en ny riktning på den här marknaden, sett möjligheterna att göra något annat. Nu ser vi att även andra mäklarfirmor börjat ta efter oss, berättar Sofie.

 

Inte bara ljust och fräscht

Eftersom vi befinner oss hemma hos en fotograf har Sofie valt att fokusera på filmtemat och bland annat placerat ut en filmlampa mitt på golvet. Men för att hitta den rätta stämningen drar fotografen Andy Liffner ner alla gardiner så att det blir ganska mörkt i lägenheten.

– Det måste inte alltid vara ljust och fräscht, vi vågar ha det mörkt. Är det helt kritvitt blir det en sjukhuskänsla i lägenheten, säger Andy.

Han monterar sin Nikon d800 på ett stativ och med hjälp av ett vattenpass ser han till att allt är rakt. Han jobbar med tilt/shift-objektiv för att kunna räta ut linjer och använder framför allt brännvidderna 24 och 45 mm.

– Inom mäklarfotografering är det vanligt med 20 mm och neråt, men det tycker jag blir för mycket vidvinkel. Jag går aldrig under

24 mm, säger Andy.

De som anlitar Fantastic Frank är ofta själva intresserade av foto och design. De kan även ha egna önskemål om vilken stil de vill ha på bilderna.

– Vissa kan säga att de gillade bilderna med frukt och att de kan tänka sig något liknande. Men allt handlar om att det ska landa i rätt typ av bild utifrån målgruppen, förklarar Sofie.

Ibland tar hon med sig konst och möbler för att skapa den stämning hon söker. Men det är inte alltid det kommer till användning.

– Jag kan jobba ihjäl mig på att ta in grejor, men det kanske ändå inte blir så lyckat. Ibland är det lika bra utan någon extra rekvisita. Det beror helt på hur lägenheten ser ut och vad vi vill uppnå.

Sofie och Andy har flera kreativa idéer på lager som de tänker använda när det rätta objektet dyker upp.

– Den enda gräns vi har för våra idéer är att det inte skulle fungera försäljningsmässigt, menar Andy som också gillar att han får mycket tid för varje fotografering.

– Jag kan riva av en lägenhet på en halvtimme, men då skulle jag bara känna mig stressad och Sofies arbete med stylingen skulle vara meningslös. Här avsätter vi nästan en hel dag för varje objekt, vilket ger andra möjligheter. Jag får utlopp för min kreativitet och kan göra det där lilla extra som är avgörande för om en bild är intressant eller inte.

 

Gillar inte HDR-bilder

Andy placerar kameran vid sängen för att fotografera garderoberna som är inbyggda i väggen.

– Här får jag försöka jobba med linjer. Vi kanske ska ställa in en av filmfotografens kameror i en garderob med öppen dörr, säger Andy till Sofie. Men hon håller inte med.

– Nej, det måste vara trovärdigt, lägg in en bok i stället.

– Fast då tror man att det är en bokhylla. Kan inte du lägga in din sjal, så att den väller ut på ett snyggt sätt, säger Andy.

Efter en stund får de sjalen att ligga där den ska. Sofie upptäcker dessutom att den går i ton med sängöverkastet. Andy känner sig nöjd och tar bilden.

– Ibland kan vi pilla ganska länge med minsta detalj, förklarar Sofie.

Andy fotar förutom inredning även arkitektur och landskap. Men nästan aldrig bilder som innehåller människor. Utmaningen med mäklarfotografering handlar mycket om att få till ljuset.

– Och så finns det en ständig debatt angående om man ska se utsikten eller inte. Jag tycker det kan bli snyggt om man anar att det finns något där ute. Men jag gillar inte hdr-bilder i det här sammanhanget, då blir det mer som en fond bakom huset vilket inte ser så verkligt ut.

Andy har en bakgrund inom fotografering med storformat och gillar därför att jobba med tilt/shift-objektiv.

