Bilden i fokus

När Thron Ullberg riktar kameran mot sig själv

Den tionde april varje år vet Thron Ullberg vad han ska göra – ta ett självporträtt. Så har det varit i snart 20 år och bilderna har han nu samlat i boken »Celina and me« – där han även följer sin dotter med kameran. Men det är inga »gulligull-bilder«, förklarar Thron.

I studions mörkrum står ett kylskåp med en mindre förmögenhet. Här förvarar fotografen Thron Ullberg film av olika slag, inte minst polaroider. Han arbetar ofta med sin storformatskamera, en Linhof Technika, och då gärna med Polaroid 55 som ger både ett negativ och ett positiv efter framkallning. Samma egenskaper har även Polaroid 665 som Thron använder i sin Mamiya RZ67. Men eftersom 665:an slutade tillverkas 2007 är det en utmaning för Thron att komma över dem.

– På E-bay hittade jag en kille från Serbien som numera bor i Los Angeles. Han hade över hundra paket av Polaroid 665, så jag beställde 50 paket rakt av.

Allt var tillverkat 2007, vilket var viktigt för Thron. Han var också noga med att paketen inte skulle fraktas med flyg och riskera att förstöras av röntgen. Säljaren lovade att lösa det på annat sätt. 

– Men jag hörde inget ifrån honom på flera dagar, och började tro att jag var lurad. Men så en söndagmorgon klockan sex ringer telefonen – det var tur att jag inte hade varit ute kvällen före – och jag hör en röst som säger: »Vi har paket till dig, kom till Kungens kurva – nu, snabbt!«. Jag kastar mig in i familjens Toyota och åker ut dit.

Men när Thron kommer fram hittar han ingen och ringer upp numret. »Vi står på grusplanen bakom Ikea«, får han till svar.

– Där framför en buss står fyra killar med armarna i kors. När jag kliver ur bilen samlas de som hökar omkring mig, och det är först då – när jag får paketen med filmerna – som jag inser att de här killarna inte vet vad de har transporterat. De trodde säkert att de hade kört något olagligt, säger Thron med ett skratt. 

 

Foto: Thron Ullberg
Thron Ullberg porträtterar sig själv och sin dotter i boken Celina and me.

Saktar ner arbetsflödet

Att vara en analog fotograf år 2014 kräver med andra ord en del udda lösningar. Och när Thron stoppar in huvudet under storformats-kamerans svarta duk för att fokusera på personen han har framför sig, så är det inte alla som förstår vad som händer. För några år sedan skulle han fotografera politikern Margot Wallström och det var tajt om tid, så han gav några snabba instruktioner för att sedan ställa in kameran. 

– Men när jag tar bort duken från huvudet för att ta bilden, tittar hon på mig och frågar: »Är det här ett skämt?«. Att arbeta med storformat är ju tidsmässigt en helt galen grej, och man måste alltid förbereda folk på hur det går till.

Samtidigt menar Thron att det kan vara en fördel att sakta ner arbetsflödet, vilket kan ge bilder med ett helt annat djup. Och när han har arbetat med bilderna i boken Celina and me har det funnits gott om tid eftersom han då är sin egen uppdragsgivare.

– Det är skönt att vara fri, men även då när jag gör ett jobb försöker jag hela tiden överraska mig själv. Då kan man njuta av bilderna på ett helt annat sätt. Man ska inte tänka för mycket på kunden utan tänka på vad man själv vill göra, då blir det oftast bäst i slutändan.

 

Aktuellt just nu

    Senaste numret

    Senaste kommentarerna