Vi förklarar

Remote-foto: Styr din kamera på håll

Lars Dareberg var en av de första svenska fotograferna som började använda radiokontrollerade fjärrutlösare i arbetet. 1998 var det fortfarande olagligt och första gången han använde utrustningen på en fotbollsmatch blev han kontaktad av polisen. För Kamera & Bilds läsare delar han med sig av sin mångåriga erfarenhet och sina bästa tips för hur man tar bättre bilder med remote.

Lars Dareberg använder Pocket Wizard Plus 3 för att styra de kameror som han inte har i handen.
Lars Dareberg, frilansfotograf och tidigare mångårig medarbetare vid Sydsvenskans bildredaktion, var en av de första svenska fotograferna som började använda radiostyrning för att fotografera sport. 

I början var det förbjudet eftersom det använde en frekvens som var paxad av Försvarsmakten. Han köpte sin första Pocket Wizard på B&H i New York omkring 1998 och använde den första gången på en fotbollsmatch mellan MFF och Brage i Borlänge. Då kom polisen och frågade om det var hans grejer.

– Jag trodde inte att det var så olagligt så jag blev lite förvånad. Men det visade sig att de mest var nyfikna. Varje gång jag tog en bild brusade det nämligen i deras radio. 

En av bilderna som Lars Dareberg tog den matchen blev utsedd till årets sportbild. 

– Jag fick helt klart en kick av att använda remotes. Plötsligt kunde jag ta bilder från ställen där jag inte själv fick vara under matcherna. 

Hitta nya vinklar

I början av 2000-talet blev tekniken laglig och började säljas i Sverige. I dag har priserna sjunkit så pass att de trådlösa fjärrutlösarna hittat in även i många privatanvändares ka­mera­väskor. 

– Remotes har varit ett roligt verktyg för att hitta nya spännande vinklar. Det har också hjälpt mig att få med mig ett mer heltäckande bildmaterial från en händelse. Till exempel har jag kunnat fylla dagliga OS-bilagor själv genom att använda många kameror som jag då kan fotografera med samtidigt.

 

    Text

    Publicerad den

    8 jul 2015 - 07:38

    Lars Dareberg

    Ålder: 43.

    Bor: I Malmö.

    Familj: Fru och 2 barn.

    Började fotografera: När jag var 12 år och var med en kompis i Norrland där det fanns kameror och lab. Sedan rullade det på ganska fort med prao på VLT när jag var 14 år och jobb när jag var 16. Fick åka taxi mellan jobben i början, tidningen var glad när jag fyllde 18 och tog körkort. Jag sket i gymnasiet eftersom jag fick ett jobb inom det jag ville jobba med. 

    Fotograferar: Har varit sportfotograf på Sydsvenskan de senaste åren. Nu frilansar jag med alla möjliga uppdrag.

    Webb: larsdareberg.blogspot.se

    Lars tips

    Se bilderna som en bonus. Blir det bra så blir det bra. 

    Var noga med exponering och skärpa så att du vet att det funkar även om en timme när ljuset förändras. Om det kommer bli stora förändringar så använd kamerans AV-läge.

    Om det håller på att mörkna, offra de första bilderna och använd ett högre ISO-tal. 

    Tejpa skärperingen så att den inte rör på sig om du har kameran nära marken. Om spelare springer på gräset nära kameran kan den annars röra på sig och göra alla bilder oskarpa. 

    Använd bara fulladdade batterier i alla grejer. Räckvidden i remoten är helt beroende av hur färska batterierna är. 

    Var noga med säkerheten. Fundera på var utövarna kommer att röra sig så att du inte riskerar att störa eller skada dem.

    Om du sätter din kamera ovanför utövare, se till att säkra den med extra linor så att den inte riskerar att trilla ner på någon. 

    Tänk på att din remoteutrustning också kan användas vid porträtt- eller naturfoto. Jag har till exempel gått ut ur rummet och­ låtit den som ska porträtteras själv trycka av bilden med hjälp av remote. Det är spännande! Utrustningen kan också användas för att fjärrutlösa blixtar. 

    Ställ in remotekameran på att gå ner i vila och väck den genom att trycka av remoten en gång. På det sättet räcker batterierna längre. 

    Sponsrad artikel från Nikon

    Senaste kommentarerna