– När jag väl hade börjat med tilt/shift gick det inte att gå tillbaka till vanliga objektiv, förklarar Andy.

Han är även nöjd med upplösningen på bilderna han får med D800. Det är en stor skillnad från hans tidigare D3:a, tycker han.

– Med D800 är det lite mer som att fotografera med mellanformat, det finns mycket information i bilderna vilket är bra när jag ska redigera dem.

Ibland använder Andy blixtar, men oftast tycker han det tar för lång tid att jobba med dem. Han funderar på att skaffa sig stora reflektorer men är samtidigt osäker på hur mycket han skulle använda dem.

– Jag gillar att kunna vara smidig och mobil när jag fotograferar. För mycket kringutrustning skulle bli som ett hinder i mitt arbete.

 

Badrummet får inte vara gult

Andy har skaffat sig en stor erfarenhet inom mäklarfotografering. När det handlar om bildkomposition vet han vad som fungerar.

– Många fastigheter är uppbyggda på samma sätt så man har lärt sig vad som blir fint. Jag använder mig mycket av linjer, försöker skapa något system i bilderna. Och så är jag svag för centralperspektivet, vilket oftast fungerar bäst eftersom man tittar på en bostad i ögonhöjd.

Sofie börjar fixa med badrummet där hon tänder levande ljus vilket harmoniserar fint med det röda kaklet. Andy placerar kameran utanför, ställer in skärpan och knäpper av. Sen står han lite avvaktande ett tag och det hörs ytterligare ett knäpp.

– Jag kör med exponeringsfördröjning för att undvika några skakningar. Slutartiderna är ofta långa, idag har jag haft flera 1/30-dels sekund. Och för att bilderna ska bli skarpa rakt igenom använder jag mig av bländare f/20, ibland även f/10.

När Andy slutligen har fotograferat i hallen börjar han känna sig färdig. Totalt har han tagit 216 bilder, varav många är dubbletter med olika exponeringar som Andy sen bygger ihop till en bild. Det är för att alla detaljer i lägenheten ska synas tydligt oavsett om det är ljust eller mörkt. Vitbalanseringen har Andy ställt in på auto, han fixar med färgerna senare i redigeringen.

– På vintern blir det mer pill för att få bort det blåa ljuset som kommer in utifrån. Och i badrummen försöker jag alltid hålla nere det gula för att det ska se fräscht ut.

När jag tar bilderna vet jag exakt vad jag ska fixa i redigeringen, det är ju där halva jobbet görs.

När Andy är klar med bilderna skickar han cirka 30–70 bilder till Tomas som i sin tur väljer ut 20 bilder som läggs upp på webben.

 

Går på export nästa år

Fantastic Frank har fått flera förfrågningar från företag i andra länder som vill ta över deras koncept. Bland annat i Berlin och Paris. Tomas tycker det är intressanta propåer och troligtvis kommer Fantastic Frank att gå på export under nästa år.

– Men då ska vi vara med och äga en stor del av det nya företaget, för att kunna ha kontroll, säger Tomas.

Rent visuellt gäller det för Fantastic Frank att hela tiden förnya sig. Det senaste är att använda sig av gäststylister och gästfotografer som får sätta sin prägel på ett objekt. Fantastic Frank kommer i framtiden även att jobba ännu mer med olika möbeltillverkare och konstnärer som får visa upp sig i samband med en fotografering.

Och det ska även vara möjligt att köpa konst eller möbler i samband med en visning.

– Andy har också testat att göra en film, en kort och stämningsfull film som presenterar en fastighet. Att använda sig av rörliga bilder kan bli ett nytt komplement till det vi gör i dag, säger Tomas.

Vi avslutar med att gå ut på gården där Andy tar några bilder. Och så en obligatorisk bild på porten.

– Den måste alltid vara med, det är ett krav, förklarar Andy innan han hänger utrustningen på axeln och promenerar hem.

 

    Sponsrad artikel från Nikon

    Senaste kommentarerna