Lag & Upphovsrätt

Drönare vid flygplatser – ett växande problem

När 2016 summeras visar statistiken att drönare är ett växande problem för den svenska flygtrafiken. Vid flygplatser finns kontrollzoner som ibland sträcker sig flera mil från flygplatsen.

Rekordmånga incidenter mellan drönare och flygplan anmäldes under 2016. Enligt Transportstyrelsen har tillbuden ökat från sex stycken 2014 till 33 i fjol. Av dessa hade flera stor påverkan på flygtrafiken.

När 2016 summeras visar statistiken att drönare är ett växande problem för den svenska flygtrafiken. Antalet anmälda incidenter mellan drönare och flygplan var 33 stycken under det gångna året. Det är den högsta siffran hittills enligt Transportstyrelsen, rapporterar SVT Nyheter.

– Flygsäkerheten har högsta prioritet. När vi får en rapport om flygning med drönare stänger vi luftrummet, säger Björn Stavås, operativ chef för flygledningen vid Bromma flygplats, till SVT Nyheter.

Vid flygplatser finns kontrollzoner som ibland sträcker sig flera mil från flygplatsen. Zonerna hittar du på Luftfartsverkets drönarkarta.

Flygtrafiken stoppades

Vid två tillfällen under 2016 fick Bromma flygplats stoppa trafik och dirigera flygplanen till Arlanda istället, på grund av otillåtna drönare i luftrummet.

Totalt av alla 33 anmälningar i Sverige hade tre ”stor påverkan på flyget” och tio ”betydande påverkan”, enligt vad som framgår i anmälningarna.

– Den allvarligaste faran som vi ser är en kollision mellan ett luftfartyg och en drönare, ett haveri helt enkelt, säger Anders Carlsson, även han operativ chef för flygledningen på Bromma, till SVT Nyheter.

Otillåten flygning med drönare vid en flygplats kan ge böter eller fängelse. Vid flygplatser finns kontrollzoner som ibland sträcker sig flera mil från flygplatsen.