Loading

TEST: Negativ- & diaduplikator ES-2 Kamera & Bild testar

Digitalisera dina analoga bilder

Lever dina bilder ett för analogt liv? Nikon har en snabbanvänd lösning som ger bra resultat om du vill digitalisera filmnegativ eller diabilder – utan att behöva spendera en kortare eon av tid framför en traditionell skanner.

TEXT & FOTO Calle Rosenqvist

Om du har varit med på den analoga kameratiden så har du säkert en hel del fotografiska alster i form av negativ eller diabilder liggandes halvt bortglömda i något skåp. Och antagligen är det precis där de blivit liggande i väntan på att bli digitaliserade på något vis. Problemet är bara att du vet hur tidsödande projekt det är – och därför dragit dig för att påbörja projektet.

Men i takt med att digitaliseringen har mognat har även processen för analog-till-digital konvertering förenklats och förbättrats.

Vi har testat Nikons lösning för detta: adaptern ES-2. Tillsammans med ett makroobjektiv till din kamera kan du med denna fotografera av dina negativ eller diabilder, vilket är en snabb och stabil lösning för dig som behöver förvandla dina analoga bilder till digitala.

Övre bilden: Släde för negativfilm. Nedre bilden: Släde för monterad diafilm.

Enkel att använda

Hela kitet med adaptern ES-2 består av fem olika delar. Först finns själva monteringshuset som man för in någon av de två slädarna i. Den ena håller omonterade negativ eller dia, den andra kan användas för rammonterade diabilder. Till detta finns även två monteringsringar som anpassar avståndet beroende på vilket makroobjektiv du använder.

Adaptern fungerar med Nikons digitala FX eller DX-kameror, men man måste ha något av objektiven AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8G ED, AF Micro-Nikkor 60mm f/2.8D eller AF-S DX Micro Nikkor 40mm f/2.8G för att det ska bli helt rätt utsnitt. Att fotografera av diabilder fungerar med alla kameror, men vill man vända färgerna rätt från negativ – utan att behöva göra justeringar i exempelvis Photoshop – behöver man använda en Nikon D850 som har denna funktion inbyggd, vilket är något som jag återkommer till.

De olika delarna håller bra kvalitet och är enkla att montera ihop och skruva på i gängan på objektivet.

Dessutom har hållaren för släden även en skruv som fixerar tuben från att rotera eller förflytta sig, något som ökar dess stabilitet.

Väl ihopmonterad på rätt vis beroende på vilket objektiv som används, är det bara att köra igång – antingen med diasläden eller negativsläden.

I detta test använde vi oss av en D850 med AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8G ED.

Ett tryck. Med D850 är det bara trycka på i-knappen och sedan CL-menyn för att komma till specialläget.

Digitalisering av negativ

För att digitalisera negativ på remsa finns släden för sex bildrutor som man öppnar och lägger i negativet i. Här gäller det att vara försiktig när man stänger släden så att filmen ligger helt rätt, dels för att det lätt kan röra sig åt sidan och hamna fel, men även så att man inte förstör själva filmen. När den ligger rätt trycker man bara ihop släden. Efter detta är det bra att ha en blåsbälg för att få bort damm, och se så bildrutorna ser något så när plana ut. På de yttersta rutorna finns möjlighet att filmen är något böjd, vilket kan vara bra att veta om man upplever oskärpa i bilden – och måste höja bländaren för att kompensera för att filmen inte är helt plan.

Släden känns hyfsat stabil även om den är gjord av plast, och går enkelt att föra in i hållaren som har den vita plasten framför sig, där ljuset som belyser filmrutan kommer in. Smart är också att det finns distinkta hack så man vet var ruta ett, två, tre och så vidare, befinner sig för att hamna i rätt läge.

När vi sedan slår på Nikon D850 som är uppställd på stativ, går vi in i liveview-läget för att se utsnittet. Genom tuben går det att ställa in förstoringsgraden för att få till rätt utsnitt, och vill man laborera ytterligare direkt i kameran finns även möjlighet att använda kamerans olika beskärningslägen. Det hela beror på om du vill ha med bara »riktig bild« och beskära något, eller verkligen ha med hela bilden med en bit av själva ramen runt om. Du väljer själv.

