Kamera & Bild testar

TEST: Canon EOS 5D Mark IV – Flaggskeppets lillebror

Med ett urval av den senaste tekniken som vi bland annat hittar hos storebror 1D X Mark II – tillsammans med ny teknik – har ersättaren till Canon EOS 5D Mark III visat sig vara en värdig efterföljare. Vi har testat nya 5D Mark IV och tycker den är grym – på många sätt och vis.

Wifi, GPS, NFC

Uppkoppling, uppkopplad och synkad. Det här är ord som vi hört länge, som nu finns lite överallt och som vi är vana att använda sedan flera år tillbaka. Tekniken med wifi i kameror har förfinats och förenklat, jag upplever nog att Canon nu har närmat sig wifi så pass bra att det är som det borde ha varit från början.

Möjligheterna med wifi hos 5D Mark IV är stora, och appen Canon Camera Connect som jag testat med kameran och en Sony Xperia Z5 fungerar riktigt fint. Uppkopplingen är snabbkonfigurerad och fungerar direkt, gång på gång, utan att jag behöver stänga av och på, ställa in, ställa om och ändra. Det hela känns mycket stabilt, vilket är riktigt skönt.

I appen kan du göra alla inställningar du behöver för att kunna filma eller fotografera på distans, ställa in fokus genom att trycka på skärmen eller finjustera genom pilreglage, samt se status på olika inställningar och för batteriet, bläddra runt bland bilder och filmer och ladda ned till telefonen. 

Men förutom detta finns även möjlighet att koppla upp 5D Mark IV mot FTP för att tanka över bilder, och detta går även att göra mot en smartphone om du kör en app för FTP-server på denna, om du behöver den funktionaliteten. 

Och för alla som undrat så ja, det går att koppla upp kameran mot en befintlig accesspunkt, liksom din telefon, för att använda appen på samma vis som om de var parkopplade, men fortfarande ha internetuppkoppling via wifi. På så vis ökas funktionaliteten ytterligare, med möjlighet att fjärrstyra över internet, var man än befinner sig.

Är du exempelvis på en arena eller ett event kan du fotografera bilder medan en bildredaktör kan tanka hem bilderna från minneskortet via det lokala nätverket, för snabb uppdatering, eller backup. Fantastiskt användbart!

När jag testade detta upptäckte jag däremot att det inte gick att beskära bilderna direkt i kameran via den funktionen när kameran var uppkopplad via wifi. Kanske en bugg, eller lätt fixat med firmware.

 

5D Mark IV är riktigt bra på att både vitbalansera och följa med fokus i svagt och knepigt blandljus, något som är extra bra vid fotografering i snabba situationer i sport. 1/640 S, F/2,8, ISO 10000

 

Bättre autofokus

Autofokusen känns riktigt vass i 5D Mark IV. Förutom att den är snabb, så fungerar den följande autofokusen riktigt bra. Här är också ett arv från 1D X Mark II med många inställningsmöjligheter för objektsspårning.

När jag testade att fotografera innebandy så följde kameran snabbt och säkert med spelaren jag låste fokus på. Smart är att sätta en initial fokuspunkt som låses och den följer objektet.

Möjligheterna med EOS 5D Mark IV:s autofokus är enorma, och det går omöjligt att gå igenom allt här – vi kan konstatera att Canon gjort ett bra jobb med att snabba upp både följning och exakthet, samtidigt som kameran sätter fokus bra i ljussvaga situationer, vilket imponerar stort. 

Sätt fokus i efterhand

Den kanske största nyheten är introduktionen av »Dual Pixel RAW«, som låter dig ta en bild och justera fokus i efterhand. Låter det som hokus pokus? Faktum är att det fungerar riktigt bra och har ett vettigt funktionsområde också: låt säga att du fotograferar porträttbilder och får en fin bild men att fokus sitter på ögonfransen i stället för på ögat – då finns möjlighet att rätta bilden i Canons programvara DPP. Tekniken där bakom är avancerad, men vill du veta mer så kolla in www.kamerabild.se där vi förklarar tekniken.

 

Båda bilderna här ovan är en och samma bild, men med justerad fokus. På den undre bilden ser vi den som den är tagen – med fokus på kvinnan i förgrunden, och mannen i bakgrunden är då oskarp. På den övre bilden har jag justerat fokus i efterhand i Canon DPP till mannen i bakgrunden. Kvinnan i förgrunden blir då oskarp i stället. Hur mycket man kan justera fokus i efterhand beror på avståndet till objektet samt val av brännvidd och bländare. 1/1600 S, F/2,2, ISO 320 EF 35mm/1,4L II USM

 

Genom att ställa in DP-RAW på menyn kan du fotografera i detta läge, och bildfilen blir då dubbelt så stor, samtidigt som seriebildstagningen minskar. Men då ökar i stället möjligheten för exakt fokus i efterhand.

Hur mycket du kan ändra fokus, samt mindre justering av bakgrundsoskärpa och ghosting som också ingår i funktionen, beror helt på fotoförhållandena och vilken optik som används.

Det är alltså svårt att säga exakt när det fungerar bra, och hur stor möjlighet till ändring man får, då det beror på avstånd till objektet, brännvidd och val av bländare. 

För att rätta porträttbilder fungerar det mycket bra, liksom att omfokusera bildexemplet i detta test. Kanske räddar det någon – och då är det ovärderligt – om man valt den inställningen.

 

Aktuellt just nu

    Senaste numret

    Senaste kommentarerna