Fotonyhet

Fototävling upprör – bilderna används i kommunens marknadsföring

Norrköpings kommun anordnar just nu en fototävling där du genom en hashtag avtalar bort din rätt till ersättning och dessutom ger kommunen möjlighet att fritt använda dina bilder i sin marknadsföring.

Att få sina bilder publicerade må vara varje fotointresserads dröm och det har kommunerna nu börjat förstå, däribland Norrköpings kommun. På hashtagen ”inorrköping” skickar amatörer och proffs in sina bilder, med chansen att få bli publicerade. Men när du hashtaggar dina bilder för tävlingen säger du också upp rätten till ersättning och ger Norrköpings kommun och kommunägda Upplev Norrköping AB möjligheten att publicera bilderna i ett marknadsföringssyfte.

SFF kritiserar kommunen

SFFs Anki Almqvist är kritisk till tävlingen och avtalet som tillkommer. Hon berättar för P4 Östergötland att allt fler kommuner använder sig av fototävlingar och bilderna de får in för att marknadsföra sig. Detta för att spara in pengar på att inte anlita en yrkesfotograf.

– Marknadsföring kostar pengar och det måste en kommun ta ansvar för, säger hon.  

Kommunens kommunikationsansvariga Louise Flygt menar däremot att detta inte är syftet.

– Vi vill engagera Norrköpingborna i den här boken, säger hon till P4 Östergötland.

Hon menar på att kommunen anlitar fotografer i deras verksamheter, men att deras fototävling handlar om det som händer just nu och stoltheten hos Norrköpingsborna. Anki Almqvist skriver på SFFs hemsida att hon tycker kommunerna ska skämmas som ”urholkar fotografyrket och använder allmänhetens bilder istället för att anlita yrkesfotografer”.

Delade åsikter

Kommunen har även fått mycket kritik på sin Facebook-sida, där kommentarer angående villkoren för tävlingen rullat in. Det finns även människor som anser att kommunen gjort rätt och anser att publiceringen är skälig nog som ersättning. 

 

    Senaste kommentarerna