Fotoskola

Så fångar du vintern på bild

Kallt, vitt och vackert. Vintern ger många förträffliga tillfällen för fantastiska bilder, men kamerautrustning är tyvärr inte tillverkad för att fungera helt friktionsfritt under kalla förhållanden, så det kan krävas en vinterstrategi för din kamera. Här får du tipsen som gör dig till en vintersmart fotograf.

Med en fjärrstyrd blixt och lite varmare ställd vitbalans kan man tillföra lite hemtrevlig känsla i bilden.

Se till att utnyttja den lågt ställda vintersolen för både skuggor och motljus.

Den kalla årstiden i vårt avlånga land innehåller, trots sin till stor del avsaknad av ljus, många fina motiv. Det gäller bara att veta vad som gäller för att kunna fånga dem på bästa sätt. När temperaturen börjar krypa ner under nollan börjar saker hända med utrustningen, saker som inte händer de där varma sommardagarna då allt är frid och fröjd. Batterier tar slut, objektiv immar igen och bilderna blir inte alls som du tänkt dig. För att komma ifrån dessa problem finns det ett par saker som det kan vara bra att tänka på.

 

Kyla och elektricitet

Att batterier tar slut snabbare när det är kallt är kanske ingen nyhet, det borde därför inte heller vara någon nyhet att kamerabatterier inte räcker riktigt lika länge på vintern. För att förhindra att man hamnar i en situation där man står utan en fungerande kamera men med ett fantastiskt motiv bör man alltid ta med minst ett extra batteri. Hur många batterier man ska ta med beror givetvis på hur kallt det är och hur länge man ska vara ute. Men batteriekvationen är inte alltid helt självklar. Förvarar man vanliga batterier svalt sker självurladdningen långsammare, men använder man dem i kalla klimat så förbrukar man dem snabbare. Detta beror på batteriernas kemiska sammansättning. Av detta skulle man kunna dra slutsatsen att det borde vara bra att ha extrabatterierna i en ytterficka så att de håller sig svala och därför inte laddar ur lika fort. Det kan man ha, men för att batterierna ska hålla så länge som möjligt när de väl används ska de vara varma. Därför bör man ha dem i en innerficka. Ska man vara ute länge och har koll på när man kommer att behöva ett nytt batteri kan man förvara dem i en svalare ficka för att sedan stoppa in dem i en innerficka och värma upp dem lagom tills de ska in i kameran. Men för de allra flesta av oss räcker det med att bara ha dem i innerfickan så att de håller sig varma.

 

Kyla och plast

Liksom batteriåtgången borde det inte vara någon nyhet att många material blir skörare när det är kallt. Ett av de material som påverkas snabbast är plast. Plast finns i många olika blandningar och former och återfinns i många delar i en kamerautrustning. Allt från motljusskydd till kåpor på kameran. Egentligen är det enda man behöver höja ett varningens finger för här att man helt enkelt får vara lite försiktigare med sin utrustning om den har blivit ordentligt nedkyld då plastdetaljer lättare går sönder om man är oförsiktig med dem. Det bör dock tilläggas att det ska vara ganska kallt och kameran bör ha varit ute ganska länge innan det blir någon större fara.

 

Kyla och fukt

Ett annat problem som uppstår när man är ute och fotograferar med sin kamera är att förr eller senare kommer man att vilja eller behöva gå in igen. Då tar man oftast med sig sin kamerautrustning in i värmen igen. Om du är glasögonbärare vet du vad som uppstår när du går från varmt till kallt: kondens. Kondens är fukt, fukt är generellt sett dåligt för din kamera. Oftast hamnar bara kondensen på frontlinsen och kanske i sökaren, problemet är om det hamnar inuti kameran eller inuti objektivet. För att minska risken för kondens är det enklaste tipset att låta kameran ligga kvar i sin stängda väska och sakta nå rumstemperatur innan man tar upp den. Har man haft kameran ute utan väska kan man linda in den i något som isolerar den från den varma luften, men det bästa är att ha en väska som den kan få »tina« i. Vill man vara helt säker på att kameran inte ska drabbas av kondens kan man lägga den i en plastpåse och suga ur all luft innan man går in, med kameran fortfarande placerad i sin kameraväska.

Ett snötäckt vinterlandskap kan generera en mängd olika motiv. Om man dessutom tar med människor i bilden så utökas antalet till oräkneliga möjligheter. Men för att fånga alla dessa så krävs det att du vet hur du ska hantera de olika situationer som du och din kamera kan hamna i.

 

Exponering

I de allra flesta fall är snön vit, om den dessutom täcker större delen av din bildyta så kommer den att lura din kamera. Din kamera är nämligen programmerad så att den tycker att en jämngrå yta är en korrekt exponering. Om din bild på ett snötäckt motiv skulle exponeras efter vad kameran tycker är rätt så skulle den bli ganska tråkig och, rent tekniskt sett, underexponerad. Kameran vet ju inte om att du vill att snön ska vara vit.

För att lösa det här problemet finns två tekniker, antingen ställer du kameran i manuellt läge och provar dig fram till den exponeringskombination som gör att snön i din bild är vit utan att fräta ut.

Det andra är att vrida upp justeringskompensationen ett till två steg. Enligt kameran kommer du nu att överexponera bilden, men det betyder att snön blir vit och resten av bilden blir rätt exponerad. Det kan vara knepigt att få till en rätt exponerad bild med mycket snö i, men med lite träning och dagens moderna kameror går det ganska snabbt att få kontroll över situationen.

 

Ljuset

Vad gäller fotografering i naturligt ljus under vinterhalvåret fungerar solen ungefär på samma sätt som under den varma årstiden. Det bästa ljuset infaller oftast på eftermiddagen och på morgonen, skillnaden mot sommaren är att solen inte behagar visa sig lika länge så för att få morgonljuset behöver man inte gå upp lika tidigt som på sommaren.

Det motsatta gäller för eftermiddagsljuset som ju kommer tidigare på vintern. Mitt på dagen en solig dag blir skuggorna hårda och ljuset är ganska platt, så långt är det ingen större skillnad mellan sommar och vinter.

Vill man fotografera actionbilder kommer dessutom snön att hjälpa till eftersom den gör omgivningen ljusare, mer ljus reflekteras och man kan därmed få en kortare slutartid. Om marken är snötäckt fungerar den dessutom som en enorm reflektor underifrån, ljuset i till exempel ett porträtt blir därför jämnare än under den varma årstiden då marken inte reflekterar lika mycket ljus.

En sak att tänka på under vintern är att färgen på ljuset ofta blir lite kallare vilket ofta leder till att skuggor blir blåaktiga. Våra ögon vänjer sig vid den skiftande färgtemperaturen och upplever inte det blåa på samma sätt som kameran. De flesta kameror har en automatisk vitbalans, men den är tyvärr inte lika bra som våra ögon så en justering av vitbalansen kan vara bra för att se till att resultatet är så bra som möjligt direkt ur kameran.

Den kallare färgtemperaturen kan dock användas för att förstärka kylan i en bild. Mer om färgtemperaturer kan du läsa i det förra numret av Kamera & Bild.

 

    Senaste kommentarerna