Kamera & Bild testar

Canon 5DS & 5DS R: Maxad upplösning

TEST: De nya Canon EOS 5DS och 5DS R slår alla tidigare rekord i upplösning i en kamera med en småbildssensor. Det är två maskiner utvecklade för att leverera maximal skärpa och detaljrikedom. Men är de för nischade?

Utvändigt är det ingen stor skillnad mellan de två nykomlingarna och den existerande 5D Mark III. Skillnaderna huserar på insidan av det mattsvarta skalet. Sensorn är som vanligt utvecklad och tillverkad av Canon och det är en CMOS-sensor med 50,6 megapixlar. 

Skillnaderna mellan 5D Mark III och 5DS/R består främst av saker som förändrats för att utnyttja den nya sensorn så bra som möjligt – med en så hög upplösning är ett av de största problemen man kan stöta på skakningsoskärpa. 

På grund av det har Canon gjort sitt bästa för att förhindra att olika typer av vibrationer ska uppstå i kameran. Bland annat har Canon stabiliserat upp konstruktionen genom att stoppa in en kraftigare bottenplatta i kameran. Fotograferar man på stativ (vilket den här kameran är lite tänkt att användas med) fästs stativet direkt i den nya bottenplattan vilket gör att vibrationerna som kan tänkas komma den vägen minskar.  

Den andra stora skillnaden och nyheten är att Canon gjort om hela spegelmekanismen för att minimera vibrationer. Tidigare har spegeln spänts med en fjäder och sedan släppts när avtryckaren trycks ner. När spegeln släpps uppstår så klart vibrationer och givetvis även när den landar igen. Det nya systemet består av två kammar som hela tiden har kontakt med spegeln under dess rörelse, det gör att vibrationerna som kan uppstå i det andra systemet inte får något utrymme här. Dessa två nya tilltag ska alltså säkra detaljrikedomen som den nya sensorn kan prestera. 

Högre skärpa, högre risk

Skillnaden mellan 5DS och 5DS R finns framför sensorn. I en vanlig konstruktion, som till exempel i 5DS, består lågpassfiltret av två skivor med olika egenskaper som fästs samman för att minska risken för moiré. I 5DS R har man tagit bort den ena av dessa skivor och ersatt den med ett filter som ska ta bort effekten av den skiva som finns kvar. Det ger en högre skärpa, men också en högre risk för moiré. En liknande lösning används av Nikon på D800E, och verkar fungera väl där. Skillnaden mellan 5DS och 5DS R är ungefär lika stor som den mellan D800 och D800E. 

 För att orka hantera all denna datamängd har Canon stoppat in dubbla Digic 6-processorer i båda kamerorna, det gör att seriebildstagningen ändå kommer upp till respektabla (med tanke på upplösningen) fem bilder per sekund, alltså samma som hos konkurrenten Sony A7R II.

Proffshuset 1DX har fått donera fokusmodulen till 5DS/R, det betyder att den har 61 fokuspunkter varav 41 är korsformade. Att man stoppat in den här fokusmodulen borgar så klart för att det inte borde vara några större problem med att hitta skärpan, det borde heller inte ta speciellt lång tid. 

 Vill man inte utnyttja alla 50,6 megapixlar som finns i 5DS och 5DS R  går det att beskära bilden. Både 1,6x och 1,3x beskärning finns att tillgå. Du kan även beskära ner till 1:1-format om du så önskar. Råfilerna finns också i tre olika storlekar, den vanliga fullstora filvarianten och sedan en medium (M-raw) som hamnar på 6480 x 4320 pixlar och en small (S-raw) på 4320 x 2880 pixlar. Väljer man något av de beskurna lägena maskas sökaren för att visa vilket läge du just nu använder. Det vore ju otroligt irriterande att ha fotograferat i fel beskärning utan att veta om det. 

 

    Senaste numret