Tre supertips: Nikon D850
I många kameror finns det en hel uppsjö med specialfunktioner som man antingen inte behöver, tänker på, eller stöter på i sin vanliga fotografering. Nikon D850 är en sådan kamera – den är full av funktioner, men har du koll på alla? I denna artikel går vi igenom några funktioner som du kanske inte visste om att de fanns – men som är värda att kolla in.
TEXT & FOTO Calle Rosenqvist
Tusentals funktioner och lika många möjligheter. Så ser tekniken ut i dagens digitalasystemkameror. Utvecklingen går ständigt framåt och nu finns många tekniska lösningar för hur man skapar en bild direkt i kameran, med specialinställningar, utökade funktioner och mycket, mycket annat.
Vi har kollar närmare på Nikons kamera D850 för att leta oss in under skalet och hitta funktionerna som är skapade för att underlätta för dig som fotograf. Här hittar du tre supertips:
Möjligheten till tekniken för fokus-stackning direkt i kameran för att få skärpa i bildens hela djup, användningen av kamerans ljusmätarinställning för highlightmätning för att spara nyanser och detaljer i de ljusa högdagertonerna i bilden, samt möjligheten att digitalisera negativ med kamerans specialfunktion.
1. Fokusstackning för skärpedjupet
Har du svårt att hålla fokus? Lugn – med funktionen för »fokusstackning«, eller fotografering med fokusförskjutning, kan du med D850 behålla skärpan genom hela bilddjupet. Funktionen som finns i kameran förenklar arbetsflödet du har i kameran, och förbereder inför sammansättningen av bilder som sker i efterbehandlingen. Funktionen är exempelvis extra intressant om du vill få skärpa i ett fokusspann som annars är omöjligt – exempelvis från förgrund till bakgrund med ett teleobjektiv, eller på något riktigt litet djur taget med ett makroobjektiv.
Så hur fungerar det?
Det kameran bidrar med är att den tar en valbar serie med bilder med en liten ändring i fokus för varje bild. Bilderna sparas sedan ned till en egen katalog som samlar alla bilder i den aktuella serien. I och med att bilderna bör vara tagna exakt likadana (förutom skärpan som ändras) så är stativ att föredra (med avslagen VR). Funktionen fungerar på frihand, men då måste programvaran man sedan använder också stödja upprätning av bilden, så att alla bilder får samma utstnitt i slutändan.
Dessutom bör bländarförval (A) användas, eller det manuella M-läget, för att skärpedjupet inte ska förändras mellan varje bild.
Eget menyval
För att fotografera med automatisk fokusförskjutning finns ett eget menyval under fotograferingsmenyn med flera olika inställningar att ändra. Här ställer du bland annat in antal bilder du vill ta i din serie, upp till 300 stycken. Ju fler bilder du tar, desto mindre fokusskillnad, men exaktare slutresultat.
Dessutom går det att ställa in hur stora fokussteg som ska tas mellan varje bild. Här bör man välja fem steg eller lägre, så man kan vara hyfsat säker på att man tillsammans på de olika bilderna får skärpa på alla olika delar i bilden, mellan de olika bilderna man tar.
Fokus ställs sedan in något framför den närmaste delen av objektet man vill ska vara i skärpa, innan man börjar sin fotografering genom att välja start.
När alla bilder tagits sparas dessa i en separat mapp, redo att föras över till datorn för vidare efterbehandling. Beroende på vilket program som används blir arbetsgången sedan olika. Använder du Photoshop finns funktionen för att sätta samman bilder integrerad, med möjlighet att justera vissa val för att få ett så bra slutresultat som möjligt – och med så stort skärpedjup som möjligt.
2. Highlightmätning av exponering
Rätt exponering är A och O för att få till ett bra slutresultat. En av sakerna att hålla koll och kontroll på är därför mätningen av ljuset. Många använder vanligtvis matrismätning för att exponera bilden efter hur hela scenen ser ut, vilket fungerar mycket bra i de flesta lägen, framförallt när ljuset i bilden är relativt jämnt.
Med mätning efter högdagrar, eller »highlightmätning«, kan man med D850 exponera bilden efter scenens ljusaste partier. Men varför skulle man vilja det? Jo, fördelen är att de ljusaste partierna i bilden då behåller sina detaljer och nyanser, snarare än att bli utfrätta och helt vita – något som gör att du inte kan rädda de ljusaste partierna ens vid framkallningen av en bild i råformat.
Samma sak gäller exempelvis någon som står på scenen i rött sken från en strålkastare.
Svåra förhållanden
Ett bra exempel för hur detta fungerar är när man fotograferar en brud i vit bröllopsklänning – vilkens tyg mycket ofta har fina detaljer och strukturer samtidigt som den är mycket ljus i förhållande till övrigt i bilden.
Här syns exempel på en bild tagen med highlightmätning, vilket i detta fall ger en över lag underexponerad bild i råformat och en upplevelse av för mörk bildexponering, men då har fördelen att detaljerna och strukturen finns kvar i det ljusa i bilden, i detta fall både himmel och bröllopsklänning.
En exponering i matrismätning skulle ge en bild som är bättre exponerad totalt sett (som den andra normala bilden som är den slutliga bilden), men då skulle det också bli svårare att behålla alla detaljer i högdagrarna. Nackdelen med tekniken är att bilden behöver efterbehandlas och justeras, men detta är så klart underordnat möjligheten att få till en betydligt bättre bild där alla färger, strukturer och ljus är justerade under kontrollerade omständigheter.
Den färdiga bilden har här öppnats och redigerats i Adobe Camera RAW, där underexponeringen först justeras för att göra hela bilden ljusare, sedan justeras för högdagrarna på de ljusa detaljerna, som då kan räddas från att bli utfrätta eller helt vita.
Inställningen för highlightmätning görs på D850 genom att ändra exponeringsläge tills dess att symbolen med spotmätning och en asterisk uppe i högre hörnet syns på kamerans övre skärm.
3. Digitalisering av negativ och diabilder
Genom den inbyggda funktionen för att digitalisera diabilder och negativ film, finns möjligheten att snabbt och enkelt få in dina analoga alster i kameran. Läs mer om hur i vårt test av digitaliseringsadaptern Nikon ES-2 på denna länk.