Reportage

Reportage: Jakten på norrsken

»Jag ville gärna se norrskenet röra sig över himlen. När det väl gjorde det kändes det som om hela himlen blev levande, det var helt otroligt. Jag kommer bära med mig den här kvällen hela mitt liv« säger Chris Bowden från Storbritannien. Foto: Ola Jacobsen
Foto: Ola Jacobsen
Gruppen har kommit ner till en igloo vid sjön och Peter Rosén packar upp lånestativen. Den 25-gradiga kylan har givit de rumsvarma stativen ett tunt lager frost. Foto: Ola Jacobsen
Ett helt gäng förväntansfulla fotografer har samlats i de svenska fjällen för att fånga det otroliga norrskenet u2013 Aurora Borealis u2013 på bild. Foto: Ola Jacobsen
Gruppen går igenom grunderna i norrskensfotografering kring lägerelden under den första kvällen på isen. Foto: Ola Jacobsen
Under den andra kvällen, uppe vid Aurora Sky Station, får deltagarna lära sig hur man kan fotografera människor på natten genom att belysa dem med en svag ficklampa. Foto: Ola Jacobsen
Joanna Szczepanska, Polen. Foto: Ola Jacobsen
Chris Bowden, England. Foto: Ola Jacobsen
Zhengni Huang, Kina. Foto: Ola Jacobsen
Xin Guo, Kina. Foto: Ola Jacobsen

Fotografer från hela världen samlas i Abisko i norra Lappland för att fotografera norrsken. Kamera och bild följde med på en trenätterskurs i isande kyla för att lära sig bemästra det magiska ljuset – under alla miljoner stjärnor på natthimlen.

Termometern visar -25 grader när de första deltagarna öppnar dörren mot mörkret och tumlar ut i kylan i sina nylånade skoteroveraller.

De åtta fotograferna kommer från Frankrike, Singapore, Polen, Storbritannien och Kina. Marknadsföringen av Abisko som världens bästa plats för att få se norrsken har lockat dem till norra Lappland och lapplandsfotografen och tidigare klimatforskaren Peter Roséns tredagarskurs i norrskensfotografering.

– Abisko är unik med sitt klara väder, det är bara Öland och Gotland som kan komma i närheten. Men där finns det inget norrsken, säger Peter Rosén medan han stuvar ner stativen i pulkan som han snart ska spänna sig själv framför.

Termometern visar -25 grader när de första deltagarna öppnar dörren mot mörkret och tumlar ut i kylan i sina nylånade skoteroveraller.

De åtta fotograferna kommer från Frankrike, Singapore, Polen, Storbritannien och Kina. Marknadsföringen av Abisko som världens bästa plats för att få se norrsken har lockat dem till norra Lappland och lapplandsfotografen och tidigare klimatforskaren Peter Roséns tredagarskurs i norrskensfotografering.

– Abisko är unik med sitt klara väder, det är bara Öland och Gotland som kan komma i närheten. Men där finns det inget norrsken, säger Peter Rosén medan han stuvar ner stativen i pulkan som han snart ska spänna sig själv framför.

Det är Abiskos läge en bra bit ovanför polcirkeln och i regnskugga öster om de svensk-norska fjällen som ger Abisko den perfekta kombinationen av tillgång på norrsken och en klar himmel. Flera av deltagarna har försökt tidigare, i Finland, Norge, Island och Kanada. Men då har försöken att se det magiska ljusfenomenet grusats av moln.

– Jag har faktiskt varit fyra gånger på Island utan att se något norrsken på grund av regn, så nu bestämde jag mig för att åka till den mest norrskenssäkra platsen som jag kunde hitta, säger Chris Bowden från London.

En annan deltagare har varit både vid Antarktis och vid Grönland utan att se norrsken.

– Men det var för att jag var där under sommaren, och då blir det ju inte så mörkt att man kan se det. Så nu hoppas jag att jag äntligen ska få se norrskenet, säger Joanna Szczepanska, från Polen.

Gruppen går igenom grunderna i norrskensfotografering kring lägerelden under den första kvällen på isen.

