Skola

Modefoto med enkla medel, del 1

Foto: Elin Wiewegg

Tänk dig att verkligen planera en fotografering, med en modell och en assistent och att ha en tydlig idé om hur bilden ska bli. Att fotografera som proffsen gör. För många är det en helt ny upplevelse och inte sällan förundras de över hur bra resultatet faktiskt blir. Såhär lyckas du med dina mode- och lifestylebilder utan en massa dyr utrustning.

Publicerad
Foto: Elin Wiewegg

Med bara några få tillbehör kan du komma otroligt långt – en eller två reflexskärmar och någon som kan hålla i dem, en vanlig liten handblixt kan också vara bra men är absolut inte något krav, samt en kamera med en normalzoom som slutar runt 70mm eller mer.

Val av plats

Många gånger vill man välja en cool plats som en ruffig källarlokal eller en lobby på ett flådigt hotell. Visst är det snyggt men det är rätt svårt att få till det riktigt bra om du inte har lampor och annan utrustning med dig. Börja i stället med att välja en lugn miljö som en stor äng eller runt en sjö med hög vass som vi valde inför vår fotografering. Målet bör vara att hitta en visuellt lugn miljö så att modellen kan få allt fokus. Störande objekt som flaggstänger, enstaka träd och annat gör att du som fotograf måste anpassa din fotografering till detta. Se i stället till att ge dig själv total frihet i början.

Vädret har stor betydelse

Vädret kan vi tyvärr inte styra men vi måste styra vår fotografering efter just vädret. För en fotograf så finns det två väder, sol eller mulet. Personligen så föredrar jag mulet väder då ljuset är mjukt och modellen blir så gott som skuggfri, dessutom behöver jag inte ta någon hänsyn till solen och kan fotografera från vilket håll jag vill. Ett mulet väder ger fotografen helt enkelt större frihet och mjukare bilder.

Val av objektiv

Vid den här typen av fotografering är det teleobjektiv som gäller, korta eller långa. Bilden på vår modell, Rasmus, är tagen med en brännvidd på 85 mm. Fördelen med ett teleobjektiv är att det suddar ut bakgrunden och modellen hamnar med automatik i fokus. Däremot gäller det att vara noggrann med skärpan så att den hamnar rätt. Skärpedjupet kan ibland vara så kort som några millimeter. För att få till det där korta skärpedjupet ska du använda dig av en så stor bländare som möjligt (så lågt tal som möjligt). I vårt fall bländare 1,8. Något som är bra att känna till är att skärpedjupet påverkas av tre faktorer, dels bländare men också av ditt avstånd till modellen. Ju närmare du är, desto kortare skärpedjup. Den tredje faktorn är brännvidden, en längre brännvidd ger också ett kortare skärpedjup. Drömmen för oss som gillar denna typ av bilder och vill fotografera helkropp är alltså stora teleobjektiv med stor bländare. Ett sådant objektiv skulle till exempel kunna vara Canons 400 mm med bländare 2,8. Problemet är att det kostar en bit över 80 000 kronor så många av oss får i stället anpassa fotograferingen till den utrustning vi har eller fixa skärpedjupet i Photoshop.

Kamerans placering

Ett mål med kamerans placering kan vara att försöka se modellen från en vinkel som vi normalt inte ser en person från. Det kan vara något ovanifrån eller underifrån. Personligen tycker jag mycket om när kameran är placerad i höjd med modellens mellangärde, alltså något underifrån men långt ifrån ett grodperspektiv. Jag anser att denna höjd gör att modellen ser lite ståtligare ut än om kameran är placerad i ögonhöjd vilket kan få modellen att se lite liten ut.

Något du måste tänka på är bakgrunden, det är sällan snyggt när horisonten går genom modellens huvud, höj eller sänk dig så flyttar du horisontlinjen. Undvik också allt annat störande som stolpar, träd och annat från att sticka upp ur modellens huvud. Försök att skapa en så ren bakgrund som möjligt men som fortfarande förmedlar någon känsla.

