Calle Rosenqvist: En skarp oskärpa Att fånga det man vill visa och förmedla till andra med sin kamera har vi skrivit många artiklar om i Kamera & Bild. För att få till dessa delar i en bild är det viktigt att tänka på bildens innehåll, färger och form, hur den är komponerad och hur ljuset faller på det vi fångar på bild.
Johan Wessel: Lite ärligare bilder, tack! Ett hus i området är till försäljning. När jag tittar på bilderna som lagts upp av mäklarföretaget ser det ut som att det är en större herrgård, med en gräsmatta stor som en fotbollsplan, som är till salu. Jag behöver bara titta ut genom fönstret för att se hur det egentligen förhåller sig. Bilderna förskönar. Så är det.
Johan Wessel: Då när allt var så oskyldigt Jag minns fortfarande mejlet. Det som kompisen Anna skickade. I brevet bjöds jag in till ett sammanhang där vi kunde dela upplevelser med varandra, genom att visa våra bilder. Föga anade jag att detta skulle komma att förändra allt, då jag klickade på länken i Annas mejl.
Bengt Luthman: Ergonomi och fantasi Det här med ergonomi och storlek på kameror hänger ju ofrånkomligt samman. En kamera med bra ergonomi har ett bra grepp, vad som är ett bra grepp är ju så klart olika beroende på hur ens egna händer ser ut, men vi kan oftast konstatera att ett rejält grepp gör att man får ett stadigt tag om kameran. Vissa gillar en kamera med ett rejält grepp, vissa gillar en så liten och smidig kamera som möjligt.