Miljoner stjärnor

När Peter Rosén har packat färdigt pulkan och spänt sig själv framför lämnar gruppen stf:s stug- och hotellanläggning bakom sig och börjar gå ner längs den frusna älven mot sjön Torneträsk. Även om klockan är åtta på kvällen och det är sex timmar sedan solen gick ner är det inte helt mörkt. Miljoner stjärnor speglar sig i det snötäckta landskapet och ger tillräckligt med ljus för att man ska kunna urskilja stigen mellan de låga fjällbjörkarna i sluttningen ner mot sjön.

Peter Rosén är noga med att hålla ihop gruppen när han en stund senare korsar älven.

– Även om det är 25 minusgrader och stf kör kurser i isklättring här på dagarna rör sig fortfarande vattnet på vissa ställen under isen. Det är viktigt att vi bara går där jag är säker på att isen bär.

Strax därefter är gruppen på plats på isen vid Peter Roséns igloo. Canon och Manfrotto sponsrar kursen med utrusning och nu plockar Peter fram kameror, objektiv och stativ ur pulkan. Ett svagt grönt sken precis ovanför horisonten fångar deltagarnas uppmärksamhet. Det går att uppfatta med ögat men kameran fångar det ännu tydligare. Deltagarna är upphetsade och Peter väntar med att dra igång kursen så att alla hinner ta sin första bild av norrskenet. Under tiden lägger han en svag led-lampa i igloon, tar fram renskinn att stå på och går runt och hjälper deltagarna att komma igång.

– Jag vill ge olika scener för de olika kvällarna, och isen, vidderna över Torneträsk och iglon ska ge en arktisk känsla, säger Peter.

När deltagarna börjar lugna ner sig samlar Peter dem runt sig på isen.

– Att fotografera norrsken är något av det svåraste ni kan ägna er åt inom fotografi. Dels för att det är mörkt, så ni måste kunna hantera era kameror utan att se, men också för att det är så kallt. Helst måste ni kunna hantera era kameror med vantar på för att kunna vara ute hela kvällen, säger Peter och ser sig omkring.

Gruppen är blandad, vissa har med sig sina egna kameror och vissa har precis fått låna Canonutrustning från pulkan.

Peter går igenom grunderna i exponering och hur man fokuserar i mörkret. Efter ett par timmar, när är alla nöjda med sina bilder, tänder Peter en eld på isen.

På renskinnen runt elden, med händerna kupade runt kåsor med varmt kaffe och te kommer samtalen igång. Även om det var svagt är kvällens norrsken det första för många i gruppen. Men innan kursen är slut kommer de att få se ett mycket större skådespel.

Den andra kvällen inleder Peter i ett avskilt rum i den kravmärkta restaurangen på Abisko Turiststation, stf:s stora stug- och hotellanläggning i Abisko. Han går igenom fördelarna med att fotografera i raw-format och visar exempel på arbetsflöde.

– Jag har nyligen börjat med foto och nu lär jag mig om hur jag kan plåta på natten. Igår kväll lärde jag mig hur man kan jobba med komposition och arbeta med igloon i förgrunden och nu förstår jag också att det inte är förbjudet att bearbeta bilden i Photoshop. Det känns som om jag får lära mig de bästa tricken så att jag får de bästa bilderna av norrskenet. Det här är ett fantastiskt sätt att få uppleva norrsken, säger Joanna Szczepanska.

Efter genomgången i restaurangen tar gruppen liften upp till Aurora Sky Station, på fjället Njullá. Uppe på fjället är det bitvis halt på den hårda snön och gruppen rör sig långsamt en bit ifrån toppstationen för att få vara för sig själva.

Gruppen har kommit ner till en igloo vid sjön och Peter Rosén packar upp lånestativen. Den 25-gradiga kylan har givit de rumsvarma stativen ett tunt lager frost.

Ikväll är norrskenet både starkare och mer rörligt och många har bråttom att få upp sin utrustning och sätta igång. Peter visar hur man kan ta bilder på varandra och norrskenet genom att lysa på människorna med en svag ficklampa.

De som frös igår kväll har skaffat nya vantar och hyrt bättre kängor så ikväll är alla varma. Norrskenet är också starkare ikväll och det är mer skratt och stoj i gruppen.

