Reportage

Skolfoto för husdjur

Foto: Louise Franklin

Med fyra ben och päls framför kameran arbetar Lars Stenman bland annat med den lite mer ovanliga sysselsättningen att ta porträttbilder på husdjur, ett jobb som kräver både tålamod och fantasi. Kamera & Bild hängde med under en plåtning i Rimbo.

Publicerad
Foto alla: Lars Stenman

Lars Stenman står och riggar upp en tillfällig studio bland hyllorna på Granngården i Rimbo, 45 minuter innan fotografering börjar han jobba och snart står allt framme. En Canon 7d, två Elinchromblixtar med paraplyer, en dator och en tygbakgrund, nu saknas bara djuren som ska fotograferas. Hundar är vanligast, men även katter, kaniner, hamstrar, ormar och ödlor letar sig ibland in framför hans kamera.

Dagens första fotomodeller kommer vandrande med sin matte. Det är två svarta och nyfikna yrväder som föredrar att springa omkring i stället för att sitta stilla framför kameran. Men här är det den svarta pälsen som kan ställa till med mer problem.

–  Att fotografera helsvarta hundar kan vara lite knepigt, ett tips är att fotografera dem i direkt solljus, då kan man få fram en fin teckning i pälsen, säger Lars Stenman.

Små mutor med godis kan få hundarna att sitta stilla, men de ska även titta in i kameran, sitta kvar och se glada ut.

–  Det är viktigt att de ser glada ut, en rädd hund blir inte bra på bild, det syns direkt. För hundar handlar det mycket om hur de håller öronen, säger Lars och trycker på en av sina pipleksaker, en rosa gris.

En fullbokad dag kommer det en ny kund var tionde minut och då gäller det att man har koll på sin utrustning och har vanan inne.

–  Vissa djur kan man fotografera på två minuter medan andra kräver mycket mer tid, uppåt en halvtimme kanske. Det gäller att vara positiv och ha ett oändligt tålamod.

Nästa kund är ett levande bevis på det han just sagt. Hunden känner absolut inte för att stå stilla framför en kamera. Lars jobbar med ljud och sina pipleksaker för att försöka få hundens uppmärksamhet, till slut kastar han iväg grisen bakom sig för att få en reaktion. Hunden springer glatt och hämtar pipleksaken på golvet.

–  Charmen med jobbet är att träffa så många olika djur och att man lär känna olika individer.

Lars visar upp en sliten trälåda.

–  På den här brukar jag ibland sätta upp små hundar så de kommer upp lite från golvet. En gång fotograferade jag en kungspyton som bestämde sig att krypa ner i lådan. Det tog ett tag innan vi fick ut den igen.

Han pekar på ett stort hål på ena sidan.

–  Jag blev tvungen att bryta upp ett par plankor för att få ut ormen, man ville ogärna sätta upp små hundar på en låda som innehåller en orm.

Han beskriver fotograferingen som en sorts skolfoto för husdjur. Han fotograferar mest i studio men en del fotografering utomhus blir det också.

–  Skillnaden är bland annat att det är svårare att få djuret att fokusera på fotografen om man är utomhus, eftersom det finns så mycket annat. Är man i en studio är det lättare att få hunden att fokusera.

Så fotografering utomhus tar oftast längre tid. Utöver hund- och djurfotograferingen har Lars Stenman en egen studio sedan 30 år tillbaka och han jobbar även med reklam- och bildbyråbilder.