Vi förklarar

Vi förklarar: Så fotar du på vintern

Vintern ställer en del andra krav på fotografen än vad sommarens varma väder gör. Här får du några tips på hur du klarar dig utan fotografiska missöden i vinter.

Oavsett om det är vitt på marken där du står eller inte så kan det vara bra att veta hur du ska hantera din kamera i kalla klimat för att dels vara säker på att den fungerar så bra som möjligt, men också för att veta hur du ska göra för att ta så bra bilder som möjligt. 

Den farliga kylan

Är det kallt ute är problemen din kamera-utrustning stöter på annorlunda än de under den varma årstiden. Inga konstigheter där. Är man medveten om vad som kan hända är det så klart lättare att undvika farorna. 

Ett av de största problemen vintertid är kylan. Kyla och elektricitet är inte bästa kompisar. Inte elektricitet i form av kamera-batterier i alla fall. Att batterier laddar ur snabbare i kyla är ingen stor nyhet för de flesta. Nu för tiden har kameror en ganska stor spridning vad gäller batterikapacitet, så olika kameror kommer att vara olika känsliga för kylans el-ätande effekter. Hur känslig kameran är beror på vad det är för typ av kamera, en klassisk dslr med spegel ligger bra till eftersom den inte har elektronisk sökare, vilket drar förhållandevis mycket ström. En spegellös kamera i litet format, som därmed har ett litet batteri kan få det lite svårare. Till exempel brukar Sonys små och imponerande A7-kameror beskyllas för att äta sig igenom batterier med en oroväckande fart. Det här är så klart något som inte är en fördel i vintertemperaturer. Vet du med dig att din kamera förbrukar ett batteri snabbt kan det vara en bra idé att ha flera reservbatterier med sig.

För att dina batterier ska klara sig så bra som möjligt bör du därför förvara dem i en innerficka eller liknande så att de håller sig varma. Då har du störst chans att utnyttja dem till max. 

 

stoppa batterierna i fickan om det är kallt.
Stoppa batterierna i en innerficka så håller de längre.

 

Vill du försäkra dig ytterligare om att spara på strömmen kan du gör som Nicklas Blom som slog av både bildstabiliseringen och skärmen på sina kameror för att spara batterier. Om du känner att du inte klarar dig utan skärmen så kommer du en bit på vägen genom att slå av bildstabiliseringen, oavsett om den sitter i kamerahuset eller i objektivet. Vill du inte slå av skärmen helt så försök i alla fall att använda den så lite som möjligt. 

 

Fukt = problem

Du vet väl att du inte ska slicka på lyckt-stolpar när det är kallt ute? Det beror på att den kalla metallen gör att din varma tunga fryser fast på stolpen. Långsökt i ett foto-resoenmang? Mja, kanske inte. Om du fotograferar mycket med din kamera ute i kalla temperaturer så kommer den ofrånkomligen att bli kall. När varm luft, till exempel din utandningsluft eller inomhus, kommer i kontakt med din nedkylda kamera så kyls luften ned och vattenångan i luften förvandlas till vätska, vatten. 

Vatten är ganska ofta dåligt för kameror och annan elektronik. Det här innebär två saker när det kommer till fotografering. Du bör undvika att andas på din kamera när du är ute och det är kallt. Fukten i din ut-andningsluft blir till vatten när den slår emot din kamera och är det tillräckligt kallt så kan den frysa till is snabbt. Om du får is på objektivets frontlins kan det vara svårt att få bort den medan du är ute. 

Det andra problemet är när du kommer in igen. Innan du går in gör du bäst i att plocka ner kameran i kameraväskan. En extra säkerhetsåtgärd är att stoppa ner kameran i en plastpåse och suga ut all luft medan du fortfarande är utomhus, sen packa ner den i kameraväskan. 

en kamera som ligger i en plastpåse
Kameran kan skyddas mot kondens med en plastpåse.

Sedan låter du den ligga i hallen eller i något annat rum i huset där det inte är lika varmt för att värmas upp sakta. Plockar du upp kameran direkt kommer det att bildas kondens på den och risken är att du får kondens inuti kameran, något som inte är bra. Risken är så klart störst om du tar upp kameran och tar av objektivet eftersom den kalla luften då får tillgång till kamerans insida. Låt istället kameran värmas upp sakta och vänta lite med att ta fram den igen. 

Exponering och vitbalans

För att du ska få rätt utseende på dina -bilder så gäller det att du har koll på hur du ska exponera och hur du ska ställa in din vitbalans. Eftersom din kamera tycker att en korrekt exponering består av ungeär 17 procent grått kan du lista ut hur den tycker att snö ska se ut. Exakt, ganska grå och tråkig. För att få rätt exponering i dina bilder bör du därför överexponera dina bilder tagna på snöiga motiv, annars kommer de att se väldigt grådassiga ut. 

Exakt hur mycket du ska överexponera får du prova dig fram till, men ett till ett och ett halvt steg brukar vara lagom. Fotograferar du i råformat kan räcker det oftast med att se till att du har täckning i alla skuggor, har du det kan du lyfta högdagrarna i efterhand. Fotar du i jpg vill du däremot få rätt exponering direkt. 

 

en skidåkare på väg mot sylarnas fjällstation.
Med en blåaktig vitbalans förstärks känslan av kyla.

 

Vitbalansen blir gärna lite blåaktig på vintern, framför allt i skuggorna. Det kan vara svårt att neutralisera ibland, men om du vitbalanserar mot snön har du åt minstone gett dig själv bra förutsättningar för att få korrekta färger. Det man kan tänka på också är att den blåa tonen ger bilderna en kallare känsla vilket kanske ibland kan vara önskvärt när du fotograferar något som är kallt. 

Så kom ihåg, håll batterierna varma när du är ute och kameran kall när du kommer in! 

 

    Senaste kommentarerna