Prylnyhet

Canon 5DS och 5DS R – med 50,6 megapixlar

Huset bygger på 5D Mark III men har en förstärkt bottenplatta.
Här syns hur en HDMI fått vika ner sig för en USB 3.
Nya EF 11-24 mm f/4L USM

Med Canons nya lansering slår de nya rekord i upplösning i småbildsformatet. Tanken är att kunna erbjuda bilder med högsta möjliga skärpa och detaljrikedom och konkurrera med mellanformatet. De lanserar även ett nytt vidvinkelobjektiv.

– 5Ds och 5DS R kommer inte att ersätta 5D Mark III utan kommer att finnas sida vid sida. Det har olika inriktningar och kompletterar varandra, säger Anders Sävås på Canon.

De nya proffskamerorna från Canon är ganska nischade produkter enligt Canon själva. De ska producera högsta möjliga detaljrikedom och skärpa, det innebär att man bland annat får dra ner på hastigheten i seriebildstagning och till exempel filmfunktioner.

Den nya sensorn har utvecklats av Canon själva och har alltså 50,6 megapixlar, vilket är en rejäl ökning från konkurrenterna. För att hantera informationsmängden som kommer från sensorn så har de stoppat in dubbla Digic 6-processorer. Dessa gör så att seriebildstagningen ändå når upp till fem bilder per sekund. ISO-känsligheten går från 100 till 6400, med möjlighet att utöka ner till 50 och upp till 12800.

Skillnaden mellan de två kamerorna är att 5DS R har ett anti-lågpassfilter och därför blir något skarpare med ökad risk för moire i bilderna. I en vanlig konstruktion består lågpassfiltert av två skivor som är ihopmonterade. I 5DS R har man tagit bort den ena skivan och monterat ett filter som tar bort effekten av det glas som finns kvar. Att ta bort filtret helt skulle kräva en helt annan konstruktion.

Autofokus från 1D X

Autofokusuppgifterna sköts av fokusmodulen från 1D X med 61 fokuspunkter varav 41 är korsformade. Om så önskas kan man även fotografera i crop-lägen både 1,3x och 1,6x finns tillgängliga. Då kan man välja om sökaren ska skärma av eller bara visa beskärningen med linjer. I 1,6x-läget får man ut filer med en upplösning på 19 megapixlar.

Vill man fotografera i JPG så har Canon lagt till en bildstil som kallas Fine Detail som ska maixera detaljrikedomen i bilderna. Men vår gissning är att de flesta som kommer att köpa den här kameran kommer att fotografera i råformat.

Stadigare hus och ny spegelmekanism

Ju högre upplösning en kamera har ju känsligare blir den för skakningsoskärpa. För att minimera skakningarna från spegeln har man byggt om hela spegelmekanismen. Istället för att spegeln spänns upp med en fjäder som sedan utlöses så har 5DS och 5DS R två kammar som spegeln manövreras av. Dessa har hela tiden kontakt med spegeln vilket gör att rörelsen blir mycket mer kontrollerad och skakningarna minskar. Även slutarljudet blir tystare. Huset är i grunden detsamma som i 5D Mark III, en magnesiumlegering som är tätad mot väder och vind. Skillnaden är att man i 5DS och 5DS R har skruvat dit en rejälare bottenplatta som ska minska vibrationerna när kameran står på stativ.

Kamerorna kan filma i full HD, men saknar HDMI-utgång till fördel för en USB 3.

Höjdpunkter

  • 50,6 megapixlar
  • Ny spegelmekanism
  • Dubbla Digic 6-processorer
  • 5 bilder i sekunden

Kamerorna kommer att vara tillgängliga i juni och priserna kommer att hamna på 36000 kronor för 5DS och 38000 kronor 5DS R.

Raktecknande vidvinkel

Nya EF 11-24 mm f/4L USM

Förutom de två nya kamerorna lanserar Canon också ett nytt proffsobjektiv. EF 11-24mm f/4L USM är, enligt Canon själva, världens vidvinkligaste zoomobjektiv som är raktecknande. Efter att ha tittat genom objektivet, monterat på en 5DS, kan Kamera Bild konstatera att vid en första anblick ser det väldigt rakt ut, men det får så klart undersökas noggrannare vid ett test. Objektivet har fått flera av Canons dyraste coatings och har dessutom fått en helt ny coating på ett av linselementen. Detta för att minska på reflexerna som lätt bildas i den här typen av objektiv. Eftersom det är ett L-objektiv är det även vädertätat och tål tuffa miljöer.

Objektivet blir tillgängligt under februari, priset hamnar på 31000 kronor.