Kamera & Bild testar

Canon 5DS/R vs Sony A7R II – Pixlarnas kamp

Sony A7R II på 51u2009200 ISO (7952x5304 pixlar).
Canon 5DS vid motsvarande 51u2009200 ISO (nedskalad till 7952x5301 från 8712x5813 pixlar, 12u2009800 ISO pressat två steg uppåt).

TEST: Både Canon och Sony har i år lanserat kameramodeller som ska ta upplösningen till nya nivåer. Men de har två olika tillvägagångssätt och de resulterande kamerorna ser väldigt olika ut. Vi har så klart jämfört dessa två megapixelmonster för att se hur de står sig mot varandra.

Upplösningen skiljer sig med åtta megapixlar till Canons fördel. En skillnad som visserligen kan märkas om alla förutsättningar är rätt, men det är andra saker som vi tycker utgör en större skillnad om man står och väljer mellan de två.

Den högre upplösningen är inget som syns på utsidan, här ser man i stället spåren av designtänket hos de två tillverkarna, och att Sony satsat mycket på det spegellösa konceptet som tillåter ett mindre kamerahus är väldigt tydligt. Storleken på A7R II är betydligt mindre än 5DS/R. Det är i och för sig inget konstigt, övriga kameror i A7-serien följer samma designkoncept och storleken är densamma. Samma sak hos Canon, 5DS/R är storleksmässigt stöpt i samma form som de andra kamerorna i 5-serien.

Stabilisering på olika sätt

Båda kamerorna är konstruerade för att återge så mycket detaljer som möjligt i motiven som fotograferats. Båda tillverkarna har gjort olika åtgärder men med samma syften: att minska vibrationerna. Canon har konstruerat om spegelmekanismen, något som Sony rimligen inte behöver göra eftersom de inte har någon spegel. Sony har stoppat in en elektronisk slutare som gör att slutarens vibrationer inte ska förstöra skärpan. Vidare har Canon stoppat in en rejäl bottenplatta i kameran som ska stabilisera och dämpa vibrationer, något liknande har inte Sony gjort. Sony har å andra sidan inbyggd bildstabilisering i huset vilket visserligen inte minskar de små vibrationer som uppstår av slutaren men det är ändå något som underlättar att fotografera handhållet med kameran.

Rörliga bilder

Om rörliga bilder är en viktig del av det du vill hålla på med så är valet inte jättesvårt. Då är det Sony som gäller. Då får du 4K, Super 35 och många inställningar för filmskapande. Med 5DS/R får du nöja dig med full-HD, vilket visserligen räcker för mångas behov, men vill man hänga med och filma ordentligt vill man nog ha fler möjligheter.

Hastighet och fokusering

När det kommer till antal fokuspunkter så är det ingen match, Sonys sopa banan med Canonkamerorna med sina 399 fokuspunkter som täcker en väldigt stor del av sökaren. Canons 61 fokuspunkter och deras täckning av sökaren är inte så pjåkig den heller. Vad gäller hastigheten och säkerheten på de båda kamerornas autofokus är det ingen stor skillnad. Canons är aningen säkrare, men hastigheten är ungefär densamma som hos A7R II. Serietagningshastigheten är också likvärdig.

Hastigheten i hantering och fotografering med de båda kamerorna skiljer sig inte speciellt mycket. De båda har menysystem man måste arbeta sig in i och när man väl gjort det är det inte många konstigheter.

Byggkänsla mot smidighet

Som nämnts tidigare i texten är det en stor skillnad mellan de två kamerorna när det kommer till konstruktionen. Vilken variant man föredrar beror så klart på personliga preferenser, men Sonykameran är mycket mindre och lättare än Canonmodellerna. Om du behöver bära med dig kameran mycket och du prioriterar låg vikt så är Sony ett bra val. Men om du vill jobba med zoomobjektiv tappar man mycket av smidigheten i Sonykameran.

