Nyhet

Apples Aperture inget hot mot Photoshop

Sedan Apple lanserade sitt kommande bildbehandlingsprogram Aperture har det diskuterats om det kan vara ett hot mot Photoshop på macintosh-plattformen. Men de två programmen har helt olika inriktning. Det är inte troligt att Apple kommer att snuva Adobe på en enda photoshopkund bland proffsanvändarna.

Publicerad

Efter att sett Aperture live när programmet för första gången visades i Norden för journalister från Sverige, Norge, Danmark och Finland så står det fullt klart att Aperture i första hand är ett program för bildhantering och råkonvertering, inte för avancerad bildbehandling.

Från Adobes horisont kan Aperture möjligen få en och annan fotograf att sluta använda Photoshops medföljande råkonverterare Camera Raw, men det är väl allt. Däremot kan Aperture säkert stjäla kunder från företag som gör rena råkonverteringsprogram, som till exempel Phase One med sitt Capture One. Och säkerligen också från Nikon som säljer sitt program Nikon Capture till många yrkesfotografer.

Men om Aperture blir en framgång eller inte står fortfarande skrivet i stjärnorna. Det hänger på tre hittills obesvarade frågor:

1) Kommer kvaliteten på råkonverteringarna att matcha konkurrenterna?

2) Är programmet tillräckligt snabbt även på "vanliga" macintoshdatorer? Än så länge har vi bara sett det demonstrerat på den snabbaste macintoshmodellen i världen. Det är helt avgörande för programmets framgångar hur det presterar på Apples bärbara serie, som är väldigt populär just bland fotografer.

3) Kommer användarna att acceptera Apples aningen säregna sätt att hantera bildprojekt?

Med tanke på hur avgörande kvaliteten på råkonverteringen är för en yrkesfotograf så är det möjligen lite oroande att Apple inte alls tryckt på den punkten i sin marknadsföring. Det är troligt att Aperture använder Apples egna konverteringsalgoritmer som finns inbyggda i operativsystemet.

Dessa algoritmer är hittills oprövade i professionella sammanhang, och har förutom konverteringar i amatörprogrammet iPhoto hittills mest använts för förhandsvisning av råfiler. Det känns inte som om Apple prioriterat området särskilt högt hittills. Det var till exempel först för en vecka sedan som den långt över ett halvår gamla Nikon D2x fick stöd.

Vi har också några frågetecken kring de verktyg Apple erbjuder för konverteringen. Varför finns det till exempel inget verktyg för kurvor i Aperture? Istället är användaren hänvisad till nivåer (levels), vilket känns otillräckligt för program med proffsambitioner.

Apples viktigaste försäljningsargument för Aperture är snabbhet i kombination med råfiler. Och det är precis vad många fotografer efterfrågar idag. Det vi sett hittills är mycket imponerande. Men man ska hålla i minnet att Apple bara visat Aperture på den allra snabbaste av sina stationära datorer, Power Mac G5 Quad. På den maskinvaran är programmet mycket imponerande, aldrig tidigare har vi sett ett program bläddra så snabbt mellan råfilerna. Som om de vore miniatyr-jpeg.

Kirk Paulsen, chef för den globala marknadsföringen av Apples proffsprogram, säger att programmet kommer att gå "snabbt" på en modern bärbar Macintoshdator, men visar det inte på demonstrationen i Stockholm. Synd. För det är en mycket viktig punkt.

Hanteringen av arkivering och sökning har såvitt vi kan bedöma idag också en del egenheter som skulle kunna stöta bort en del köpare. Aperture tänker på bilder i termer av "projekt". När programmet importerar de tillhörande filerna skapar det ett bibliotek med uppgifter om vilka bilder som ingår och vilka sökord eller förändringar som associeras med respektive bild.

Kruxet är att dessa data aldrig skrivs till filen. Allt sparas i projektfilen, inklusive IPTC-data. Så när en bildfil skiljs från Aperture så tappar användaren all information om vad som gjorts med den, sökord och så vidare.

Inte heller tycks Aperture kunna skapa bildkataloger som är sök- och bläddringsbara även när bilderna flyttats till en hårddisk eller annan lagring som inte är kopplad till datorn. Det är en omtyckt finess hos billigare konkurrentprogram som exempelvis iView Media Pro, som till och med har en gratis programvara för att läsa i katalogfilerna som fotografen kan skicka till sina kunder.

Men trots att alla frågetecken kring Aperture tycker jag att det här är det mest intressanta bildhanteringsprogrammet just nu. Det visar på stort mått av nytänkande, och om löftena om snabbhet håller i sig så har det alla förutsättningar att bli framgångsrikt, i synnerhet om Apple fortsätter att lyssna på proffsen som ska använda det.