Etappvinnare

Grand Prix 3: Plats 1-10

Guld. Foto: Anna Holmgren
Silver. Foto: Filip Ekblad
Silver. Foto: Lysa Öster
Brons. Foto: Anders Andersson
Brons. Foto: Håkan Brattlöf
Brons. Foto: Glenn Pettersson
Hedersomnämnande. Foto: Joakim Sundkvist
Hedersomnämnande. Foto: Markus Andersson
Hedersomnämnande. Foto: Eva Centergren
Hedersomnämnande. Foto: Anna Edlund

Sara Mac Keys tio vinnarbilder från den tredje omgången av Grand Prix 2011. Anna Holmgren knep guldplatsen.

Publicerad

Du kan även se plats 11-19 här.

DEADLINE GRAND PRIX 2011

01 16 jan Emilia Bergmark-J.

02 10 feb Tomas Monka

03 10 mars Sara Mac Key   

04 12 april John Hallmén

05 12 maj Moa Karlberg

06 8 juni Björn Lindberg

07 12 juli Maria Patomella

08 9 aug Martin von Krogh

09 8 sep Erika Gerdemark

10 11 okt Patrik Larsson

(Omgång, deadline för bilder, domare)

Plats 1-10 med Sara Mac Keys motiveringar:

Anna Holmgren, Zantor, 50 poäng

Guldmedaljen går till den här bilden för att flickan är i sig själv och struntar i människorna runtomkring. Bilden är ömsint och jag tycker om att flickan blir sedd av personen i bakgrunden som tycker att hon är fin. Jag tycker om både ljuset och rörelseoskärpan.

Filip Ekblad, Dom andra, 30 poäng

Den här bilden känns filmisk vilket kan bero på att det är en triptyk. Undrar lite över vad de haft för prat mellan sig när de tog de här bilderna, och varför pojken blöder näsblod. Tycker om att den känns så obearbetad och ogjord. Känns som att fotografen inte har tänkt så mycket på hur man fotat utan bara gjort det för att man ville. Den bara är.

Lysa Öster, 30 poäng

Jag är en sucker för kramar, det är så fint. Den här är hudig och svettig och jag kan känna hur varmt det är mellan dem. Den här bilden föll jag för i början och det är så fint med hans händer på hennes rygg.

Anders Andersson, Aperture, 20 poäng

Genomärlig, det känns som att den är fotad mellan tagningarna. Människorna på bilden är oförställda och ser lite sura ut. Ljuset gör den bisarr och komisk och bilden har lite Tunbjörkkänsla – är det så här vi människor ser ut och är? Jag fastnade för den redan från början.

Håkan Brattlöf, Masarna, 20 poäng

En ömsint bild, som förstås förstärks av blomman. Den får lite minus för att den känns för överkopierad, jag tycker den är för överjobbad med färgerna. Hade den inte varit så bearbetad hade jag nog gett den en silverplacering. Det är ett väldigt fint porträtt.

Glenn Pettersson, 20 poäng

Den här bilden tycker jag om bara för barnets avståndstagande blick. Bilden förlorar enligt mig på att den är fotad genom ringen på saxen, det blir ett effektsökeri som inte alls behövs. Och bilden hade vunnit på en bättre kopiering så att den inte var så grådassig.

Joakim Sundkvist, 10 poäng

Här är känslan av att ha lekt sig trasig tydlig. Man är trött och svettig och borde äta men man är för trött. Det finns en ömsinthet i att mamman vill att flickan ska äta den där hamburgaren. Den känns ogjord, bara tagen av det man såg. Och så får jag tankar kring hur det är att vara barn, hur mycket man själv kan bestämma och alla vuxna som vill att man ska göra så mycket. Den är dubbel, och jag tycker om det.

Markus Andersson, Marsipanros, 10 poäng

Jag hör ljudvolymen och känner hur det var när jag var liten och hoppade runt i hörnsoffan. Tycker om blixtljuset som förstärker och förtydligar miljön. Och man kan spinna vidare i den här bilden som ger tankar kring familjeliv, tvåsamhet, att gifta sig, skaffa barn och så vidare.

Eva Centergren, 10 poäng

Hon eller han är så helt i sin egen värld, och det är därför jag väljer den här bilden. Jag undrar vad personen tänker på. Det är ett vackert och ärligt porträtt.

Anna Edlund, Marsipanros, 10 poäng

Den här bilden är väldigt vacker, som självlysande i sin kopiering, men också i hur flickorna står. En står självsäkert med ena benet framför det andra och tittar rättframt in i kameran. Den andra flickan ser lite osäker ut. De tycker nog att de är väldigt fina i sina klänningar, men de bär upp dem olika. Jag tycker om olikheten i likheten.