De ljusstarka zoomobjektiven som finns till Sony är inte mindre än motsvarande till Canon. Det gör att utrustningen blir lite obalanserad med en så liten och lätt kamera. De stora ljusstarka objektiven sitter bättre på en av Canonkamerorna, balansen blir helt enkelt bättre. Men det är också en avvägning, är storleken tillräckligt viktig kan man nog leva med att balansen blir lite konstig för att få en lättare kamera. Canonkamerorna känns också betydligt mer robusta än A7R II. Batteri- och minneskortsluckor känns kraftigare och mer hållbara. Här tycker jag att Sony hade kunnat leva med lite övervikt och satsat på kraftigare luckor och stadigare känsla i huset för en proffsigare känsla.

Bildkvalitet

Ställer man dessa två pixelgiganter mot varandra finner man fler skillnader än de fysiska. Skillnaderna mellan de två kamerorna, om man ser till upplösning, är ungefär 8 megapixlar. Det låter kanske mycket, men i verkligheten spelar valet av objektiv en så pass stor roll att ett riktigt bra objektiv på Sonyn kan trumfa ett sämre objektiv på Canon-kameran när det kommer till upplösning i verkligheten.

Jämför man A7R II med sin föregångare är skillnaden i brus rätt stor, och att de höjt taket för känsligheten är rättfärdigt. A7R gick bara upp till 25600 och där ser man stora skillander mellan A7R och A7R II.

Jämför man A7R II med Nikon D810 som har samma upplösning (och troligen samma sensor som Sony A7R men går upp till 51200 ISO) ser man rätt stor skillnad när man jämför den med A7R II, till Sonys fördel. Däremot är det inte någon stor skillnad i det dynamiska omfånget mellan A7R II och föregångaren.

Canon i övre vänstra hörnan och sony i den nedre högre. Båda bilderna är tagna i ISO 51200, Canonkameran har pressats upp till 51200 från 12800. Canonkamerans bild har beskurits hårdare för att ge samma upplösning.

Jämför man brusnivåerna mellan A7R II och Canon 5DS (bilden ovan, som här visar ett utsnitt på 20 procent av hela bilden) så vinner Sony med ungefär ett halvt steg. Men å andra sidan går inte Canonkameran högre än 12800. Vi provade att pressa en råfil från Canon-kameran upp till 51200 och då hade skillnaden ökat.

Men Canons kamera är inte tänkt att ligga och jobba på höga ISO, den är optimerad för lägre, och har då riktigt bra färgreproduktion. Och på de lägre ISO-nivåerna och med ett bra objektiv är både 5DS och 5DS R riktigt bra kameror. R-varianten är aningen skarpare men riskerar mer moiré. Med andra ord, om du mest fotar i studio blir valet mellan de två svårare. Men om du behöver en kamera som presterar på även riktigt höga känsligheter blir det en klar fördel för Sony.

Vem köper vad?

Ja, nu har du ju kunnat läsa våra tester på båda dessa kameror och även den här texten som jämför dem båda. Så vilken kamera passar vem?

Ja, med tanke på att man numera kan använda Canonobjektiv på Sonykameran med autofokus med en enklare adapter än förut så är faktiskt inte innehavet av en stor objektivsamling från Canon något som gör det självklart att välja Canonkamerorna. Det är i mångt och mycket storleken, tillsammans med filmkunskaperna, som avgör.

Sonykameran, nedpackad utan objektiv, tar väldigt lite plats. Canonkameran är stor, eller i alla fall större. Sonykameran passar därför utmärkt för den som fotar landskap eller natur, eller bara föredrar en liten smidig kamera för att denne rör sig mycket.

Det Canonkameran vinner på är sin robusthet. Ditt val borde grunda sig på hur du fotograferar – i studio eller utomhus? Hur ser dina ljusförhållanden ut? Styr du själv eller låter du naturen ha sin gång? Filmar du ofta på dina uppdrag?

När du svarat på de frågorna blir valet kanske enklare. Ett tips är att rangordna hur viktiga de olika delarna i tabellen ovan är för att se skillnaderna mellan de två märkena.