Johan Wessel: Nu ändras spelplanen – eller? Johan hittar ett elva år gammalt nummer av Kamera & Bild, som han börjar bläddra i. Vad har förändrats sedan dess och vad är sig likt?
Johan Wessel: AI är inte fotografi Att knappa ned några textinstruktioner för att sedan få AI:n att mixtra ihop något är långt ifrån en kreativ process. Långt ifrån vad fotografi är, där någon har valt ett utsnitt av verkligheten och fångat det ögonblicket på bild. Dock råder det ingen tvekan om att resultaten som AI:n levererar ser ut som fotografier, ibland till och med rätt bra sådana.
Johan Wessel: Orimligt att Lantmäteriet ska titta på alla drönarfilmer Det kan knappast vara speciellt känsligt om ett skyddsobjekt skulle skymta förbi i en drönarfilm. Åtminstone inte så känsligt att det ska kräva en myndighets förhandsgranskning och eventuella retuschering av materialet.
Johan Wessel: Galet projekt av Nick Brandt Nick Brandt vill visa på ett reellt problem och för att bilderna ska få en laddning behöver han konstruera verkligheten.
Johan Wessel: Vi är alla bildnördar Vi tycks ha ett omättligt behov av att konsumera bilder. Inte minst inom journalistiken där bilder, både stilla och rörliga tycks vara a och o för att vi överhuvudtaget ska vilja ta del av det som berättas.
Johan Wessel: Arkivbilder svåra i coronatider Bildarkiven på nyhetsredaktioner har alltid behövts hanteras med fingertoppskänsla. För den invigde är det lätt att se om en bild är gammal eller ny, de små detaljerna avslöjar.
Johan Wessel: Det som präglade 2010-talet Snart lämnar vi 2010-talet och går in i ett nytt decennium. Vilka händelser och personer satte avtryck i fotosverige under de här tio åren? Här är några iakttagelser.
Johan Wessel: Något skaver med elefantbilden – trots allt En storm har blåst upp på den fotografiska savannen. I vindens virvlar hittar vi en elefantbild, en fotograf som vill kalla sig konstnär och en fototävling som nästan ingen har hört talas om i Sverige – i alla fall inte före den 10 juni 2019. Dessutom hittar vi en ansenlig mängd upprörda kommentarer, vilket ger stormen styrka.
Johan Wessel: Bildens syfte avgör om det är fusk eller inte Vad som är tillåtet inom en genre är en dödssynd inom en annan. Därför är det viktigt att lyssna till hur en bildskapare titulerar sig.
Johan Wessel: De ignorerar upphovsrätten Hur mycket är en bild värd? Enligt vissas sätt att tänka tycks det vara lika med noll, i alla fall när det kommer till att betala för en publicering. Men värdet tycks samtidigt vara högt, eftersom man gärna vill använda bilden – för att på så sätt få ett större genomslag med sin publicering.