Lag & Upphovsrätt

Nya hårdare regler för drönare väntas

Flygbranschens oro för drönare som stoppar flygtrafik har gett upphov till förslag på hårdare regler – något som EU just nu undersöker.

EU tar just nu fram nya gemensamma regler för drönare som ska gälla för i samtliga medlemsländer. Samtidigt har även Transportstyrelsen tagit fram nya regler som är tänkta att börja gälla från 1 januari 2018, där flygning upp till 50 meters höjd blir tillåtet så nära som fem kilometer från en flygplats – i dag kan en kontrollzon med flygförbud sträcka sig flera mil från själva flygplatsen.

En av anledningarna till att EU vill driva igenom nya krav på drönare som är hårdare än Transportstyrelsens förslag, är att man lyssnat på de problem som uppstått inom flygbranschen.Flera gånger, både i Sverige och övriga Europa, har passagerarflygplan varit nära att krocka med drönare. Den 7 augusti skrev Kamera Bild om en drönare som stoppade flygrafiken på Arlanda, dagen efter rapporterade vi om ännu en incident, samt några dagar senare om ett tredje flygstopp på en månad.

Problematiken gick så långt att SAS blev tvungna att tanka extra bränsle för att klara av situationen med extra cirkulering över Arlanda.

– EU håller på att ta fram regler som kommer att gälla för alla medlemsstater. Än så länge är det bara förslag. Istället för att vänta i fem år ska vi försöka göra en uppfräschning av svenska regler. Framförallt för att minska antal flygningar i kontrollerat område som orsakar så många stängningar i kontrollerat område, säger Rémi Vesvre, projektledare på Transportstyrelsen, till Sveriges Radio.

Förslagen som tas fram är hårdare än de regler som nu finns i Sverige för flygning med drönare, efter den laglättning från 1 augusti i år där tillstånd inte längre krävs för privatpersoner och företag.

Tomas Gustavsson, ordförande i Svensk pilotförenings flygsäkerhetskommité, är kritisk till att drönare under 7 kilo inte behöver tillstånd från Transportstyrelsen. Han vill i stället se en registrering och klassificering av alla drönare, även mindre modeller, vilket EU även har föreslagit, med en gräns på 250 gram.

–Jag tror att man måste vara väldigt lyhörd för flygbranschens oro. Vi lutar betydligt tryggare mot den europeiska bedömningen och förslaget om registrering och spårbarhet, säger Tomas Gustafsson till Sveriges Radio.

I artikeln Drönarfoto okej från och med i dag kan du läsa om de regler som gäller just nu för drönare.