– Det är perfekt att vara omgiven av fotografer som försöker fotografera samma sak som jag. Nu kan vi titta på varandras bilder och jämföra komposition och inställningar, säger Chris Bowden.

De senaste fem åren har intresset för att uppleva norrsken ökat enormt. Japanerna var först här, men nu kommer människor från hela världen för att uppleva norrskenet. Nu är det bara svenskarna själva som inte har hoppat på trenden än. Bara omkring 5 procent av deltagarna är svenskar.

Även om kurserna innebär många sena kvällar – Peter har som princip att inte avsluta förrän deltagarna vill det – innebär jobbet många härliga stunder.

– Jag har ett fantastiskt jobb. Jag får vara ute och uppleva norrsken nästan hela tiden. Jag får lära ut fotografi och jag får träffa underbara människor som blir helt exalterade av norrskenet. Det är klart att det är ett drömjobb för mig, säger Peter.

Klockan är halv ett på natten. En och en sitter deltagarna med sin utrustning bredvid sig i korgarna som gungar ner längs fjällsidan. Till vänster spelar de sista resterna av kvällens norrsken över himlen och nedanför breder det storslagna vidderna över Torneträsk ut sig. Färden ner tar 20 minuter och för de som inte fryser är det den vackraste stunden på kvällen.

Den tredje kvällen kopplar Peter en kälke bakom sin skoter och kör deltagarna till sin tältkåta vid en liten sjö, precis på gränsen till Abisko nationalpark.

– För att en norrskensbild ska vara riktigt bra behövs en fin förgrund, så varje kväll tar jag deltagarna till en fin plats där jag satt upp en bra förgrund. Själv gillar jag min tältkåta bäst, det är min egen favoritförgrund, säger Peter och tänder en marschall i tältet.

I och med de långa exponeringstiderna räcker ljuset från den för att det ska se ut som om det brinner en eld i kåtan.

Det märks direkt att den här kvällen kommer bjuda på något extra. Norrskenet har redan börjat och det är starkare och mer utbrett över himlen än tidigare kvällar. Gruppen rör sig tillsammans runt tältet för att hitta den perfekta kompositionen av tält, snötäckt skog och norrsken. Genom att röra sig i grupp slipper de oavsiktligt hamna i varandras bilder.

Peter samlar deltagarna för en gruppbild framför kåtan. Plötsligt skär tunna gröna skarpa linjer över deras huvuden. Efter några sekunder blir det starkare och ökar i ljusstyrka längst ned. Peter tar bilden med en exponeringstid på två sekunder och målar under tiden deltagarna med ljus från sin ficklampa. Linjerna på himlen blir kraftigare och börjar bölja fram och tillbaka som en dans. Där de slutar skiftar ljuset från grönt till lila. Peter säger ingenting utan väntar till hans egen kamera stängt slutaren. Då säger han lugnt till gruppen att vända sig om.

Ett mindre kaos bryter ut när fotograferna springer hit och dit på jakt efter just sina kameror i skogen av stativ. Det tjoas på isen framför kåtan när åtta fotografer riktar om sina kameror för att fånga skådespelet.

Eftersom norrskenet är mycket starkare blir de första bilderna överexponerade, men efter ett tag börjar fotograferna andas ut och leta efter en ny komposition.

Ett helt gäng förväntansfulla fotografer har samlats i de svenska fjällen för att fånga det otroliga norrskenet – Aurora Borealis – på bild.

Kylan driver fler och fler deltagare in i tältkåtan där Peter har tänt en värmande brasa. Zhengni Huang sitter på en renfäll och ler med hela ansiktet. Han är från Kina men bor i Schweiz för att studera.

– Det var fint första kvällen, men nu är det helt magnifikt. Det är så roligt att uppleva det här tillsammans med andra fotografer. Jag har lärt mig att hantera min kamera i mörkret och jag har tagit några väldigt fina bilder. De här dagarna har varit första gången jag sett norrsken och jag har otroligt fina bilderna med mig hem. Jag är väldigt nöjd, säger Zhengni Huang.

Och Chris Bowden håller med.

– Jag ville gärna se norrskenet röra sig över himlen. När det väl gjorde det kändes det som om hela himlen blev levande, det var helt otroligt. Jag kommer bära med mig den här kvällen hela mitt liv, säger han.

