Bildbehandling

Bli en expert på att leverera bilder korrekt

Många fotografer gnisslar tänder när det är dags att leverera bilder. Frågor som rör färgrymd, filformat och upplösning snurrar runt i huvudet – vilka inställningar är de korrekta? Svaren ger Anders Jensen och David Brohede i en kurs hos Moderskeppet. Här bjuder vi på några smakprov.

Anders Jensen.
Foto: Patrik Svedberg
David Brohede.
Foto: Sabina Brohede
Kursen om bildleverans har funnits som idé hos Moderskeppet länge. I deras support är en av de vanligaste frågorna just den om hur jag som fotograf skickar bilder med korrekta inställningar – till mottagare som privatpersoner, fotolabb och tryckerier. 

– Det här är extremt efterfrågat av många. På alla nivåer finns det en osäkerhet, även bland de som egentligen kan – de får också pro­blem, säger Anders Jensen som tillsammans med David Brohede har skapat videokursen.

Att många upplever en osäkerhet beror ofta på att råden skiftar beroende på vem du frågar. 

– Det är en flytande skala för hur inställningarna kan se ut, vilket gör att folk blir förvirrade. Därför vill vi i kursen hitta en nivå där vi inte säger »du kan göra på lite olika sätt«, utan vi vill vara så konkreta som möjligt, förklarar Anders och David fyller i:

– Många har samlat på sig olika råd som de har som tumregler för bildleverans, men utan att ha skaffat sig en djupförståelse för ämnet. Därför lever en hel del tokiga råd kvar.

– Till exempel när det gäller upplösning finns det även kompetenta personer som har fått det fullständigt om bakfoten, menar Anders.

 

Foto: David Brohede
Här följer några exempel på hur det kan se ut på webben med fel färgrymd, det vill säga att du har valt AdobeRGB istället för sRGB. Den här bilden har fått korrekt färgrymd, alltså sRGB.

 

Foto: David Brohede
Den här bilden visar hur det kan se ut med fel färgrymd på webben, alltså AdobeRGB – vilket resulterar i att bilderna blir mattare och upplevs ha tappat i kvalité.

 

Pragmatisk hållning

I kursen presenteras fem olika parametrar som en bildleverantör behöver förhålla sig till: färgrymd, filformat, upplösning, skärpa samt metadata. För att kursen ska bli så konkret som möjligt har Anders och David valt en pragmatisk hållning till ämnet bild­leverans. Det innebär att de har tittat närmare på olika scenarier och beroende på bildmottagarens kunskapsnivå valt den väg som ger det bästa resultatet. Till exempel om mottagaren är en privatperson bör du skicka bilderna med arbetsfärgrymden sRGB och inte Adobe RGB. David förklarar varför:

– Det bakvända här är att många väljer Adobe RGB för att det är en större färgrymd, och för att de vill få mer färg i bilden. Men om du skickar en sådan bild till någon som lägger upp den på webben, blir resultatet en mattare bild eftersom webbläsaren inte kan hantera Adobe RGB-informationen. Därför blir bilden sämre än om du från början hade valt sRGB. 

Detta beror förstås även på att mottagaren inte förstår vad en färgrymd är för något och vilken som är den korrekta för bilder på webben. Men om kunskapsnivån är högre, då kan du så klart skicka Adobe RGB – framför allt till tryckerier där denna färgrymd är standard.

 

    Text

    Publicerad den

    11 okt 2015 - 07:12

    Bildleverans

    För största flexibilitet och med lägsta risk rekommenderas dessa generella inställningar vid leverans av bilder:

    Färgrymd: sRGB.

    Filformat: Jpeg med en kvalité på 80 procent.

    Upplösning: Maxupplösning, det vill säga så många pixlar du har i bilden.

    Skärpa: Skärmskärpa med in­ställningen standard (i Lightroom).

    Metadata: Bifoga infor­mation om upphovsrätt och kontakt­uppgifter.

    Sponsrad artikel från Nikon

    Senaste kommentarerna