Ellinore Jäger arbetar ofta med med rekvisita för att få fram rätt känsla. Tänk att en enkel gammal torr pinne kan lyfta en bild till nästa nivå. Foto: Ellinore Jäger

Reflexskärmen

Reflexskärmen är något varje fotograf bör packa ner i sin kameraväska, den kan lyfta en bild på ett otroligt bra sätt. Idag kostar en reflexskärm endast någon hundring så har du möjlighet så beställ en redan idag.

Ett sätt att använda den är att placera modellen i motljus och sedan reflekterar du tillbaka ljuset på modellen. Det här ljuset ger en snygg ljuskant på hår och axlar vilket separerar modellen från bakgrunden.

En reflexskärm har olika ytor, det ska vara guld, silver, vit, genomskinlig eller någon annan ton. En guldskärm ger ett varmt ljus medan en silveryta reflekterar tillbaka ett kallare ljus. Vilken yta du vill använda beror på vilken känsla du vill förmedla med din bild.

Något du bör tänka på är att en solig dag reflekterar skärmen tillbaka så mycket ljus att det är lätt att blända modellen. Ett bra tips är att låta modellen blunda och så räknar du som fotograf ner från tre till noll. På noll så öppnar modellen sina ögon och du har en sekund eller två att ta bilden innan han eller hon hunnit bli bländad igen.

Ett annat tips kan vara att reflektera ljuset från sidan vilket gör att ljuset inte lyser rakt in i ögonen. Nackdelen med denna ljussättning är att en sida av ansiktet fortfarande kan vara i skugga. Just därför kan det ibland vara bra med två skärmar, men då behöver du också två assistenter.

En reflexskärm kan också användas för att skugga en person. Du håller helt enkelt upp skärmen mellan solen och modellen och får på så vis ett mjukare ljus än det så hårda solljuset.

Ni som sett dokumentären om Hans Gedda på tv såg där hur han använde sig av speglar för att reflektera ljuset till modellen och det fungerar också alldeles utmärkt.

Planera för att utvecklas

Planering är en viktig del av en fotografering och utan den så blir det spontanfoto. Inte för att det är något fel på något sätt men att planera sin bild, utföra fotograferingen och sedan se att resultatet blev som du hade tänkt är otroligt stimulerande och lyckas du med detta är du ett steg närmare att kalla dig professionell fotograf.

Tre fotoelever berättar

Ellinore Jäger, Elin Wiewegg och Frida Skoglund är tre fotoelever som går sista året på gymnasiet och de fotograferar ofta med förhållandevis lite utrustning. Dels för att de studerar och inte har råd att köpa all den utrustning de vill ha men också för att det går att göra så mycket med bara en kamera, tillsammans med en reflexskärm eller blixt.

För dem handlar det mycket om att hitta rätt modell och miljö och sedan anpassa fotograferingen efter de förhållanden de har. Alla tre har systemkameror och favoritobjektivet är normalen, alltså 50 milliemeters brännvidd.

Faktiskt så kan du sminka alla du ska fotografera, killar som tjejer. Puder är det som används flitigast och fördelen är att du slipper blänk i pannan och andra ställen. Lägg på rätt mycket utan att överdriva så blir dina bilder bättre och enklare att bildbehandla.

Ellinore Jäger

Ellinore fotograferar helst barn och använder ofta en del rekvisita som gitarrer, resväskor, träpinnar eller något annat som passar för aktuell fotografering. Ellinore ser på sina bilder som en sagobild där hon vill förmedla en känsla. Hon är också mycket noggrann när hon väljer miljö och vet hur hon vill att den ska vara.

–  Jag söker efter en plats som är lugn och harmonisk med öppna och rena miljöer. Jag vill ha en ren bakgrund för att få fokus på modellen.

Vädret spelar stor roll och helst vill hon att det ska vara mulet och gärna lite dimma.

–  Då blir det inga hårda skuggor utan ljuset är så mjukt och fint. Det är väldigt enkelt att jobba med det ljuset.

Annars använder hon just inget annat för att skapa sina bilder än en bra miljö och helst inte soligt. Inga reflexskärmar eller blixtar utan endast det befintliga ljusett.