Efter detta kan man använda skruven på tuben för att fixera inställningen. Det som däremot märks tydligt är att toleranserna är små för att få själva filmhållaren helt horisontell. Det krävs lite justering för att det ska bli exakt, något som så klart blir enklare och snabbare om du väljer att inte fotografera för nära kanterna.

Inverterad. D850 vänder sedan en negativ bild rätt – och låter dig justera ljusstyrkan i 10 steg vid behov.
Monokrom. Det går även att digitalisera dina svartvita bilder korrekt genom det monokroma läget.

Klar bild direkt

Sedan är det dags att ställa in kameran. Här kommer även den funktion som är speciell för Nikon D850, alltså att direkt invertera bilden och justera färgerna för den orangea färgbasen som färgnegativet har. Genom ett tryck på i-knappen och nedre valet för digitaliseringsmenyn för negativ, kan man ställa in om man digitaliserar diabilder eller färgnegativ eller svartvita sådana. Eftersom kameran manipulerar och efterbehandlar bilden för färgnegativ så går det alltså inte att spara informationen i råformat – man får helt enkelt nöjda sig med en JPG-bild. Detta kan jag tycka är lite dumt, det skulle helt klart vara en fördel att kunna spara den icke-justerade originalbilden i råformat, eftersom det då skulle finnas större möjlighet att göra mer avancerad justering i efterbehandlingen (om man behärskar den justering som krävs för att invertera bilden och justera färgerna korrekt). Men å andra sidan skulle nog vanliga användare fundera över varför bilden fortfarande var inverterad – och därför har antagligen Nikon också tagit bort den möjligheten. Både smart och osmart alltså. Diabilder (eller negativbilder avfotograferade utan hjälp av negativfunktionen) går att spara i råformat och eller JPG.

Direkt till svartvitt. Har du analoga filmer i svartvitt kan du digitalisera dessa korrekt direkt. Beroende på ljuskälla går det även att laborera med kontrasterna, för att ge bilden den karaktär man är ute efter. Här en bild direkt ur kameran, JPG, fotograferad i monokromt läge.

Funktionen i kameran för färgnegativ är i övrigt ganska rätt på och enkel att använda, vilket snabbar upp flödet. Kameran hamnar med funktionen i ett sorts A-läge, där man endast kan justera bländare och kompensera för exponeringen så att den bli ljusare eller mörkare.

Över lag exponerar kameran bilderna riktigt bra, och det är få gånger jag behöver göra några direkta justeringar.

Fokus genom skärmen

Fokus ställs lämpligen genom att trycka på skärmen på det ställe som är mest i fokus, främst för att vara säker på att det viktigaste och skarpaste i bilden blir just skarpt, eftersom själva filmen oftast inte är helt plan, vilket kräver ett visst skärpedjup för skärpa över hela filmytan.

Vid mina tester upptäckte jag att f/8 var ett lagom val. Aktiverar man även att ta en bild vid fokusering på skärmen så går det ännu snabbare. Vill man vara säker på att inget vibrerar i hållaren när man trycker på skärmen så kan man ställa in slutarfördröjningen för att minska risken för denna problematik. Skärpan blir då riktigt bra, liksom återgivningen av bildens färger i den mån själva negativet håller en viss kvalitet. Det som syns i form av brus i bilden är det som redan finns i filmstrukturens korn, och som alltså ger den där analoga känslan.

Slutresultat. Det slutliga resultatet direkt ur kameran, sparad som JPG från negativ. Upplösningen på bildfilen övergår klart den hos den analoga filmens korn.

Laborera med ljuset

Ljuset är också viktigt. Nikon rekommenderar en fullspektrumlampa för att rikta adapterns vita skiva mot, för att alla färger ska återges rätt. Då får man också ett mjukt fint ljus, något som i mitt test också ökade dynamiken i bilden, alltså tonövergångarna mellan svart och vitt.

