Kamera & Bild testar

TEST: Nikon D5 är snabbare & bättre

Från bilden i råformat har jag enbart plockat fram mer information från himlen. Här har D5 lyckats riktigt bra med att vitbalansera och exponera. b rn1/800u2009S, F/2,8, ISOu2009100
Att låta Nikon D5:s autofokus följa ansikten fungerar hur bra som helst, likaså vid fotografering av sport och AF-tracking.b rn1/200u2009S, F/5,6, ISOu2009560
Höga ISO och svartvitt går bra ihop u2013 du kan lätt få användbara bildfiler om du vågar trotsa bruset. b brn1/100u2009S, F/3,2, ISOu200920000

Med tre miljoner ISO blir nya Nikon D5 den första kameran att erbjuda extrem känslighet – men finns något användningsområde för detta? Och hur bra är kameran i övrigt? Svaret blir: den bästa pressfotokameran som vi testat hittills.

Detta test publicerades först i nr 5/2016.

Nog är det pressfotografens dröm att ha en kamera som har allt mindre tekniska begränsningar, men frågan är vad som är mest eftertraktat – bildkvalitet, snabbhet eller ljuskänslighet? Det är en avvägning, menar jag, något som jag återkommer till lite senare.

Nikon D5 är en förfining av den tidigare, riktigt snabba, kameran Nikon D4s. D4s i sin tur var en uppdatering med många små förbättringar som bidrog till en förbättrad helhet, något som vi kan säga även gäller för Nikon D5 jämfört med D4s. Upplösningen står för den större skillnaden, med ett hopp från 16,2 megapixel upp till 20,8, vilket innebär nära 30 procent fler pixlar samtidigt som hastigheten ökat med en bild per sekund med följande autofokus, till 12 bilder.

Små designändringar

Vi är sedan tidigare vana vid att Nikon inte är så sugna på att göra större ändringar av designen hos sina proffsmodeller, allt för att de som använder sina kameror som arbetsredskap direkt ska känna igen sig.

Men några ändringar finns hos D5 mot föregående modeller – och då mot det bättre. En av de ändringar som gett upphov till diskussion är justeringen att numera ha ISO-inställningen som en knapp på kamerans högre ovansida, vilket jag själv tycker fungerar mycket bra i förhållande till att ha den som en knapp på baksidans nedre del, eftersom man snabbt kan justera ISO-inställningen utan att släppa ögonen från sökaren. Där ISO-knappen tidigare var finns nu istället seriebildstagnings-inställningen.

En annan ändring är den nu gummerade ytan på baksidan, där tummen befinner sig när man fotograferar i stående läge. Vid denna finns en förbättrad gummerad kant, som stöttar greppet och känns naturligare.

Greppet känns också något djupare, vilket innebär en förbättrad känsla för handen. Som vanligt på Nikons knapplayout så når man smidigt alla viktiga knappar. Det egentligen enda jag har att anmärka på, är att AF-ON-knapparna verkar något känsligare än innan, vilket innebär att kameran börjar fokusera innan jag räknat med det – något som i princip inte behöver innebära en nackdel, utan snarare är en vanesak. Det är något svårare att vara redo med AF-knappen utan att fokusera, helt enkelt.

Totalt sett bidrar dessa små förändringar till en bättre kamera, även om det inte alls är avgörande.

Snabbhet som vikigaste faktorn

Att tala om snabbhet hos en kamera innebär att titta på olika faktorer. Det är inte enbart hur snabb seriebildstagningen är, utan även hur kameran är att använda. Nikon D5 är en robust och genomtänkt kamera med många möjligheter till snabb fotografering, där en bidragande faktor är möjligheten att kustomisera knapparna till olika funktioner.

Här har Nikon gjort något som Canon haft länge, det vill säga visa på en bild vilken knapp man ställer in till vad. Det är egentligen konstigt att det inte skett tidigare, men nu blir det än enklare för dig som fotograf att ställa in knapparna efter hur just du använder kameran. Det är värt mycket.

