Vi förklarar

Reseförsäkring: Skydda prylarna på resan

Att ha med sin kamerautrustning när man är på resande fot är för många en självklarhet, för andra en nödvändighet. Men mycket kan hända på en resa. Vad gör du om din utrustning blir stulen eller går sönder? Och vad kan du förvänta dig av ditt försäkringsbolag? Kamera & Bild ger dig tipsen på hur du skyddar din utrustning på bästa sätt.

Du som läsare av Kamera Bild ser det säkert som synonymt att när man packar resväskan så packar man också sin kameraväska. Kameran är en trogen följeslagare på resor till både när och fjärran, kanske som arbetsverktyg eller bara som tidsfördriv. Men dess syfte är alltid att fånga bilder, bevara minnen som du kan ta med dig hem. För att göra det så måste din kamerautrustning fungera och den måste vara i dina händer. Ute i vida världen kan mycket hända och de två saker som oftast förhindrar dig från att fotografera även om du har med din kamera är om den antingen går sönder eller blir stulen. Båda är scenarier som man till viss del kan motverka, här ska vi försöka guida dig till ett säkert sätt att hantera din utrustning.

Förebyggande

För att du ska få ha din kamerautrustning ifred så handlar det om att alltid ha den under uppsikt, men också att försöka göra den så anonym som möjligt. På semestern kanske det är dumt att ha en specifik kameraväska om du vistas i miljöer där en sådan sticker ut och drar uppmärksamhet till sig. Det finns flera olika väskor som ser ut som en vanlig ryggsäck eller axelväska men som har inredning där en kamera trivs. Det finns också små insatser där du kan stoppa din kamerautrustning och sedan stoppa ner hela kamerainsatsen i din vanliga väska.

Så säger försäkringsbolagen

Det alltid en risk att du blir bestulen på din utrustning. För att kunna skaffa en ny kamera om din gamla blir stulen behöver du en försäkring. Vi frågade några av de största försäkringsbolagen vad de rekommenderade att man hade för försäkring om man har en dyr kamerautrustning.

Folksam rekommenderade en allriskförsäkring. De har själva en sådan i två olika nivåer, dels en som täcker upp till 40  000 kronor och en som täcker upp till 80 000 kronor. Då är din utrustning försäkrad mot stöld även om den blir stulen utomlands.

If tyckte att man skulle skaffa sig en otursförsäkring, som är ett tillägg till din hemförsäkring, för att vara försäkrad mot stöld av kamerautrustning. Då ersätts du upp till 50  000 kronor.

Om man har en hemförsäkring via Länsförsäkringar så kommer den att täcka en stöld på utrustning upp till 50 000 kronor. Men om du tappar kameran så att den går sönder, ja då krävs det att du har en allriskförsäkring som tillägg till din hemförsäkring.

Inget brukar ge vettigare tips, oavsett ämne, än att fråga de som sysslar med något väldigt mycket. Vi frågade därför fyra yrkesfotografer som reser väldigt mycket med sin kamerautrustning hur de gör för att skydda den från både stöld och skador. Christina Sjögren, som arbetar som bildjournalist över hela världen:

– Jag försöker att begränsa min utrustning så att den får plats i handbagaget inklusive alla kablar och batterier ifall det incheckade bagaget skulle bli försenat. Jag vill kunna ha utrustningen nära mig så att jag har koll på den och det är lättare desto mer kompakt den är. Det är också viktigt för mig att utrustningen ska vara så diskret som möjligt. Jag använder gärna vanliga väskor som jag har vadderade innerväskor inuti, säger hon om att resa med sin utrustning.

Kameran i handbagaget

Christina berättar också att hon bara varit med om att en kamera gått sönder, och då kunde hon hyra en ersättningskamera i Köpenhamn, där hon var.

Christina använder för säkerhets skull en separat försäkring på sin utrustning, men den har hon ännu inte behövt utnyttja.