Det andra alternativet som är okej att använda är dagsljus, eftersom detta ljus innehåller hela färgspektrat och därför ger bra färgåtergivning – med skillnaden att ljuset så klart kan skifta i intensitet av moln eller beroende på när på dagen man fotograferar. Direkt solljus är däremot inte heller att rekommendera, om man inte vill ha ökad kontrast direkt i bilden (vilket du även kan få genom att använda en blixt).

Bäst resultat blir det alltså med ett kontrollerat ljus, men vid mitt test fick jag även bra resultat genom indirekt solljus genom att rikta adaptern mot himlen. Glödlampsljus är inte att rekommendera, bilderna blir då inte så bra de kan bli med adaptern.

Slutresultat. Själva negativ-inverteringen och kompenseringen för den orangea negativfilmsbasen klarar D850 av utmärkt. Dessutom går det att justera utsnittet om man vill behålla känslan av analog film, genom att behålla kanterna runt bilden. Oredigerad JPG-fil direkt ur kameran.

Släde för monterade diabilder

Ytterligare en del som finns i kitet är en diasläde som låter dig digitalisera monterade diabilder. Denna har två hållare för bilder, som gör att man snabbt kan ta skjuta in en diabild, fotografera av, lägga i nästa och skjuta över. Släden känns något robustare än negativsläden, men är också i ett stycke som inte behöver öppnas.

I D850 går det sedan välja färg- svartvit bild för att den själv ska ställa in alla inställningar. I och med att diabilder i färg är positiva går det utan problem att fotografera även i råformat för vidare efterbehandling.

I övrigt är arbetsgången, snabbheten och resultatet samma som för negativfilm, förutom inställningen i kameran. Den egentligen enda nackdelen jag upptäckte är att hållaren är något för liten för fastmonterade Gepe-ramar som är något större än 2 mm – som är den specificerade storleken som diasläden kan ta.

Slutsats

Resultatet som går att få med Nikons adapterlösning är riktigt bra. Det går att få ett något, något bättre resultat genom trumskanning eller en riktigt bra filmscanner, men då talar vi också helt andra hastigheter för själva digitaliseringsprocessen. Bildkvaliteten i slutresultatet för negativbilder är riktigt bra både när det gäller skärpa, detaljer och färgåtergivning.

Men det som är oslagbart i denna lösning är att snabbt kunna digitalisera en stor mängd analoga bilder enkelt. En enkel tidtagning på mig själv när jag lärt mig proceduren med att lägga i negativfilm, montera, korrigera, trycka av, så går det att göra så snabbt som 30 sekunder på en sex-bilders negativremsa. På så vis kan du arbeta dig igenom dryga 300 bilder på en halvtimme – vilket måste ses som mycket snabbt i förhållande till det goda resultatet. Diabilder tar ungefär lika lång tid.

Vill du digitalisera negativ snabbt bör du ha en D850 för att få funktionaliteten med korrekta bilder direkt ur kameran. Dessutom behöver du komplettera med ett fungerande makroobjektiv samt själva adaptern, vilket gör att det inte blir helt gratis. Har du redan en D850 blir kostnaden överkomlig för den tidsbesparing som görs vid digitaliseringen.

Digitaliseringsadapter ES-2

  • Typ Adaptertillbehör
  • Cirkapris 1600 kronor
  • Kamerakrav Nikon D-SLR (FX/DX)
  • Objektivkrav AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8G ED, AF Micro-Nikkor 60mm f/2.8D, AF-S DX Micro Nikkor 40mm f/2.8G
  • För negativ Ja (med Nikon D850)
  • För diabilder (monterade/omonterade) Ja (max 2mm)/Ja
  • Råformatsstöd (negativ/diabild) Nej/Ja

Allt om Nikon 2018

Sveriges skarpaste fototidning

Report Abuse

If you feel that this video content violates the Adobe Terms of Use, you may report this content by filling out this quick form.

To report a Copyright Violation, please follow Section 17 in the Terms of Use.