Etappvinnare

Grand Prix 6: Plats 1-10

Guld. Foto: Markus Andersson
Silver. Foto: Lisa Simonsson
Silver. Foto: Mattias Karlsson
Brons. Foto: Anna Edlund
Brons. Foto: Staffan Renlund
Brons. Foto: Maths Husander
Hedersomnämnande. Foto: Mats Andersson
Hedersomnämnande. Foto: LisaLove Bäckman
Hedersomnämnande. Foto: Stefan Nilsson
Hedersomnämnande. Foto: Camilla Thieme

Björn Lindberg gillar det enkla och stilistiska, något som många tävlande hade tagit till sig i den sjätte gången av Grand Prix 2011. Många av bidragen hade enkla former med en grafisk känsla. Ändå var det ett porträtt som tog hem guldplatsen. Se bilderna och kommentera här.

Publicerad

Här kan du se plats 11-20.

DEADLINE GRAND PRIX 2011BJÖRN LINDBERG

01 16 jan Emilia Bergmark-J.

02 10 feb Tomas Monka

03 10 mars Sara Mac Key   

04 12 april John Hallmén

05 12 maj Moa Karlberg

06 8 juni Björn Lindberg

07 12 juli Maria Patomella

08 9 aug Martin von Krogh

09 8 sep Erika Gerdemark

10 11 okt Patrik Larsson

(Omgång, deadline för bilder, domare)

Fastnar för det renodlade som sticker ut

Matfotografen Björn Lindberg förklarar att han fastnar för bilder som är enkla, rena och har en tanke bakom sig.

–  Min filosofi är att den som tar en bild gör det för att förmedla en känsla. Därför beror det på vad man vill säga med sin bild. Jag har inget emot kraftig efterbehandling av bilder, men man måste ha en idé hur man ska göra, annars kan det bli ett hinder, säger han.

Efter ett första snabbt urval återstår en fjärdedel av bilderna, och redan då säger sig Björn ha en känsla för vilken bild som kan ta hem guldet och vilka bilder som kommer att gå långt.

Hur tänkte du när du valde ut bilderna i första rundan?

–  Det var många familjealbumsbilder, de fick åka direkt. Sedan är det vissa som har rätt tänk, men här kommer tekniken in och då håller inte bilden. Bilder med enkel komposition och bra valörer i färgerna kräver någonting mer, då ska den vara knivskarp och allt måste stämma. Eller som den här bilden – perfekt för reklam och som featurebild, men håller inte för sig själv. Som bild säger den ingenting.

När det återstår 28 bilder grupperar Björn bilderna efter kända fotografers bildspråk för att försöka behålla de absolut bästa.

–  Här är en typisk Tunbjörk, här har vi en Strömholm, Mapplethorpe … och en Ansel Adams. Jämför man bilderna bredvid varandra på det här viset ser man vilka som är de bättre. Och samtidigt ser man vilka som sticker ut.

Tio bilder är nu kvar, bara en är i färg. Varför?

–  Det tänkte jag inte ens på själv. Jag gillar när det är intressant ljus och tilltalande toner i bilderna. Här ser jag en ung trend med mjuka gråa skalor. Det utstrålar en sorts realism. Men innehållet är väsentligt, vissa bilder är så dåliga att de blir bra. Då hajar man till för att de utskiljer sig. Samtidigt finns många bilder som är så bra att de blir dåliga. Ibland tar ansträngningen över, som när personerna på bilden tittar in i kameran. Innan de här tio fanns kvar så försvann helt enkelt de som var vanliga.

Plats 1-10 med Björn Lindbergs motiveringar:

Markus Andersson, Marsipanros, 50 poäng

Den här bilden är en klar vinnarbild. Motiv, urformningen och ruffigheten i presentationen stämmer så bra med uttrycket i ansiktet. Bilden är stark eftersom den uppfyller alla kriterier för en bra bild. Den behöver varken mer skärpa eller kontrast, utan är perfekt avvägd som den är.

Lisa Simonsson, Oktober, 30 poäng

Bilden driver enkelheten så långt det är möjligt. Motivet som visar vägen mot horisonten utan något annat är tidlös, vi kan inte säga när bilden är tagen. En enkel bild kräver mycket för att bli bra, i detta fall fascineras jag av det enkla, alla beståndsdelar passar bra ihop. Bilden tål att ramas in.

Mattias Karlsson, 30 poäng

Klassiskt gatufoto, på ett sätt som vi är vana vid genom årtionden. Det är inget mästerverk, men väl ett sekundsnabbt ögonblick. Det är även ögonblicket som gör hela bilden, att fotografen tagit bilden i rätt tid, sedan är bilden borta.

Maths Husander, MathsSofie, 20 poäng

Också ett klassiskt fotografi som bygger på en geometrisk form som dominerar bilden. Rörelsen i hjulet ger en kompakt form, och tillsammans med övriga delar blir den grafisk och platt, nästan endimensionell. De få bildelementen och de få detaljerna bygger upp en maffig känsla i bilden.

Staffan Renlund, Oktober, 20 poäng

Ett bra reportagefotografi som skildrar både människor, miljön och stämningen. Fotot känns spontant där allt bara stämmer i det ögonblicket som bilden togs.

Anna Edlund, Marsipanros, 20 poäng

Samma genre som Tunbjörk, nedskalat och dämpat med en mjukare ton. Här har fotografen lyft kameran för tanten och hunden, och har därför lyckats fånga en bild som de flesta inte ser eftersom det är så vardagligt. Bilden är så enkel och medioker att den är tilltalande.

Mats Andersson, 10 poäng

En dramatisk råhet, något som förstärks av att bilden är svartvit. Återgivningen är platt, vilket understryker hårdheten i bilden. Den innehåller heller inga mellantoner, men motivet är så starkt att man får se det för vad det är – tekniken blir helt enkelt underordnad. Alla känslointryck hänger ihop.

LisaLove Bäckman, 10 poäng

Det här motivet är bland det svåraste som går att fotografera, det finns så många liknande bilder. Tufft att ta med alla fyra blommorna och låta dessa bygga upp bilden, i stället för att gå närmare. Skillnaden mellan att vara bra eller ett bottennapp är nära, men tonen i bilden har en mjukhet som tilltalar, en sorts tidlöshet.

Stefan Nilsson, 10 poäng

Ett väldigt bra skildrat naturfoto i klassisk Ansel Adams-stil. Enklare kan det inte bli, bilden kan inte renodlas mer. Det är skickligt av fotografen att se bilden, det kräver mycket känsla och tas inte bara på måfå. En höjdare som naturbild.

Camilla Thieme, 10 poäng

Fotografen skildrar kvinnans känslor och att hon ligger i fosterställning är i harmoni med resten av bildens upplägg. Den oskarpa bilden förmedlar den realistiska känslan till betraktaren på ett bra sätt.