Reportage

Nordens Fotoskola: Här utmanas studenterna varje dag

Att studera vid Nordens Fotoskola handlar mycket om att våga utmana sig själv. För ­studenten Elin Åberg var det till en början omvälvande: »Jag kände mig korkad först. »Jag kan inte fota«, kändes det som. Men alla har blivit så duktiga och tagit enorma steg.« Kamera & Bild slog följe med Elin och hennes klasskompisar, en dag när blixtövningar stod på schemat.

På en liten ö i Mälaren, Biskops-Arnö, ligger en av Sveriges mer välrenommerade fotoutbildningar: Nordens Foto­skola. Utbildningen har i mer än 30 år format ett stort antal fotografer till att bli skickliga bildberättare, där flera sedan har vunnit priser i Årets bild, haft utställningar på Fotografiska och fått ta emot TT:s Stora Fotopris – för att nämna några exempel. 

Nordens Fotoskola tycks ge en bra grund att stå på som fotograf inom det dokumentära fältet. Kamera & Bild begav sig därför till ön för att titta närmare på hur den grunden byggs, under en av yrkeshögskolans 600 kursdagar.

 

Foto: Bengt Luthman
I Linnéa Vesterlunds rum övar en grupp på att hitta balansen mellan ett stämningsfullt ljus och blixtljus. Elin Åberg fotograferar medan Dennis Ylikangas justerar blixten.

 

Berätta med bilder

Elin Åberg, student.
Foto: Bengt Luthman
I det lilla rummet på internatet sprider sig ett rött sken, från en lampa vid Linnéa Vesterlunds säng. Hon sitter på kanten och agerar modell, medan Elin Åberg och Dennis Ylikangas monterar en softbox över en speedlight-blixt. I dag är det blixtworkshop på skolan och en av övningarna går ut på att hitta en balans mellan ett stämningsfullt ljus och blixtljus. 

– Ska vi använda en eller två blixtar, frågar Dennis de andra.

– En, det ska ju vara mysigt, svarar Linnéa.

Dennis tar några bilder, tittar på skärmen och vinklar den sedan mot Linnéa som säger: »Å, nice. Coolt ljus.«

De tre studenterna plockar ned prylarna medan de diskuterar hur de ska lösa nästa uppgift som de fått instruktioner om på ett papper. Jag frågar om de tycker blixt är svårt att jobba med?

– Det är lite meckigt, men inte svårt, säger Dennis och Linnéa fyller i:

– Det är bara att testa sig fram, så länge man har tid fungerar det bra.

Att ge sig ut på ett skarpt uppdrag är däremot en helt annan sak menar Elin, i alla fall än så länge.

– Jag har aldrig använt blixt tidigare. Det skulle vara panik­­artat att sätta sig i en verklig situation om man inte kan.

Även om Elin inte har fotograferat så mycket med blixt har kameran ofta funnits med henne, redan sedan barnsben. Det är första gången hon »pluggar foto« efter att tidigare ha läst journalistik.

– Men jag insåg att jag i första hand vill berätta med mina bilder och inte med mina ord, säger Elin som därför sökte till Nordens Fotoskola.

Hittills har utbildningen varit utmanande, och emellan­åt har Elin ifrågasatt sin egen förmåga. 

– Jag kände mig korkad först. »Jag kan inte fota«, kändes det som. Skolan bryter ned en i bitar, för att sedan bygga ihop delarna igen. På så sätt har alla blivit duktiga och tagit enorma steg.

 

Foto: Bengt Luthman
När Kamera & Bild kommer på besök till Nordens Fotoskola är det blixtworkshop på schemat tillsammans med fotografen Robert Blombäck. Studenterna Fredrik Swartling, Carla Lomakka, Adam Daver och Naina Helén W. Jåma tittar på bildresultatet.

 

Att studera på Nordens Fotoskola tycks handla mycket om att våga, är det så?

– Ja. I en av de första övningarna blev vi avsläppta i Örsundsbro med uppmaningen: »kom tillbaka med ett porträtt i tre bilder av en människa ni inte känner«. Det var bara att gå ut och försöka. Jag hittade en bilmekaniker som inte sa ett ord – men det gick bra! På skolan testar de oss vilket gör att vi växer och vågar mycket mer.

 

    Senaste kommentarerna