Fotografering

Skola: Så tar du vinnande bilder

Alla har olika syften med sitt fotograferande. Oavsett syftet till att någon lyfter kameran för att ta en bild är det nog många som tycker att det är roligt när andra tycker om de bilder man tar. Därför får du nu lära dig proffsens knep för hur du ska tänka för att ta vinnande bilder som kommer att få betraktarna att tappa hakan.

Gustaf Gräll
Ralf Stelander
För att få så bra tips och råd som möjligt frågade vi två personer, som själva bedömer många bilder, vad som krävs för att så många som möjligt ska gilla ens bilder. Ralf Stelander är en av grundarna till onlinegalleriet 1X och Gustav Gräll är juryordförande i Metro Photo Challenge. 

Välj din publik

Alla människor har inte samma smak och tycker inte om samma saker, det kan vi nog vara ganska överens om. Men vill man ta bilder som ska gå hem hos många så gäller det att komma fram till vilka du vill att dina bilder ska gå hem hos. För enkelhetens skull delar vi upp publiken i två grupper. Dels »vanligt folk« om man får säga så, det vill säga människor på Instagram, Facebook och så vidare. De som kanske inte yrkesmässigt tittar på bilder utan fastnar för något de gillar där och då. Den andra gruppen är de som ­tittar på bilder mer yrkesmässigt. Det kan handla om domare för en fototävling, curators på ett galleri och så vidare. 

– Många bilder som faller den stora massan i smaken kommer troligen inte gå hem hos de som är mer vana att titta på bilder, menar Ralf. 

Så för att få ut så mycket som möjligt måste du veta vilka det är du vänder dig till med dina bilder. Vill du få många »likes« på Instagram eller vill du vinna en större tävling med professionell jury?

Vanligaste motiven 

– Generellt sett kan man säga att bland de vanligaste motiven ser man saker som solnedgångar, långa exponeringar på vatten och stenar, men även andra landskapsbilder som ett ensamt träd på en savann. Spiraltrappor är också populära. Fjärilar verkar också populära av någon anledning och människor med paraplyer. Men även porträtt där man bara ser ögonen på den som är på bilden, alltså att det är en slöja eller någonting annat som skymmer resten av ansiktet. Såna bilder är några av de vanligaste. Man kan säga att det generellt är motiv eller platser som är lite ­klichéartade, säger Ralf. 

Gustav tycker sig se liknande mönster i Metros fototävling. 

– Det är generellt mycket glada bilder, starka färger, fint ljus och fina miljöer. Men juryn väljer ofta bilder som har en annan ton eller känsla, de har ofta en djupare historia än de mer glättiga bilderna, säger Gustav som varit med i juryn för Metro Photo Challenge i många år. 

En vacker plats eller ett vackert motiv inspirerar så klart många att ta fram kameran. Men tänker man sig inte för är risken stor att du tar en likadan bild som alla andra och då får du svårare att sticka ut, och det är det som är viktigt för de mer erfarna betraktarna. 

– Om du har sett samma motiv 10 000 gånger kommer det inte att kännas så spe­ciellt, då behöver den något mer för att väcka intresset, menar Ralf, som själv gissar att han har curerat runt 100 000 bilder. 

Snabba flöden – snabba bilder

I dag går allting snabbt, vi har vant oss vid olika sociala medier där bilder och bokstäver sprintar förbi våra ögon och tiden vi anser oss ha för att stanna upp och titta lite längre har blivit kortare. Det här påverkar vilka bilder vi uppskattar mest menar Ralf. 

– Allt ska gå så snabbt i dag, vi får många snabba intryck och bilderna följer med. Därför är det enklare att få människor att stanna upp vid en bild som går snabbt att läsa av, enklare bilder. Gärna med de vanligare motiven jag nämnde tidigare, säger Ralf. 

I flödena på internet får bilderna gärna vara väldigt skarpa, nästan överskärpta. HDR-bilder tenderar också att fånga människors gillande enligt Ralf. 

Även Gustav håller med om att dagens snabba bildflöden kräver andra egenskaper av bilderna än tidigare. 

– Det spektakulära får folk att stanna till. Något som sticker ut från vardagen, till viss del använder man ju Instagram för att komma bort från sin egen vardag, då vill man se något som bryter av från den, säger han. 

Även om de enklare bilderna kan vara både häftiga och snygga så är det oftast inte bilder som stannar kvar hos en. De försvinner lika fort som de dök upp kan man säga. Det här är oftast inte ett problem i ett instagramflöde eller på Facebook. Men om du ska ställa upp i en fototävling där domaren är en van bildbetraktare kommer inte denne att minnas din bild efter tre minuter. För att att domaren ska fastna för din bild krävs något annat. 

 

    Senaste kommentarerna