En annan fotograf som reser över hela världen och sliter hårt på sin utrustning är actionsportfotografen Mattias Fredriksson, han har en liknande strategi som Christina Sjögren.

– Jag reser med min utrustning i handbagaget – till största delen. Det har jag gjort i 20 år nu och trots emellanåt nitiska flygvärdar/flygvärdinnor så får jag alltid med mig mina två handbagage, säger Mattias, och fortsätter.

– Ofta har jag inte bara kameraryggsäcken utan också en annan väska med datorn och lite annat. Förr reste jag med mer utrustning och då använde jag Pelicase-väskor och diverse andra väskor, främst för blixtutrustningen. Jag har skalat ned utrustningen rejält och ser i dag inget större problem att resa med mitt kit.

Under sina 20 år I branschen har Mattias ännu inte blivit bestulen på någon utrustning, han har inte heller lyckats ha sönder något »ordentligt« som han uttrycker det själv. Även han har sin utrustning försäkrad via försäkringsbolaget Gevert som samarbetar med Svenska Fotografers Förbund.

Packar i rullväska

En annan som har sin utrustning försäkrad via Gefvert och SFF är bildjournalisten Åsa Sjöström. Så här säger hon om hur hon hanterar riskerna på resande fot:

– Jag har än så länge inte blivit bestulen när jag varit på jobbresor, jag upplever att människor är vänligt sinnade och har stor respekt för varför vi fotografer är på plats. Jag räknar dock alltid med att jag kan bli bestulen vilket är förståeligt med tanke på den rikedom vi bär med oss på våra axlar. Därför är jag alltid noga med att ha flera hårddiskar med på mina resor. Jag säkerhetskopierar över alla råfiler på tre diskar och sprider ut dem i olika väskor. En som jag alltid har med mig i ryggsäcken, två till som jag gömmer på rummet. Jobbar jag med en skrivande kollega kan jag lägga en i dennes väska. Kameror kan du alltid ersätta men inte bilderna, därför är jag noga med att varje kväll lägga in råfiler i externa hårddiskar.

En annan fotograf som reser mycket är Tom Svensson. Hans huvudprioritering när han är på resande fot är, liksom för många andra, att alltid ha sin kamerautrustning med sig.

– Jag använder en rullväska där jag lägger ner all viktig utrustning. Kamerahus, objektiv, laddare och sånt som jag måste ha för uppdraget.

Tom gillar rullväskan för att den inte väcker någon uppmärksamhet och den har rätt mått för att vara handbaggage.

– Det är främst när jag är på flygplatser eller i storstäder som jag är bekymrad för att bli bestulen, ute i bushen är risken väldigt liten, säger Tom. På flyget sitter jag därför hellre skitdåligt med väskan vid fötterna än att lägga den ifrån mig så att jag inte har koll på den. Om ditt handbagage skulle råka vara lite för tungt så kan du alltid ta ur en kamera och ha på axeln. Det kan de inte säga något om, tipsar Tom.

För att skydda sina kameror i dammiga miljöer så försöker han att byta objektiv sällan och aldrig när han sitter i en bil som åker eller något annat där dammet yr upp extra mycket. Sen använder han en fuktig handduk och en gummiblåsa för att få bort allt damm när dagen är slut. Är det i en fuktig miljö så har han med sig drybags med torra frottehanddukar i. Dessa ska vara packade redan hemma i Sverige och får inte öppnas under resans gång förrän du behöver torka en kamera. Då stoppar man snabbt ner dem i drybagen för att låta handduken suga åt sig fukten.

För att se till att kunna ersätta stulen utrustning så har Tom en tilläggsförsäkring på försäkringen han har för sitt företag.

Sammanfattning

För att slå ihop vad både försäkringsbolag och fotografer säger så kan man väl konstatera att det bästa för att hålla din utrustning säker är att: Hålla den under uppsikt, förvara den i bra väskor och kontrollera med ditt försäkringsbolag om du behöver en tilläggsförsäkring för att kunna ersätta stulen eller trasig utrustning.