Etappvinnare

Vinnarna i Grand Prix etapp 6

Bild 1. Guld: Martin Johansson, Jaktlins
Bild 2. Silver: Sören Simonsson
Bild 3. Silver: Stephen Jackson, Jaktlins
Bild 4. Brons: Bente Egerdahl
Bild 5. Brons: Lars Hägglund, IRL
Bild 6. Brons: Rolf Lamborn, Team Lamborn
Bild 7. Hedersomnämnande: Mikael Broberg
Bild 8. Hedersomnämnande: Maria Olsen
Bild 9. Hedersomnämnande: Lasse Hallmén
Bild 10. Hedersomnämnande: Nils-Olof Holgersson
Bild 11. Hedersomnämnande: Bengt Carlsson, KGB
Bild 12. Hedersomnämnande: Mikael Ramnerö
Bild 13. Hedersomnämnande: Björn Björnson, T-REx
Bild 14. Hedersomnämnande: Bror Johansson, Masarna
Bild 15. Hedersomnämnande: Hasse Haitto, Naturfotografkollektivet Knäppgökarna
Bild 16. Hedersomnämnande: Tomas Ärlemo

Månadens domare har sagt sitt och här är de 16 vinnande bilderna i den sjätte etappen av Grand Prix 2017.

Läs allt om vår tävling Grand Prix 2017 här.

Tävla du med! Ladda upp dina bilder här.

Grand Prix 2017 etapp 6 – Tema: Natur

Månadens domare: Claes Grundsten

Claes Grundsten, naturfotograf och krönikör i Kamera & Bild.

I årets sjätte etapp av Grand Prix var det naturfotografen Claes Grundsten som bedömde era bilder. Claes berättar att färgbilderna dominerar, och att estetik går före det dokumentära.

Hade du någon speciell taktik när du gjorde din bedömning?

– Alla bilder samlades i en mapp som jag öppnade i Photoshop Bridge där bilderna läggs ut som stora frimärken som dessutom enkelt kan förstoras. Efter att ha gått igenom alla bilder valde jag ut 45 stycken i en urvalsmapp, där jag än en gång granskade alla bilder igen för att se om jag missat något.

Hur tycker du läsarna lyckades med attförhålla sig till temat »natur«?

– Natur är ett allomfattande begrepp. De flesta har hållit sig till landskapsbilder, därefter djur, blommor och makrobilder. Några vill ha med människor, även stadsbilder var inskickade. Man kan lätt se att fotografernas estetiska intresse är större än det dokumentära. Färg dominerar stort över svartvitt. Rätt många gör effektbilder med uppskruvade färger, hårda kontraster eller manipulerade bakgrunder, vilket är enkelt med dagens digitala teknik, men svårt att få till på ett meningsfullt sätt. Generellt är det väldigt många bra bilder som kommit in, att välja några framför andra är som att jämföra äpplen med päron. Upplösningen varierar och jag har bortsett från detta och bara sett till motivets innehåll, kompositionen och tanken bakom bilden.

Har du några tips på vad läsarna bör tänkapå för att skapa bättre bilder?

– Försök inte flirta med domarna genom krystade effekter. Klassiskt fotografi gör större intryck om bilden samtidigt är talande.

Var segerbilden given direkt, eller var den svår att välja?

– Ja, den var lätt eftersom den stack ut så mycket, och var intresseväckande på ett ovanligt sätt. Som domare blir man lätt svag för en originell gestaltning av vanliga motiv. Vanlig återgivning av vanliga motiv som är vackra, typ solnedgångar, funkar sällan bra i fototävlingar.

Var det roligt att vara domare? Skulle du göra det igen?

– Ja, verkligen. Jag har varit domare många gånger under åtskilliga år. Intressant att se hur fotograferna tänker i bild. Det lär man sig själv mycket av.

Tävlingen presenteras i samarbete med Crimson, Panasonic och Wacom.