Fotografering

Fotoskola: Fem tips för att ta vinnande bilder i motljus

Foto: Bengt Luthman
Här har en större bländare använts (f/4) och bilden har överexponerats för att få teckning i gitarristens framsida. Den större bländaren gör ljuskällorna större och mjukare. Foto: Bengt Luthman
Här har bilden exponerats efter himlen och allt som inte är ljust blir således helt svart och ger bilden starka kontraster. 1/2500s, f/5. Foto: Bengt Luthman
En kompaktkamera ger ofta den här typen av bilder i motljus när automatiken används. Många och stora reflektioner och halvmörka siluetter. Foto: Bengt Luthman
Med en liten bländare blir ljuskällan liten och stjärnformad. Här användes bländare 10 och en slutartid på 1/320s. Foto: Bengt Luthman

Det vackra ljuset är åter på väg tillbaka – passa på att fånga det! Att fotografera i motljus kan ofta ge ett både spännande och effektfullt resultat. I den här fotoskolan får du fem konkreta tips som ger dig större möjlighet att fixa grymma motljusbilder.

Här ger vi dig fem konkreta tips riktad till dig som är lite av en nybörjare eller till dig som kommit en bit i ditt fotograferande men fortfarande känner dig osäker på motljus.

Det krävande ljuset

Motljus har en förmåga att locka fram det sämsta ur vår utrustning. Moderna objektiv är i stort sett alltid belagda med en ytbehandling som ska se till att de inte skapar reflexer och göra så att ljuset faller in i objektivet utan att studsa runt en massa.Det är nämligen när ljuset börjar studsa på fel sätt som det skapas reflexer och dis i bilderna.

Här ger vi dig fem konkreta tips riktad till dig som är lite av en nybörjare eller till dig som kommit en bit i ditt fotograferande men fortfarande känner dig osäker på motljus.

Det krävande ljuset

Motljus har en förmåga att locka fram det sämsta ur vår utrustning. Moderna objektiv är i stort sett alltid belagda med en ytbehandling som ska se till att de inte skapar reflexer och göra så att ljuset faller in i objektivet utan att studsa runt en massa.Det är nämligen när ljuset börjar studsa på fel sätt som det skapas reflexer och dis i bilderna.

Oftast är inte det här något problem, men det blir betydligt bökigare för objektivet att styra ljuset rätt om det strålar rakt in i objektivet. Därför blir det ofta reflexer, linsöverstrålning och andra, ibland, oönskade effekter när man riktar kameran mot en ljuskälla. Det här är anledningen till att man har motljusskydd, det hörs ju till och med på namnet. Det ska skydda mot att ljuset kommer in från konstiga vinklar och studsar runt på ett oönskat sätt.

För att få bra motljusbilder måste man därför antingen se till att ha så bra objektiv och filter som möjligt, eftersom dessa oftast är de som är bäst behandlade för att klara av att leverera bilder utan bieffekter. Eller så får man lära sig hantera och utnyttja de effekter som uppstår i objektiven. Glöm inte bort att man ofta sätter ett filter på objektivet, om inte detta håller tillräckligt hög optisk klass kan det vara en idé att plocka bort filtret just vid motljusfotografering. Hur vet man då om utrustningen fungerar? Testa, det är svårt, för att inte säga omöjligt, att avgöra på förhand vilka objektiv som inte fungerar så bra.

Forma ljuset med bländaren

I vanliga fall styr bländaren hur stort skärpedjup bilden kommer att

få och i kombination med slutartiden avgör den hur ljus eller mörk exponeringen kommer att bli. När man fotograferar i motljus avgör den också hur stor ljuskällan i bilden blir. Om du fotograferar med en ljuskälla i bilden kommer den att bli mycket större om du väljer en större bländare och mycket mindre om du väljer en mindre bländare. Här avgörs mycket av känslan i bilden.

