Fotografering

Fotoskola: Därför ska du fota dold från ett gömsle

Om du så mycket som rör ett finger inom synhåll från en örn är han borta innan du hinner ta ens en bild. Det spelar ingen roll att du kurat dold under en gran i timmar för att fota kronhjort – om vinden avslöjar din vittring försvinner motivet i en blink. Det är därför vi kryper in i ett gömsle med Magnus Nyman.

Publicerad

Det blåser friskt när fotograf Magnus Nyman packar sin Toyota utanför bostaden i Linköping. Två väskor är fullpackade med kamerahus och teleobjektiv, och, så klart – den oundvikliga kaffetermosen och påsen med bullar. Under dagen ska vi titta på några av de gömslen som Magnus använder när han håller kurser i fotografering.

På vägen till det första gömslet stannar Magnus flera gånger vid vägrenen och pekar ut detaljer. Som ett svart sår upprivet i marken tvärsöver en åker.

–  Det är vildsvin som bökat upp det där i natt, de kan orsaka mycket skada. I går åkte jag förbi och då fanns inget spår av jord. Och titta där! I dungen. Ser du dovhjortarna?

Att fotografera djur är så mycket mer än att gå ut och promenera med kameran. Det är en livsstil. De flesta naturfotografer får snudd på en religiös klang i rösten när de berättar om sina upplevelser ute i det fria och berättar med vördnad bakgrundshistorien till speciellt lyckade bilder.

För att komma djuren nära krävs både kunskap och tålamod. Eftersom Magnus alltid varit intresserad av naturen hade han mycket kunskap med sig från barnsben.