Nyhet

Brus i skuggorna

Digitalkamerorna har gjort det möjligt att fånga detaljer i djupa skuggor. I de flesta bilder vill man inte visa de detaljerna, de hör inte hemma i motivet. Men när du vill redigera bilden maximalt kan det vara bra att ha en kamera med största möjliga så kallat dynamiskt omfång! Detta är något Canon-fotografer ibland får lida av.

Publicerad

Teknikintresserade känner troligtvis till att Canons sensorer inte är de bästa när det gäller brus i djupa skuggor. Detta märks endast på de lägsta iso-känsligheterna och om man drar i reglagen på ett extremt sätt när man framkallar sin råfil. Likväl är skillnaden dramatisk mot de sensorer som är bäst.

På grund av detta har Canon på senare tid utvecklat sensorer som försökt ta tag i den här problematiken. Modellerna 5D IV och 80D är betydligt bättre än föregångarna. De är inte på nivå med Nikons och många andras sensorer, men skillnaden är mindre.

Igår skrev Dpreview om omfånget i den nya Canon Eos 6D Mark II. Det anmärkningsvärda är att den inte är bättre än föregångaren 6D. Canon har uppenbarligen inte använt sig av tekniken som finns i Eos 5D Mark IV. Att det inte är någon enkel match att få till det här med omfånget bevisas av att Nikon flaggskepp, proffsmodellen D5, sticker ut bland Nikon-modeller och har ett sämre omfång, på nivå med Canons.

Det handlar ofta om prioriteringar och för Nikon D5 är det viktigaste att kameran ska klara av att ta många bilder i sekunden. I fallet med Canon 6D II verkar det dock inte vara där skon klämmer då den har ungefär samma bildtagningshastighet som 5D IV (6,5 bilder/s mot 7).

Större sensorer behöver inte vara bättre

Värt att påpeka i det hela är att mindre sensorer inte behöver vara så dåliga som man skulle kunna tro när det gäller omfånget. Det är ingen nämnvärd skillnad mellan en fullstor sensor och en av aps-storlek. Går man ner ytterligare några snäpp till Micro Four Thirds och sensorstorleken som kallas "en tum" så hänger de inte riktigt med. Men de är inte sämre än att de presterar ungefär som Canons äldre kameror med större sensor.

Bilden nedan är tagen med Sony RX10 III och har redigerats så mycket det går med standardreglagen i Adobe Camera Raw. Visst syns det brus och visst är det fascinerande att de bästa kamerorna idag är mycket bättre. Det är ändå svårt att komma ifrån att en bra bild bör vara ljussatt på ett sådant sätt att den inte behöver redigeras så här mycket.

Sony RX10 III, utsnitt 100%. Adobe Camera Raw: exponering +5, högdagrar -100, skuggor +100, svärta -50.
Sony RX10 III, utsnitt 100%. Adobe Camera Raw med "nollor" på reglagen.