Kamera & Bild testar

4 X Tokina: Prisvärd prestanda

SAMLINGSTEST: En riktigt vid vinkel för att få med mycket – tele för att nå långt – eller ett riktigt närgånget foto av en blomma? Tokina är märket som ligger på ett lägre pris än flera konkurrenter, men ändå kan leverera bra kvalitet för båda Nikon- och Canon-kameror.

Vanligt i fotovärlden är att säga att »man får vad man betalar för«. Men vanligt är också att förbättringen hos exempelvis optik, avtar dramatiskt med ökande kostnader över en viss nivå. I grund och botten handlar det alltid om vad man ska ha sina bilder till och hur mycket pengar man är villig att betala – och på den fronten finns det många alternativ till de dyrare objektiven på marknaden som ändå lyckas med att leverera riktigt fin skärpa och bra kontrast.

Vi har i detta test kollat in några Tokina-objektiv för den som vill vidga sina vyer. Vidvinkelobjektiven 11-16mm/2,8 och 12-28mm/4 låter dig få häftiga bilder med ett perspektiv som fångar in mycket av det som händer, medan de båda makroobjektiven 100mm/2,8 och 35mm/2,8 låter dig gå nära det lilla. 

Som ett signum hos Tokinas objektiv har vi den snabbanvända funktionen för att växla mellan manuell och automatisk fokusering genom att dra till sig eller skjuta ifrån sig själva fokusringen. Funktionen är lätt och smart, och gör att man enkelt kan växla läge.

 

 

Tokina SD 11-16mm/2,8 IF DX II

Byggkvaliteten hos detta objektiv är riktigt bra. Det känns kvalitativt i materialet och sin konstruktion, och knappar och reglage känns bra byggda. Den enda nackdelen jag kan hitta är att zoomringen känns något trög, något som ibland kan vara till nackdel, men ibland också en fördel eftersom brännvidden håller sig kvar även när man går runt med kameran.

Fokusringen är däremot riktigt fin – lätt att justera, mjuk att snurra på och riktigt lättanvänd. Att finjustera fokus är som det borde vara hos alla objektiv. I övrigt känns objektivet riktigt bra att använda. Att fotografera i 11mm (17mm i småbildsformat) är många gånger rätt häftigt, eftersom bildvinkeln blir så stor. Man får med mycket i bilden och det går att göra riktigt effektfulla utsnitt. Vid 16mm-läget hamnar man på den klassiska vidvinkeln 24mm i småbildsformat, vilket ger bra bilder med vid vinkel. Att den har en största bländare på 2,8 gör den också ljusstark, och passande i ljussvaga situationer.

Objektivet är gjort för APS-C-sensorer. Mittskärpan på objektivet är bra, och blir bättre nedbländat på 11mm. i 16mm-läget blir kantskärpan bra tre steg nedbländat. Objektivet har också en del kromatisk aberration och distorsion. 

Tokina SD 12-28mm/4 IF DX

Detta objektiv har många likheter med den tidigare nämnda 11-16mm/2,8. Största skillnaden ligger i ljusstyrkan som är sämre, med bländare 4 i stället för 2,8. Bildvinkeln i 18mm i småbildsformat ger samma typ av bilder som hos 11-16mm, men med detta objektiv ligger andra änden på en högre brännvidd – 28mm – vilket motsvarar 42mm i småbildsformat. 

Användningsområdet för objektivet ger alltså ett större brännviddsomfång vilket öppnar för att objektivet blir mer allround än med bara extrem vidvinkel. I övrigt är objektivet smidigt och roligt att använda, med ett stort plus för både den extrema vidvinkeln och möjligheten att nästan nå 50mm.

Byggkvaliteten hos 12-28mm/4 är precis likadan som hos 11-16mm/2,8 samt också gjort för kameror med APS-C-sensorer.

Objektivet är skarpt från bländare 4 i 12mm-läget, men kantskärpan är tydligt sämre än mittenskärpan. Vid 28mm är kantskärpan bättre. Objektivet har också tydlig kromatisk aberration. 

 

Aktuellt just nu

    Senaste kommentarerna