En annan del i snabbheten är att alla viktiga inställningar går snabbt att göra, vilket Nikon exempelvis gjort med bildkvaliteten – i menyn ser du nu med en stjärna vilket alternativ som ger bästa möjliga bildkvalitet, på samma meny, med exempelvis JPG, large och fine. Risken att missa en sidoinställning minskar.

Dessutom har Nikon introducerat medium-RAW (4176 × 2784, 11,6 megapixel) som mellantinget mellan small-RAW och RAW som vi hittade hos D4s. Detta är perfekt för att hitta en högkvalitativ kombination för den som inte behöver eller kan skyffla över bilder i råformat i 20 megapixel, men ändå behöver en högre upplösning än 5 megapixel.

För pressfotografen

Men det är inte bara snabbheten som bestämmer hur bra en kamera är. Vi satte Nikon D5 på prov genom att fotografera ett bröllop för att se hur den presterade på andra punkter.

Att fotografera stillbilder med liveview under ett bröllop är riktigt smidigt för att ta tysta bilder, även om fokusen inte blir lika snabb, men å andra sidan är det ingen snabb situation. Detsamma gäller för det tysta läget för seriebildstagning, det blir ändå märkbart tystare än D5:ans ordinarie ljud som inte går onoterat förbi.

Vi testade XQD-modellen och med den fanns inga som helst tecken på lagg vid användning, och att tanka över bilderna gick ruskigt snabbt även det. Köper man en kamera i denna klass är det smart att satsa på XQD-modellen direkt, det finns ingen anledning att satsa på den långsammare CF-modellen för att bespara sig några kronor på att slippa köpa nya minneskort.

Att vända och vrida för att byta utsnitt går ordagrant i en handvändning, och med de inställningar du kan göra för hur fokuspunkten ska bete sig – följa med, anpassa sig, eller vara kvar – så kan du snabbt växla mellan de två lägena.

Liksom att »chimpa« på kameraskärmen för att snabbt se ett utkast på resultatet och om du fått några fungerande bilder, fungerar mycket bra. En av anledningarna är så klart skärmen som nu har pekfunktion precis som hos en mobiltelefon.

Genom att dra för att bläddra och kombinera med ett väljarhjul för att snabbt bläddra flera bilder, kan du snabbt få en överblick. Men sedan kommer det bästa – möjligheten att zooma i bilden genom att nypa på skärmen. På så vis kan du än snabbare zooma in i bilden, förflytta ytan till rätt ställe med ett finger, och se hur fokus sitter eller om någon blundar.

Men det som är synd gällande skärmen är att det just precis är detta som du kan använda den till – att spela upp film eller bläddra och undersöka bilderna. Varför inte utöka funktionen med ikoner för inställningar eller möjligheten till att skapa egna genvägar eller ytor att trycka på för att göra justeringar? Det finns många möjligheter att utveckla detta till något fantastiskt – även på en proffskamera – men tyvärr har Nikon lämnat det spåret. Vid exempelvis filmning finns stor användning för detta.

Skärmen har för övrigt en upplösning på 2,35 miljoner bildpunkter, vilket också märks när man tittar på detaljåtergivningen jämfört med exempelvis Nikon D4s. Men något som verkligen slår mig är hur träffsäker kameran är på att vitbalansera, både i blandljus och svåra miljöer – och hur bra skärmen är på att återge färgerna för att du som fotograf ska kunna se hur det blev. Det här är av stort värde om du inte fotograferar i råformat, och alltså får det svårare att ställa vitbalansen i efterhand.

Autofokus

Mycket tyder på att Nikon lagt ner energi på att göra förbättringar även på kamerans autofokus. AF-modulen Multi-CAM 20K AF har nu fått 153 punkter att arbeta med, och dessa sitter dessutom närmare varandra än hos föregångaren, vilket innebär smartare informationshantering av objekt som man exempelvis följer.

Och visst är det så. Följande autofokus fungerar riktigt, riktigt bra, och hos objekt som snabbt rör sig över sökarbilden hålls fokus kvar och du kan fotografera i 3D-läget. När jag kör med kontinuerligt läge så kan jag välja 153, 72 eller 25 av fokuspunkterna. En annan anledning är så klart även RGB-ljusmätningssensorn med sina 180 000 pixlar.