Det handlar om personlig smak, personligen gillar jag ofta en större bländare som gör att det blir en större ljuskälla. Det brukar ge en mjukare känsla åt bilden, även om den tappar mycket teckning. Men testa olika varianter och se vad du gillar (se på exempelbilderna för en tydligare förklaring).

Ta kontroll

Ett av besluten du måste ta när du ska ta en motljusbild är om du är ute efter en siluett eller om du vill att ditt huvudmotiv ska ha teckning. För att styra det måste du ta kontroll över kameran, antingen via det manuella läget eller via exponeringskompensationen. Låter du automatiken ta över när du till exempel ska fotografera ett porträtt mot en himmel med solen i bakgrunden så kommer ditt motiv garanterat att bli underexponerat. Om du inte vill det måste du överexponera bilden jämfört med vad kameran vill. Det innebär att du kommer att förlora teckning i himlen, så här får du välja en kompromiss mellan teckning i huvudmotivet och teckning i bakgrunden

Välj vinkel

Vilken vinkel ljuset bakifrån har och var i bilden du placerar ljuskällan (eller om du placerar den strax utanför bilden) spelar stor roll för resultatet. Att ha ljuskällan rakt bakom ditt motiv kan ge en häfigt rand av ljus runt konturerna av ditt motiv, har du ljuskällan långt ut åt sidan så att det nästan kommer mer från sidan än bakifrån kan du få ett väldigt fint kantljus. Det enklaste är att välja att få ljuset lite snett in från sidan, inte rakt bakifrån, med undantag om man råkar få lite ljus framifrån, då blir det så kallad korsbelysning vilket kan bli häftigt.

En av de mer avgörande delarna är också hur mycket av ljuskällan du väljer att ha med i bilden. Med hela ljuskällan i bilden blir ljuset väldigt starkt och kan vara svårt att hantera. Om man istället döljer delar av ljuskällan med något i bilden eller väljer utsnitt så att bara en liten del av ljuskällan är med i bilden blir styrkan på ljuset oftast mycket lättare at hantera.

En gitarrist i motljus.
Här har en större bländare använts (f/4) och bilden har överexponerats för att få teckning i gitarristens framsida. Den större bländaren gör ljuskällorna större och mjukare.

Solen eller artificiellt ljus

Om man är nybörjare är kanske solen den vanligaste ljuskällan, den är onekligen svår att flytta på efter tycke och smak och därför måste man flytta sig själv. Det kan innebär att man ibland får offra en bra bakgrund för att få ett bra ljus, eller tvärtom. Motljusbilder med solen som ljuskälla är oftast bäst när solen står lite lägre på himlen, det ger oftast snyggare skuggor. Höst, vinter och vårvinter är därför bra tider för att träna på dessa bilder eftersom solen står lågt en stor del av dagen då. Har man istället artificiellt ljus, en blixt eller någon form av lampa som man själv kan flytta på blir det naturligtvis enklare att bestämma både styrka och vinkel på ljuset. Men om man har den utrustningen har du säkert koll på hur man jobbar med ljuset.

Slutligen

För att sammanfatta lite kort så kan vi alltså konstatera att för att fåkontroll över motljuset så gäller det att ha så bra optik som möjligt, veta vilken effekt man är ute efter, kunna kontrollera sin exponering och vara lite kreativ.

Detta är en PLUS-artikel. Som plusmedlem får du:

  • Omedelbar & obegränsad tillgång till denna och alla artiklar
  • Fördjupande reportage, fotoskolor, guider & mycket mer
  • Inbjudningar till VIP-event
  • Exklusiva erbjudanden från våra samarbetspartners

Prenumerera

Välj period och betalning. Köp med engångsköp eller välj en prenumeration så debiteras du inför varje ny period. Avsluta när du vill.

Ett år för bara 449 kr

Prenumerera

Engångsbetalning: Betala snabbt och enkelt för direkt tillgång till denna artikel