Nyhet

Protest mot Photoshop i reklambilder

H&M-reklam i Tyskland.
Foto: Liza Schulyayeva
H&M-reklam i Tyskland.

Photoshop används flitigt i modevärlden för att förbättra och förändra bilder. Nu har "photoshop-taggningen" för protest mot photoshoppade reklambilder kommit till Sverige.

Skönhetsidealen som vi bombarderas med från media i tv, på internet och på reklampelare har alla en sak gemensamt – få av dem har med sanningen att göra, och många bilder är manipulerade för att "se bättre ut".

H&M-reklambild från Tyskland som skapade stor diskussion under 2012 då modellen såg onaturligt brun ut. Ordet "tanorexia" började användas. På reklambilden har någon klistrad fast Photoshops verktygspalett.

Under 2012 såg vi många exempel på den så kallade "photoshop-taggningen" runt om i Europa. Några av de första exemplen vi på Kamera Bild stötte på kom från Tyskland och Holland, där någon kommit på den innovativa idén att tagga reklambilderna med Photoshops verktygspalett för att påvisa att bilden på något sätt var manipulerad med Photoshop. Ilskan var inte riktad mot programmet Photoshop, utan snarare mot hur programmet användes inom mode- och reklamindustrin för att retuschera människor, kroppar och ansikten.

En photoshop-taggad bild, med Photoshops logga klistrad över reklambilden. Från Slussens tunnelbana, Stockholm. Foto: Liza Shulyayeva

Nu har photoshop-taggningen kommit även till Sverige. Utanför Slussens tunnelbanestation kunde man i dag se detta: en photoshoppad bild med en kvinna som skakar hand med sig själv, och säger adjö till sina före detta kilon.

Ofta är det också kvinnor som photoshoppas och förekommer på reklambilder. Michaela Larsson har på sin blogg konstpretton.se skrivit ett inlägg som visar på problematiken med att just photoshoppa bilder och att förminska kvinnors storlek och betydelse, samt vilka konsekvenser dessa ideal får. Också när det gäller reklam för mat ser vi liknande tendenser. I inlägget "när mat är sex" hittar vi andra exempel på att mat aldrig får vara just mat.

I en artikel om "omvänd photoshopping" skriven av den amerikanska sociologiprofessorn Lisa Wade kan du läsa om det omvända: hur Photoshop används av bland andra magasinet Cosmopolitan för att modellerna ska se mindre smala och sundare ut, genom att fylla och platta ut läppar, mage, höfter och ben.

Läs även artikeln om den amerikanska fotografen Jade Beall vill ändra på uppfattningen om vad som anses vackert, och fotograferar bilder som hyllar kvinnornas äkta kroppar.

Tänkvärd är också detta youtube-klipp som behandlar objektifieringen av kvinnor i reklam.