Nyhet

Historien bakom bilden av Fabienne

I nyligen avgjorda Årets Bild segrade Paul Hansen i klassen ”Årets Nyhetsbild Utland”. Många blev berörda av bilden av den skjutna, femtonåriga Fabienne som ligger död på ett nedrasat betongtak i Haitis huvudstad Port au Prince. ”Hela historien om jordbävningen i Haiti i en bild” löd juryns motivering. Men det var fler som fotograferade Fabienne.

Publicerad

Få bilder är unika inom fotojournalistiken och de flesta pressfotografer har samma preferenser om vad som är en bra bild. Det blir tydligt i den amerikanske pressfotografen Nathan Webers bild av flocken av fotografer runt den döda Fabienne. Den som vill kan tolka det cyniskt, men det går också att se det som pressfotografins villkor: varför skulle ett motiv vara bannlyst bara för att det redan är fotograferat? En bra bild är en bra bild och är ämnet angeläget bör världen få veta. Eller?

På bloggen Prisonphotography berättar Nathan Weber om hur det gick till. I efterdyningarna av jordbävningen var det mycket plundringar i huvudstaden Port Au Prince och när polisen sköt mot plundrare träffades Fabienne. Inom några minuter var flera fotografer från olika länder på plats för att fotografera Fabienne. Efter ungefär 20 minuter kom även hennes far till platsen.

- Det var den mest känslomässiga situation jag någonsin varit i. Ett tag kände jag att vi alla borde dra oss tillbaka och sluta fotografera. Jag tyckte att vi var klara och att det var dags att ta sig tillbaka till hotellet för att sända bilderna. Hittills hade ingen ung människa dödats i samband med plundringarna och jag förstod att det skulle bli en viktig nyhetsstory, men jag är glad att jag väntade för att se vad som skulle hända.

På frågan om hur andra fotografer betedde sig på platsen svarar Nathan Weber att allt gick mycket professionellt till.

- Vi arbetade alla tillsammans för att dokumentera situationen och gjorde vårt bästa för att inte tillföra eller ta bort något från situationen. Jag tycker att vi arbetade efter de pressetiska reglerna.

Nathan Weber diskuterade inte situationen med de andra fotograferna, men tillbaka i USA mådde han mycket dåligt när han tänkte på flickans öde.

- Jag tror att bilderna av Fabiennes död visar vad som kan hända i ett samhälle som befinner sig i totalt kaos. Om inte annat kanske våra bilder av vad som hände Fabienne kan visa att hennes kamp för överlevnad inte var förgäves.

Nathan Weber använde sig även av video för att dokumentera vad som hände efter att Fabienne blivit skjuten. I filmen ses hon först död på taket, därefter bärs hon bort av sin far och därefter ser vi hennes familj sörja.

Nathan Webers film finns här.

Här kan du se Paul Hansens bild av Fabienne.

För den som vill fundera mer över pressetik och fotografers roll under katastrofer och konflikter finns en intressant bilddiskussion på Prisonphotography. Där visas flera varianter av bilder på Fabienne och Paul Hansen är en av de intervjuade.