Ellinore lägger ner väldigt mycket tid i Photoshop för att få fram rätt känsla i sina bilder. Hon manipulerar aldrig utan det är endast färg och kontrast som ändras, även om det ändras rätt mycket och är långt från verklighetens färgskala. Ellinore säger att hennes bilder är som sagobilder och att då får hon göra vad hon vill med bilden för att få fram den.

Drömmen efter gymnasiet är att utbilda sig vidare inom fotografi och då inom mode och magasin för att senare kunna försörja sig som fotograf på heltid.

Foto: Ellinore Jäger

Frida Skoglund

För Frida handlar fotografi om mode och lifestyle och inget annat. Hon har hittat sin stil och jobbar oftast i studion, men med enkel utrustning. Ett ljus och en reflexskärm räcker bra. Frida säger att den känsla hon vill förmedla med sina bilder inte sitter i blixtar eller annan utrustning utan den sitter i modellen. Därför blir samspelet mellan fotografen och modellen viktigare än dyra kameror. Lite ljus måste man däremot ha och en vanlig handblixt tillsammans med en reflexskärm räcker.

Hon anser att kamerans placering är oerhört viktigt för att modellen ska se så bra ut som möjligt.

–  Jag försöker att hålla kameran i modellens brösthöjd för att få en bra balans i bilden. Det gör att modellen varken känns stor eller liten. För mig känns den höjden mest naturlig.

Foto är ett stort intresse, men även smink vilket måste vara en lyckad kombination om man tycker om att fotografera mode/liftstyle. Fridas tips är:

–  Sminka alltid din modell med puder för att undvika blänk i pannan och andra ställen. Var inte rädd för att lägga på mycket. Även killar behöver smink.

Bildbehandlingen är viktig och hon lägger ner mycket tid i Photoshop.

–  Det är på något sätt där det händer, säger Frida. Den bild jag tar är bara en anteckning som senare måste formuleras för att kunna bli läst på det sätt jag vill att den ska läsas. Svartvita bilder är lättast att läsa och det är lättare att få fram rätt känsla i dem.

Med endast en vanlig handblixt med softbox och en reflexskärm kan du få till det riktigt bra. Placera blixten lite framför och ovanför kameran och reflexskärmen lite under och framför kameran. Detta gör att blixtljuset studsar i skärmen och tar bort skuggor under näsan, hakan och andra ställen som handblixten inte kommer åt. Resultatet blir ett mjukt och snyggt ljus. Foto: Frida Skoglund

Elin Wiewegg

Elin fotograferar helst mode och människor och har ett tydligt mål att utbilda sig vidare inom fotografin efter gymnasiet. Även Elin gillar att jobba enkelt, reflexskärm och kanske en handblixt eller i kombination. En enkel Canon 550D och två objektiv har hon också i sin kameraväska. Hon använder nästan alltid ett teleobjektiv.

– Dels för att modellen ser proportionerlig ut och dels för att jag kan få det korta skärpedjupet som jag tycker är så snyggt.

Elins bild är tagen i en korridor där det befintliga ljuset har underexponerats så mycket att den blir helt svart. Handblixtens klara fördel här är att det just går att trolla lite. Annars är reflexskärmen det självklara valet för att få till ljuset.

–  Reflexskärmen klarar jag mig inte utan, dels så kan jag reflektera tillbaka ljuset på modellen men jag kan också skapa skuggor med den.

Elin påpekar också att fotografering handlar inte bara om teknik och utrustning utan hur man som fotograf bemöter sin modell. Det kan ibland göra större skillnad än vilken utrustning man använder.

–  Det är viktigt att modellen känner sig bekväm inför och under en fotografering. Ett bra sätt är att tala om hur jag som fotograf vill ha min bild och att under hela fotograferingen förmedla till modellen att det ser bra ut eller om det är något som ska ändras. Det brukar göra stor skillnad, och sedan får man ju inte glömma bort att det ska vara kul.

Foto: Elin Wiewegg