Skola

Fokusera rätt

Det kan tyckas vara en enkel sak, att fokusera rätt, men faktum är att de flesta kameror döljer en hel del inställningar som kan hjälpa eller stjälpa när det gäller att välja vad i motivet som ska vara i fokus. Hur ställer man bäst in sin kamera?

Publicerad

Dioptri – vaddå?

Om du använder systemkamera och tittar genom kamerans sökare när du komponerar bilderna är det viktigt att skärpan i sökaren är rätt ställd. Den kan nämligen justeras något för att passa olika personer. Du hittar en liten ratt strax intill sökaren:

Titta genom sökaren på siffrorna som kameran visar (om inga siffror syns, tryck först ner avtryckarknappen till hälften). Det är siffrorna som ska vara knivskarpa – inte motivet! Du behöver alltså inte fokusera på något speciellt, utan titta på siffrorna och vrid dipotriratten tills dessa är så skarpa som möjligt.

Detta är förstås extra viktigt om du delar kameran med någon där ni kanske behöver ha olika inställningar.

Kompaktkameror har sällan denna inställning men där är det vanligare att man använder bildskärmen som sökare när man fotograferar. Den lilla sökaren på dessa kameror brukar ju ändå sällan vara tillräckligt stor och behaglig att använda.

Manuell fokus eller autofokus

De flesta kameror, främst systemkameror, har både ett autofokusläge – där kameran ställer in fokus i bilden – samt ett manuellt läge, där du själv kan välja exakt vad som ska vara i fokus.

Att ställa fokus manuellt är sällan praktiskt med kompaktkameror, medan det med systemkameror kan fungera utmärkt om man övar en del. I studiomiljö när man fotograferar t.ex. produkter är manuell fokus helt nödvändig, medan det i de flesta andra fall är att rekommendera att använda autofokus.

Men autofokusen kan ställas in på olika sätt …

Autofokusområde och autofokuspunkter

Här följer två bilder på samma motiv men där fokus har lagts på olika punkter i motivet:

Hur ska kameran veta vad du vill ha i fokus? Båda bilderna är ju godkända, det är bara en fråga om vad fotografen vill berätta med bilden, vilket ju knappast kameran kan ha koll på.

Nej, istället har alla kameror ett antal punkter som kallas för autofokuspunkter som ligger utspridda kring mitten på motivet. Så här ligger autofokuspunkterna på en Canon 1DsII-kamera placerade:

När man köper kameran är grundinställningen att alla autofokuspunkter är aktiva, vilket gör att när du trycker ner avtryckaren till hälften så letar kameran efter något att fokusera på i samtliga punkter. Vilka punkter som fokus hamnar på beror dels på om det finns något kontrastrikt i den fokuspunkt som kameran tittar på och dels om den gör bedömningen att den fokuspunkten är värd att fokusera på – vilket är en avancerad bedömning där den försöker förstå vad som är bakgrund respektive förgrund i bilden, och vilken typ av motiv det är du ska fotografera.

Som du säkert anar är detta en bedömning som ofta är felaktig. Dessa kommande bilder skiljer sig endast på att jag vinklat kameran lite, lite annorlunda mellan tagningarna, vilket har fått olika autofokuspunkter att reagera (de röda) och därmed skärpan att sättas på olika delar i motivet.

Som tur är kan vi välja vilka av fokuspunkterna som ska vara aktiva, vilket jag starkt rekommenderar. Handgreppet för detta är lite olika i olika kameror, rådgör med manualen. På kompaktkameror är det vanligt att man inte kan ställa in enskilda autofokuspunkter utan istället pratar om större autofokusområden.

Min rekommendation är att testa att använda endast den mittersta fokuspunkten (eller ett så lite område som möjligt, i mitten). Varför? Jo, från och med nu vet du alltid var i bilden kameran kommer att leta efter fokus. Exempel:

Endast mittersta fokuspunkten används, fokus ligger på ögat.

Men hur gör man om man inte vill lägga fokus på något som befinner sig i mitten av motivet? Här finns två lösningar: dels kan du förstås välja att aktivera en annan autofokuspunkt (eller –område) som ligger utanför mitten. Men detta brukar ta för lång tid i de flesta situationer och är inte bra att ha som en grundinställning (vad händer när du ska fotografera ett nytt motiv?).

Använd istället denna klassiska teknik:

1. Se till att den person eller objekt du vill fokusera på är i mitten av bilden (dvs mitt på autofokuspunkten).

2. Tryck ner avtryckaren till hälften OCH HÅLL KVAR. Nu har du låst fokus på personen/objektet.

3. Vinkla kameran så att du får med hela motivet, fortfarande med avtryckaren nere till hälften.

4. När du komponerat klart ditt motiv – tryck ner avtryckaren helt så att bilden tas.

Ovanstående teknik brukar kräva en del övning men är väl värd att få kläm på. Det som kan tyckas förvirrande är att efter att man komponerat om bilden så har ju mittersta autofokuspunkten flyttats – men det är när du trycker ner avtryckaren till hälften som avståndet mäts och fokus bestäms. Därefter sker ingen ny autofokusmätning om du inte först släpper upp knappen och börjar om.

Med ovan beskrivna teknik är det lätt att ta kontroll över vad du vill fokusera på i bilden även om du vill ha fokus utanför centrum.

Viktigt är att det du fokuserar på har kontrast, det går t.ex. inte att fokusera på en vit vägg – det finns ingen kontrast där som kamerans autofokuspunkt kan reagera på. Därför är det nu viktigt att du tänker på att fokuspunkten i mitten måste ha något kontrastrikt att mäta mot (t.ex. ett öga) annars finns risk att kameran vägrar ta bilden eller att det tar för lång tid innan bilden tas.

Vissa kameror kan ställas in att expandera den autofokuspunkt man valt så att den även kollar på fokuspunkterna runt din valda punkt. Det kan vara en bra inställning – testa.

Kontinuerlig autofokus

Många kameror går även att ställa in så att de fokuserar om hela tiden trots att man tryckt ner avtryckaren till hälften. Det är en inställning som kan vara lämplig när du fotograferar motiv i rörelse, t.ex. sport eller barn. Nackdelen är att då inte går att använda komponeringstekniken ovan därför att så fort du komponerar om bilden börjar autofokusen leta efter något nytt i mitten av bilden att fokusera på.

Artikelförfattaren Petter Stahre arbetar som fotograf med inriktning på mat, människor och produkter. Petter håller även fotokurser, läs mer på www.fotokurs.se

Upphovsrätten för samtliga bilder i artikeln tillhör Petter Stahre om inget anges under bilden.