Reportage

På besök i bildfabriken

I dag ligger många bilder på hårddiskar och lagrade i molnet, där de kan betraktas via olika skärmar och delas mellan människor. Men det finns så mycket mer man kan göra med en bild. Kamera & Bild besökte Crimson för att se möjligheterna – bland framkallningsmaskiner, printrar och en ramverkstad.

Direkt innanför dörrarna får vi se vad som produceras längre in i lokalen. På väggarna hänger bilder i starka färger monterade på olika material. Allt från fotopapper till träskivor. Varje material och monteringssätt tillför sin speciella känsla till hur bild­erna presenteras. 

De lokaler vi befinner oss i ligger en kort promenad ifrån slutstationen på tunnelbanans linje 14, Fruängen. Här är det ljust, fräscht och framförallt stort. Crimson flyttade in för ungefär ett år sedan och det var verkligen på tiden. 

– Lokalerna vid Zinkensdamm låg i ett bostadshus och de var inte anpassade för den typen av verksamhet som vi växte till. Vi var tvungna att köra våra maskinerna på scheman för om alla var i gång samtidigt gick propparna. Det fanns inte heller möjlighet att expandera och utveckla företaget med nya tjänster, vi hade helt enkelt inte plats, berättar Mark Isaacson, VD på Crimson, med sin amerikanska accent. 

 

 

De nya lokalerna består av 3500 kvm yta fördelade på ett showroom och en servicedisk, en kontorsdel i två plan och en enorm produktionshall. Förutom utrymmet så löste även flytten problemen med att man tidigare hade tre olika lokaler för olika delar av produktionen. En huvudlokal där kunder kunde komma och lämna och hämta sina produkter samt framkallning och en del montering. En annan lokal huserade ramverkstad och tryckeriverksamheten och i en tredje lokal satt programmerarna bakom Frontline, Crimsons hjärna. Genom att samla alla på ett och samma ställe fick de olika avdelningarna mer utbyte av varandra och utvecklingen av nya produkter fick ny fart. 

Räddades av mjukvaran

När världen blev digital var Sverige ett av de länder som slog om snabbast. Staten sjösatte ett projekt där man via arbetet kunde skaffa en dator till subventionerade priser. Det här blev ett dråpslag mot de företag som byggt upp sin verksamhet kring det analoga fotot. Crimson gick från att framkalla flera tusen rullar per dag, bland annat från flera dagstidningar, till att framkalla ett par hundra. Tekniken hade inte hunnit med för att på ett smidigt sätt framkalla de nya digitala filerna som kom från digitalkamerorna. 

Men här började några anställda på Crimson titta på sina maskiner för att se om de kunde förändra något. Frontiermaskinerna från Fujifilm var byggda så att framkallnings­delen och skannerdelen hängde ihop. Man kunde inte framkalla bilder utan att de passerade skannern. Det de anställda på Crimson då gjorde var att bryta sig in mellan skanner­delen och framkallningsdelen för att själva ta över överföringen från skanner till framkallare. De stoppade in en dator däremellan och skapade en programvara som blev som en spindel i nätet. Istället för att bara ta in bilder från skannern och sedan skicka till framkallaren kunde de nu istället plocka in bilderna från annat håll. De kunde använda till exempel digitala filer från en dator. Senare insåg de också att de behövde inte skicka filerna till bara en framkallare, de kunde skicka dem till vilken maskin de ville. Så växte programmet Frontline fram och blev företagets räddning i en tid då många av deras konkurrenter gick under. I dag är Frontline det du möter när du laddar upp dina bilder på Crimsons hemsida och sedan övervakar systemet bilderna ända tills de packas och skickas iväg, eller tills dess att du hämtar ut dem. 

– Tanken med Frontline var att få kunderna att känna att hela vår arsenal av framkallare och printers ingår i kundens hemmanätverk. Det ska inte vara svårare att skriva ut hos oss än vad det är att skriva ut hemma. Visst tar det lite mer tid, men kostnaden är lägre eftersom vi har hela maskinparken, säger Mark. 

150 000 kvadratmeter fotopapper

Att framkalla bilder på fotopapper är en av Crimsons största tjänster. De gör bilder i alla möjliga storlekar, och de verkar rörande överrens om att en c-print (en bild framkallad på fotopapper) fortfarande är det sätt att visa en bild som gör den störst rättvisa. 

 

 

– Vi kan ju printa och montera bilder på många olika sorters material men det är alltid c-printen som är mallen. Vi vill få alla våra produkter att vara så lika en c-print som möjligt i kvaliteten, säger Josef Vänman, kommunikationsansvarig på Crimson. 

– En stor fördel med flytten är att vi nu kan ha ett stort lager med fotopapper, säger Mark och pekar ut i lagerdelen av lokalen och fortsätter. 

– Vi är extremt noga med våra maskiner och papper när det gäller kalibrering. Därför köper vi in hela batchar med fotopapper där alla rullar är tillverkade samma dag, annars kan rullarna ha små variationer mellan sig. Kanske inte något som de flesta skulle tänka på, men en uppmärksam kund skulle se skillnaden. Vi kalibrerar våra maskiner flera gånger om dagen för att se till att de håller rätt färger. Samma bild ska kunna tas fram i dag och igen om fem år och de ska ändå se likadana ut, då måste allt stämma, berättar Mark. 

Siktar mot proffsen

– Om vi kan hålla proffsen nöjda med kvaliteten på våra produkter så kommer även de mindre avancerade att vara nöjda, säger Mark. 

– Vi använder samma fotopapper och samma framkallningstekniker i vår proffstjänst som i vår vanliga tjänst, så den »vanliga« kunden får samma kvalitet som proffsen. Proffsen är de som ställer krav och driver på vår utveckling, fortsätter han.

Och många av deras kunder är just yrkesfotografer som behöver riktigt hög kvalitet på sina bilder. Målsättningen för Crimson är att bilderna ska se ut precis som fotograferna förväntar sig. Det kanske kan låta självklart men poängen är att de inte påverkar bilderna på något sätt utan printar dem med de inställningar som fotografen gjort. 

– Vi lägger över ansvaret för bildernas utseende på kunderna. De kanske har suttit i flera timmar framför datorn för att få till en bild precis som de vill, då ska papperskopian se ut precis som de har tänkt sig. Det lägger också ett ansvar på kunden, det kräver att han eller hon vet vad de gör. Till exempel kan en felkalibrerad skärm hemma på skrivbordet göra att bilderna inte blir som man har förväntat sig, förklarar Mark. 

– Därför erbjuder vi gratis testprintar, fyller Josef i. 

– Om kunden vill vara säker på att bilderna blir rätt kan man beställa en testprint på en bild, då är det en vattenstämpel över bilden men den är printad på samma papper och med samma teknik som den färdiga bilden kommer att vara, fortsätter han. 

 

    Senaste kommentarerna