Utställning

Drömskt mode med Paolo Roversi visas på Fotografiska

Foto: Paolo Roversi
Audrey and Audrey, Paris 1998. Foto: Paolo Roversi
Natalia, Paris 2003. Foto: Paolo Roversi
Sharon, Paris 1996. Foto: Paolo Roversi
Guinevere with purple lips, Paris 1996. Foto: Paolo Roversi

Paolo Roversi är en stilbildande fotograf vars romantiska och poetiska polaroidfotografier har synts i världens ledande modemagasin i närmare fyrtio år. Med sitt personliga förhållningssätt till mode och den aura av mystik som omger hans bilder har han skapat sin egen värld, någonstans mellan dröm och verklighet. Från den 4:e oktober kan du se hans bilder på Fotografiska i Stockholm.

Ända sedan Paolo Roversi flyttade till Paris 1973 har han tillhört en av de mest inflytelserika och efterfrågade modefotograferna i världen, skriver Fotografiska i ett pressmeddelande. Roversis drömska bildspråk har en mystisk underton och är starkt kopplat till hans tydligaste signum, Polaroid-formatet. När Polaroid släppte sitt 8x10-format år 1980 fann Roversi det verktyg som förlöste hans personliga uttryck och som sedan dess har gjort honom känd. Vissa anser att hans bilder påminner mer om klassiskt måleri än fotografi.

Det var en reklamkampanj för Christian Dior som blev Roversis stora genombrott. Efteråt blev han snabbt eftertraktad bland andra modehus. Han föredrar att arbeta med befintligt ljus, utan ljusmätare och med långa slutartider, ofta flera sekunder långa exponeringar.

– När jag tänker på ljus tänker jag på solen. Varje gång jag tar bilder i fönsterljus tänker jag på hur långt ljuset har färdats för att nå fram till mitt objekt, förklarar Roversi.

Handlar om känslor – inte teknik

Han säger sig inte vara intresserad av teknik. Han menar att ljussättning inte är en fråga om teknik utan om känsla. Allting handlar om relationen med objektet, om att förmedla känslor. Men självklart kan han sin 8x10 Deardorff innan och utan.

Paolo Roversis bilder är som ett utsnitt från en svunnen tid. Det är ofta enkelt och avskalat.

– Mina bilder handlar mer om att skala av än att lägga till, säger Roversi och utvecklar sina tankar:

– Vi har alla våra olika uttryck och jag försöker avlägsna dessa inövade masker. När det finns en slags tomhet så framträder den inre skönheten. Skönhet är för mig ett stort mysterium. Jag föredrar att inte förklara varför jag gör på det ena eller andra sättet, jag lever och utgår från mina känslor. Den här oförklarliga mystiken är motorn i mitt arbete. Jag utforskar skönheten varje dag, jag drömmer om skönhet hela tiden.

Bygger upp ett förtroende

Trots att det kan finnas en känsla av frånvaro i många bilder är Roversi genuint intresserad av relationer.

– Jag ser varje bild som ett porträtt, oavsett om det handlar om mode eller en nakenbild. Människan och relationen med dem som jag ska fotografera kommer i första hand. Det handlar om att bygga upp ett förtroende, berättar Roversi.

Det kan låta motsägelsefullt, men det finns en intimitet mellan Roversi och hans modeller. Enligt Roversi är ögonen nyckeln till en bra bild. Till och med ögon som blundar är viktiga, det kan bli ett fint uttryck.

– Kreativitet handlar om känslor och kärlek. Du kan inte förklara varför du förälskar dig i en människa, vissa känslor går inte att beskriva. Det är samma sak med fotografi. Du kan inte beskriva en känsla. Jag vill inte förklara mina bilder, jag föredrar mystiken, säger Roversi.

Träffade Elles art director

Paolo Roversi föddes i Ravenna 1947. Efter en resa till Spanien med sin familj 1964 väcktes hans intresse för fotografi och väl hemma igen byggde han ett mörkrum. År 1970 öppnade han en porträttstudio där han fotograferade lokala kändisar och deras familjer, samtidigt som han arbetade för Associated Press.

Av en slump träffade Roversi tidningen Elles legendariska art director Peter Knapp som bjöd honom till Paris. Han kom dit 1973 och började arbeta som reportagefotograf. Så småningom fick han arbete som assistent hos den brittiske modefotografen Lawrence Sackmann. Efter nio intensiva månader startade Roversi sin egen studio.