Loading

SKOLA: SKÄRPEDJUP Kamera & Bild

Vad gör skillnad för skärpedjupet?

Kamera, sensor, bländare, brännvidd eller megapixlar – vilka saker är det som egentligen påverkar skärpedjupet i en bild? Och hur får man den där snygga bakgrunds-oskärpan i sina porträttbilder? Vi förklarar hur.

TEXT & FOTO Calle Rosenqvist

Kanske har du märkt den stora skillnaden mellan att fotografera porträtt med en mobiltelefon och en kamera, eller skillnaden mellan olika objektiv på samma kamera. Många vill efterlikna den snygga, mjuka oskärpan som vi kallar för bokeh när de tar sina porträtt. Men vad är det egentligen som gör att du får en suddig bakgrund när du tar just ett porträtt?

Sensorstorleken är den största anledningen, men flera faktorer måste räknas in för att få ett helhetsgrepp över vad som påverkar slutresultatet. Och det är då det börjar bli snårigt.

Något förenklat handlar det om vilket skärpedjup man får med en viss kamera, på ett visst avstånd, med en viss bländare på en viss brännvidd.

Men därmed inte sagt att total oskärpa i bakgrunden är det bästa för porträtt – antagligen vill man ha en viss form på bakgrunden och inte bara en suddig färg.

Och det första vi kan säga är att upplösningen på kameran, alltså antalet megapixlar, inte spelar någon helst roll för hur skärpedjupet eller oskärpan blir på en bild.

Nikon Keymission 170 (sensor 1/2,3 tum) 2,4mm (motsv. 15mm), f/2,8.

Saker som avgör

Sensorn

Eftersom en stor sensor har en större area än en liten sensor så förändras även de faktorer som påverkar bilden och det inkommande ljuset. Det är därför som det upplevs som lättare att få en suddig bakgrund på en kamera med en stor fullformatssensor (FX) än en något mindre sensor i APS-C-format (DX) – eller än svårare med en ännu mindre 1-tumssensor (CX).

Däremot så går det att i många fall hitta bländare och brännvidder hos en sensor som har en motsvarighet hos en sensor med en annan storlek.

Nikon D7500 (sensor APS-C) 200mm (motsv. 300mm), f/2,8.

Kort avstånd till det du fotograferar

Genom att fokusera på ett objekt nära, alltså ju närmare ditt objektivs närgräns du fokuserar, desto kortare blir skärpedjupet i bilden. Detta i sin tur innebär att bakgrunden blir mycket mjukare och suddigare eftersom det befinner sig mer ur fokus. Men se upp så att perspektivet inte blir (för) lustigt.

Långt avstånd till bakgrunden: Genom att ha bakgrunden långt bort, exempelvis en skog 100 meter bort, blir denna mer oskarp och suddig eftersom den är längre bort från skärpeplanet än om du skulle haft den en meter bakom den du fotograferar.

Nikon D850 (sensor FX) 70mm, f/2,8.

Bländarvärdet

Ett högre bländarvärde (exempelvis f/22) ger ett större skärpedjup, vilket i sin tur gör att fler objekt i bilden blir skarpare – både det du fotograferar och bakgrunden.

Ett lägre bländarvärde är därför det du ska använda – ju lägre desto bättre – för att bakgrunden ska bli riktigt mjuk och vacker.

Nikon D850 (sensorstorlek FX) 28mm, f/1,4.

Brännvidden

Genom att fotografera med en längre brännvidd, exempelvis med ett teleobjektiv, får du effekten att bakgrunden blir mjukare och suddigare. Många gillar 85 mm för porträtt.

För bästa möjliga bokeh

Något förenklat: Ett porträtt taget med en kamera med stor sensor (fullformat) och ett teleobjektiv (många använder 85–135mm) med stor bländaröppning (f/1,4), med ett kort avstånd till det du fotograferar, men med ett långt avstånd till bakgrunden, ökar chanserna till en riktigt, riktigt mjuk bakgrundsoskärpa – och en härlig bokeh.

Allt om Nikon 2017

Sveriges främsta fototidning

Report Abuse

If you feel that this video content violates the Adobe Terms of Use, you may report this content by filling out this quick form.

To report a Copyright Violation, please follow Section 17 in the Terms of Use.