För övrigt är 99 stycken av autofokuspunkterna korslagda, vilket ska ge ökade möjligheter till fokusering i svagt ljus, något som jag upplever stämmer väl med mina erfarenheter. Jag fotograferade i både motljus och svagt månsken och D5 klämde in fokus på ett strålande sätt.

Extra kul blir det även för de fotografer som fotograferar med en telekonverter, eftersom det nu finns möjlighet att använda 15 AF-punkter vid f/8 – något som ökar möjligheterna att laborera med ljussvag optik.

Det kan inte annat än bli toppbetyg på denna punkt – autofokusen – där Nikon D5 är den absolut bästa kameran vi har testat!

Bildkvalitet

Men hur presterar då Nikon D5 egentligen, och vad kan vi använda tre miljoner ISO till?

Rent bildkvalitetsmässigt ser vi att Nikon gjort ett bra val som satt ordinarie ISO-omfång upp till 102400 ISO, alltså två steg över det hos D4s. Bruset är så klart påtagligt, och man märker att bildprocessorn kämpar med att hitta kombinationen mellan att spara detaljer och att brusreducera – men bilderna är absolut användbara, beroende på vad man ska ha dem till.

På ISO 204800 (Hi-1) ser vi en signifikant ökad mängd färgbrus och vid Hi-2 börjar även färgerna förändras och man ser utläsningsbrus. Vid Hi-3 (819200 ISO) tar utläsningsbruset över och sedan går det utför.

Det är ändå rätt spännande att se att man faktiskt kan få bilder på natten, exempelvis handhållet på 1/800 sekund på bländare 2,8 vid ISO 3 280 000. Vad man ska använda dem till är upp till dig, men snyggt är det inte.

Det som vi ser skiljer Nikon D5 mot andra Nikon-kameror är en ändring i det dynamiska omfånget. Vi märker att man exempelvis kan lyfta fram mer information ur skuggorna på en bild från Nikon D4s tagen på låg ISO, jämfört med densamma tagen med Nikon D5. Något underligt kan tyckas, i och med att tillverkarna arbetar hårt med att öka det dynamiska omfånget. Kanske är det så att Nikon blev tvugna att ge avkall på detta för att lyckas fånga in den stora mängden data som skyfflas från sensorn vid 14 bilder per sekund, eller vid filmning i 4K.

Men det som är mest intressant är nog ändå hur sensorn presterar i det »mellanregister« som många pressfotografer som arbetar med dokumentär fotografering i svagt ljus ligger i – alltså runt 12800 ISO.

Totalt sett presterar Nikon D5 ungefär likvärdigt med Nikon D4s och Canon EOS 6D, gällande total bildkvalitet, och då just i detta användbara mellanregister. D5 har förvisso en högre upplösning, men den kompenserar mot det brus vi upptäcker när vi lyfter skuggorna. På så vis får vi ungefär samma detaljåtergivning på de båda kamerorna.

Slutsats

Nikons nya flaggskepp är riktigt, riktigt bra. Kameran har alla möjliga spännande funktioner, ibland sådana som du som fotograf inte kommer behöva, men även sådana som du inte skulle klara dig utan om du har ett inarbetat arbetssätt.

Behöver du en arbetshäst som klarar allt du matar den med, så är Nikon D5 ett bra val. Sitter du exempelvis med en Nikon D4s och inte har behov av den ökade upplösningen eller film i 4K, är anledningen till att uppgradera inte så stor. Förvisso har D5 fått en del förbättringar gällande arbetsflöde och förfiningar i funktioner och inställningar, men det är inget revolutionerande för den som inte använder alla avancerade funktioner.

Behöver du däremot en modern allroundkamera som dessutom klarar av att fotografera i höga ISO-värden, så finns ingen anledning att köpa någon av de äldre modellerna, du vinner också mycket snabbhet på att få XQD-kortplatser om du fotograferar många långa sekvenser i seriebildstagning.

För den som vill ha det absolut bästa från Nikon gällande autofokus och vitbalansering så är D5 ett självklart val. Här presterar den på topp, levererar på topp och sätter skärpa och fokus när du behöver det som mest.