Reportage

Med fokus på ljuset – hos Profoto

Visste du att världens ledande tillverkare av proffsblixtar är ett svenskt företag med huvudkontor i Sundbyberg? Kamera & Bild hälsar på hos Profoto och gläntar på dörren till den hemliga ut­vecklingsavdelningen.

Profoto grundas 8 februari 1968 av fotografen och ingenjören Eckhard Heine och fotoutrustningsåterförsäljaren Conny Dufgran. Här är de på Photokina 1968.
Foto: Profoto
När Annie Leibovitz skulle ta en bild av Conny Dufgran (en av grundarna av Profoto) i samband med företagets 40-årsjubileum 2008 ville hon plåta honom framför fabriken. »Det gick ju inte för vi har ingen och har aldrig velat ha någon. Har man det grottar man ner sig i produkterna och att maskinerna ska vara igång. Det har vi alltid sluppit och istället kunna hitta på nya kul idéer«, säger Conny Dufgran.
Foto: Annie Leibovitz / Profoto
En stor logotyp för en begravningsbyrå pryder entrén. Endast en liten text på en väggtavla inne i porten avslöjar att världens främsta tillverkare av proffsblixtar har sitt huvudkontor här på Landsvägen 57 i Sundbyberg. 

Svenska Profoto är världsberömt för sina robusta och pålitliga blixtar och ljusformare. Fullproppade med teknik, men så enkla att använda att man inte ska behöva någon manual.

Fram till för ett par år sedan var företaget mest fokuserat på studiofotografer, framför allt inom modevärlden. I över 40 år har Profoto försett modefotografer med verktyg som både underlättat arbetet och låtit fotograferna flytta gränsen för sin kreativitet. Över hälften av alla hyrstudios i ­världen använder Profotos blixtar och ljusformare. I New York och Paris är siffran över 80 procent. Sedan hände något som kom att förändra bolaget i grunden.

Det rymliga ljusa kontoret är glest befolkat. Många är ute och reser för att träffa återförsäljare över hela världen. I den stora studion i mitten av kontoret håller några med­arbetare på att fotografera bilder till en manual. 

Medan omkring hälften av stolarna i det öppna kontorslandskapet står övergivna råder det full aktivitet bakom den stora glasvägg som skiljer marknads- och säljavdelningar­na från utvecklingsavdelningen. Inför besöket har lokalen dammsugits på spår av kommande produkter för att kunna fotograferas utan att ge konkurrenter onödigt god kunskap om framtiden.

 

Foto: Ola Jacobsen
En projektgrupp har ett så kallat pulsmöte där de diskuterar en ny produkt.

 

Tillverkar inte själva

Sedan starten 1968 har man varit trogen grundarnas principer: att bara ägna sig åt det som skapar värde åt fotografer. Det betyder bland annat att Profoto inte tillverkar någonting av sina produkter själva. 

– Vi har för liten volym för att bli världsbäst i tillverkning. Därför har vi alltid samarbetat med experter för att skapa högsta kvalitet, säger Anders Hedebark, vd. 

Conny Dufgran, som tillsammans med Eckhard Heine grundade Profoto, har även en annan förklaring.

– För mig och Eckhard var Profoto ett sätt att försörja sig med något som vi tyckte var kul. Våra konkurrenter hade inte så mycket fantasi, hos dem var det mer fabrik än innovation. Vi ville vara tvärt om, inte vara fabrikschefer och hålla maskinerna igång, utan kunna fokusera på att göra bra produkter sett ur en fotografs perspektiv, säger Conny Dufgran. 

 

    Text

    Foto

    Publicerad den

    28 maj 2016 - 08:03

    Profotos historia

    1968: Profoto grundas 8 februari 1968 av fotografen och ingenjören Eckhard Heine och fotoutrustningsåterförsäljaren Conny Dufgran. De hade inte de 5000 kronor som krävdes i aktiekapital men sa att de hade verktyg för det värdet, vilket myndigheterna godtog.

    1968: Pro-1-generatorn lanseras på fotomässan Photokina i Tyskland. Eckhard Heine arbetade med att laga och förbättra andra tillverkares aggregat när han insåg att han med hjälp av den nya tekniken med diodtransistorer och kretskort skulle kunna bygga ett snabbare och mer hållbart aggregat själv. Prototypen vägde dessutom bara 8 kilo, istället för de 30–40 kilo som de befintliga systemen. Eckhard Heine och Conny Dufgran visade upp det i en tre gånger tre meter svart monter på Photokina.

    1971: Profoto börjar säljas i Japan. »En japansk återförsäljare lade en order på tre aggregat. Sedan hörde vi inget på sex månader så vi skrev och undrade hur det gick. En vecka senare fick vi en order på 175 aggregat, två veckor senare en på ytterligare 150 och två veckor senare en order på 175. Det var tre årsproduktioner för oss då. Det visade sig att Tokyo var fullt av hyrstudios på grund av de skyhöga hyrorna i staden. Man kunde till och med hyra per timme. De använde alla aggregat från Balcar som gick sönder hela tiden. Så återförsäljaren hade tagit de tre aggregaten och låtit dem gå runt. Efter det blev vi ett måste i hyrstudios«, säger Conny Dufgran, grundare av Profoto.

    1976: Pro-40 lanseras, Profotos första riktiga kompaktblixt. 

    1986: Pro-5 lanseras. Den medför att Profoto etableras stort i USA. Hyr­studios börjar växa upp i New York och de kopierar snabbt det japanska konceptet och använder Profoto.  

    1993: Pro-6 lanseras. 

    1998: Pro-7 lanseras.

    1999: Pro-7b lanseras, Profotos första batteriblixt.

    2002: Officiell lansering av Profotos första digitala generator, D4.

    2004: Acute 2r lanseras. En av världens första blixtgeneratorer med inbyggd radiosändare. 

    2008: Profoto Air introduceras. Bygger på ett eget protokoll för radiokommunikation mellan kameran och aggregatet. Inga av de befintliga standarderna höll måttet så Profoto fick utveckla ett eget.

    2008: Pro-8 Air lanseras.

    2008: Profoto 40 år. När Annie Leibovitz skulle ta en bild av Conny Dufgran (en av grundarna av Profoto) i samband med företagets 40-årsjubileum 2008 ville hon plåta honom framför fabriken. »Det gick ju inte för vi har ingen och har aldrig velat ha någon. Har man det grottar man ner sig i produkterna och att maskinerna ska vara igång. Det har vi alltid sluppit och istället kunna hitta på nya kul idéer«, säger Conny Dufgran.

    2009: Profoto D1 lanseras.

    2010: Pro B3 lanseras.

    2011: Flytt från Skarpnäck till större och bättre lokaler i Sundbyberg. Efter de senaste årens tillväxt har de dock blivit för små och företaget undersöker hur de ska kunna växa ytterligare. 

    2012: B4 lanseras. 

    2013: Profoto B1 lanseras, världens första blixt att kombinera professionell prestanda med helautomatiskt blixtkompensering (TTL). Den blir en världssuccé.

    2015: Profoto B2 lanseras, den första off-camera flash som kan användas både på- och av kameran. 

    Sponsrad artikel från Nikon

    Senaste kommentarerna