En av de mer erfarna fotograferna, Xin Guo från Kina, pluggar med Zhengni Huang i Schweiz och reste tillsammans med honom till Abisko.

– Jag har fotograferat stjärnor tidigare men himlen är så klar här. Och förutom att se stjärnor och galaxer är det ju norrskenet förstås. Peter har lärt mig hur man använder en dolly för time lapsefotografering och hur jag kan arbeta med RAW-filerna. När jag kommer tillbaka hem ska jag förbättra alla mina tidigare bilder med de här teknikerna, säger hon.

Klockan är nästan elva på kvällen och alla deltagarna har kommit in i tältkåtan. De sitter på renfällar i en ring runt elden medan Peter berättar om folktron kring norrskenet.

– Tänk er att det här var för 200 år sedan. Ni skulle inte ha skoteroveraller på er men i övrigt skulle det se ut så här i en kåta här. Vad tror ni att de tänkte när det såg norrskenet dansa över himlen?

Efter en stund av berättelser, te och torkat renkött börjar en deltagare skruva på sig.

– Vi borde gå ut och kolla, tänk om vi missar någonting!

Utanför tältet har det kraftiga skenet avtagit och ändrat form. Tunna böljande gröna slöjor fyller himlen. Snabbt är fotograferna på fötterna, ute ur tältet och framme vid sina kameror. Med vana vantförsedda händer komponerar de sina bilder och väntar på resultatet. Peter ler sitt varma finurliga leende.

– Det är aldrig svårt att få nöjda deltagare när man har sådan här hjälp av naturen, säger han.

8 tips för norrskensbilder

1. Ladda batterierna fullt. Kylan försämrar batteriers prestanda kraftigt. Ta alltid med minst ett extra fulladdat batteri som du förvarar varmt, gärna nära kroppen.

2. Se till att du kan ha kameran stilla. Antingen med stativ eller genom att lägga den på marken.

3. Öppna upp bländaren så mycket det går så att du får in så mycket ljus som möjligt till sensorn.

4. Öka sensorns känslighet till ISO 1200–1600 för att korta exponeringstiden. Högre ISO kan fungera om du har en ny kamera eller använder fullformat.

5. Välj en exponeringstid under 20 sekunder om du använder ett vidvinkelobjektiv. Ju kortare exponeringstid desto mindre risk för stjärnspår. Eftersom jorden rör sig blir stjärnorna streck istället för prickar vid längre exponeringstider.

6. Om du ska fotografera strukturen i ett dansande norrsken måste du ha kortare exponeringstid så att du fryser rörelsen. Dansande norrsken är ofta ljusstarkare så bilden kommer ändå bli rätt exponerad.

7. Lägg kameran i en lufttät påse innan du går in och låt den tina inne i påsen. Annars kan kondens bildas inne i kameran som kan skada den.

8. Vrid inte objektivet i botten, då får du inte rätt skärpa i bilden. Om du vill ha stjärnorna skarpa ska du ställa in fokus på evighetssymbolen. På Canonobjektiv ligger evighet vid L:et på avståndsskalan. På Nikonobjektiv i mitten av evighetstecknet.

Abisko – En av världens mest norrskenssäkra platser

Abisko är en av världens mest norrskenssäkra platser tack vare låga mängder nederbörd i kombination med sitt nordliga läge. Boende finns bland annat på STF Abisko som har en egen tågstation vilket gör det enkelt att ta sig hit. Det finns boendealternativ som sträcker sig från rum med självhushåll till egen stuga. Oavsett var man bor kan man välja att äta alla eller vissa måltider i restaurangen.

Detta är en PLUS-artikel. Som plusmedlem får du:

  • Omedelbar & obegränsad tillgång till denna och alla artiklar
  • Fördjupande reportage, fotoskolor, guider & mycket mer
  • Inbjudningar till VIP-event
  • Exklusiva erbjudanden från våra samarbetspartners

Prenumerera

Välj period och betalning. Köp med engångsköp eller välj en prenumeration så debiteras du inför varje ny period. Avsluta när du vill.

Ett år för bara 449 kr

Prenumerera

Engångsbetalning: Betala snabbt och enkelt för direkt tillgång till denna artikel