Etappvinnare

Grand Prix 5: Plats 1-10

Vinnarbilderna kan delas in i två kategorier: ärliga och raka porträtt eller inåtvända och mystiska bilder som lämnar mycket åt betraktaren. För Moa Karlberg blev det idel bilder på människor, förutom en, när hon bedömde den femte omgången av Grand Prix 2011 på distans från Madrid. Se hennes vinnarbilder här.

Du kan även se plats 11-20 här.

Människomotiven var i majoritet bland bidragen till den första halvans sista omgång av Grand Prix 2011. Därför är det kanske inte så konstigt att omgångens domare, bildjournalisten Moa Karlberg, nästan uteslutande valt vinnarbilder som föreställer just människor. Men urvalet säger också mycket om hennes personliga smak.

–  Människor är vad jag själv tycker bäst om att fotografera: natur- och detaljbilder måste vara extremt bra eller oväntade för att jag ska fastna för dem, säger Moa Karlberg.

Hur skulle du beskriva ditt urval i stort?

–  Så här i efterhand kan jag dela in vinnarbilderna i två kategorier: ärliga, raka och nära porträtt, och inåtvända, mystiska bilder som lämnar mycket åt betraktaren.

Hur var det att bedöma bilder på det här sättet?

–  Kul att få se alla bidragen och intressant att analysera mitt urval på detta vis.

Vad var lättast?

–  Lättast var att plocka bort bilder som jag sett många gånger förut; där jag saknade fotografens personlighet.

Svårast?

–  Det är väldigt svårt att vara objektiv till sina egna bilder, men jag vill uppmana dem som tävlar att försöka bortse från sin personliga relation till motiven och gå djupare på vad som är bildkvalitet för vem som än tittar. Samt att bli mer självkritiska vad gäller kompositionen; glöm inte bort utkanter och detaljer, var medvetna om hela bildytan!

 

Plats 1-10 med Moa Karlbergs motiveringar:

 

Johan Melander, 50 poäng

Den här bilden kan jag titta på hur länge som helst utan att tröttna. Den har allt: ljus (mjukt, passar till de fint efterbehandlade svartvita tonerna), komposition (snyggt att fotografen lagt skärpan på den tjej som inte tittar i kameran), personlighet och känsla (kontakten med objekten, naturliga och avslappnade uttryck). Grattis!

 

Annika Hanson, Oktober, 30 poäng

Egentligen ett klassiskt turistmotiv som man sett förr, men den här bilden har något extra som gör att jag stannar vid den. Kanske är det enkelheten och lugnet, som förstärks av det kvadratiska formatet. Och ljuset, ljuset är fantastiskt.

 

Alice Andersson, Dom Andra, 30 poäng

Den här bilden får mig att tänka på Maria Miesenbergers suggestiva familjebilder. Mystik och symbolik – så mycket mer än människor som vandrar i snö. Känns som en gammaldags polarexpedition som strävar mot något som inte finns. Gillar ljusskadorna på filmen och att reporna fått vara kvar.

 

Carina Hedlund, Ödemarken, 20 poäng

»Blunda och räkna till tio så ska du få en överraskning!« Jag känner igen mig och blir lycklig av flickans uttryck. De svartvita tonerna, beskärningen och ljuset förstärker detta fulländade porträtt.

Birgitta Bratthall, Fotogracerna, 20 poäng

Jag brukar inte vara så svag för montage då de har en tendens att se för perfekta ut, men detta tycker jag är riktigt intressant. Lagom overkligt och skönt oväntat kroppsspråk hos mannen till höger.

 

Mats Andersson, 20 poäng

Även här är det mystiken som får mig att fastna. Får en känsla av rörelse och allvar, barndom och äventyr, något slags ritual. Helgjuten komposition.

 

Sanna Hedlund, Ödemarken, 10 poäng

Ljushanteringen är allt! Gillar att bilden är komponerad i två halvor, en mörk och en ljus, samt den svarta linjen som avgränsar högerkanten.

 

Theo Elias Lundgren, Nygards Studios, 10 poäng

Äkta värme och närhet som fångats tack vare fotografens kontakt med paret och deras relation sinsemellan. Vackert hur kvinnans kind täcker och skuggar mannens ansiktshalva. Oskärpan förstärker ögonblickskänslan.

 

Ralf Andersson, Åbleka, 10 poäng

Fint fångat ögonblick. Som om kvinnan i målningen har dragit kappan lite hårdare om sig, fällt upp paraplyet och gett sig ut i det mjuka snöfallet.

 

Gösta Lindbom, 10 poäng

Haha, extremt rolig bild! En slutkörd men nöjd katt med människofötter. Vardagligheten i att ligga i en vanlig säng i ett vanligt hem och titta på Västnytt kan uppenbarligen sätta igång kreativiteten.

 

    Text

    • Elin Parmhed

    Publicerad den

    16 jun 2011 - 12:07

    DEADLINE GRAND PRIX 2011

    01 16 jan Emilia Bergmark-J.

    02 10 feb Tomas Monka

    03 10 mars Sara Mac Key   

    04 12 april John Hallmén

    05 12 maj Moa Karlberg

    06 8 juni Björn Lindberg

    07 12 juli Maria Patomella

    08 9 aug Martin von Krogh

    09 8 sep Erika Gerdemark

    10 11 okt Patrik Larsson

    (Omgång, deadline för bilder, domare)

    MOA KARLBERG

    Född 1984.

    Bor Stockholm, men pluggar just nu i Madrid.

    Gör Bildjournalist med uppdrag för magasin och tidningar som Fokus, DN, GP, Sydsvenskan, Vagabond, Re:Public Service, Magasinet Filter, Kamratposten, IOGT-NTO, RFSU och Unfold Magazine.

    Utbildning Nordens Fotoskola – Biskops-Arnö 2003-2006.

    Bok Ser dig se mig / Watching you watch me.

    Utmärkelser 1:a porträtt i Årets bild 2010, nominerad till Scanpix fotopris 2009 och 2006 för Watching you watch me respektive Trafficking. Utvald till Nordic Master Class 2008 samt fått diverse arbetsstipendier genom åren.

    Medlem i Bildbyrån Kontinent och Nordic Photos.

    Webbsidawww.moakarlberg.com

    Sponsrad artikel från Nikon

    Senaste kommentarerna