Kamera & Bild testar

Sony A7R II: Högupplöst i fickformat

TEST: Sony A7R II är Sonys nya vapen i jakten på de riktigt detaljrika bilderna. 42,4 megapixlar är riktigt högupplöst. Att man dessutom kan filma i 4K och att allt detta är instoppat i ett behändigt format gör det här till en spännande kamera.

A7R II är den första kameran som får en bakgrundsbelyst sensor i den här storleken och med den här upplösningen. Det hjälper till att höja bildkvaliteten i svagt ljus och därför har Sony valt att höja ISO-nivån upp till 102400 ISO för stillbilder. Ska man filma får man nöja sig med 25600. 

Filma kan man dock göra i 4K vilket så klart gör kameran intressant för många. Filmar man i vanlig 4K används hela sensorns bredd, men man kan även välja att filma i super 35 vilket beskär sensorn något i sidled. I kameran får man dessutom en ny fasdetekterande fokusering och en ny slutarkonstruktion. Mer om dessa senare. 

Knappflytt

A7R II har fått samma avtryckarförflyttning,  förändring av greppet och inmatningshjulen som A7 II. Det betyder att inmatningshjulen blivit lite smalare och med högre friktion. Greppet har blivit något smalare och djupare, samt har fått en brantare vinkel upp mot kamerahuset i sin övre ände. 

I stort kan man säga att de yttre förändringarna på A7R II är desamma som gjordes på A7 II inför lanseringen av den förra året. Avtrycket sitter på ovansidan av greppet istället för på ovansidan av själva huset, något som gör den sitter mycket mer naturligt placerad i förhållande till hur man greppar den. 

Programratten har även fått en låsknapp på ovansidan som gör att den dels blir lite bängligare att vrida på, då låsknappen måste hållas ner medan man vrider – men att den i stället inte råkar ställa om sig ofrivilligt. 

Sensormagi

Magi kanske är ett starkt ord, men Sony har gjort ett par saker med sin sensor i jämförelse med tidigare modeller som gör den speciell. Bland annat, som nämndes tidigare, är det den första som är bakgrundsbelyst med denna upplösning, vilket förbättrar mörkeregenskaperna. Men den har också fått de konventionella aluminiumtrådarna i sensorn utbytta mot koppar, vilket ska öka signalhastigheten med tre och en halv gång (jämfört med föregångaren) och förbättra brusprestandan på grund av färre störningar. 

Om du inte kan bärga dig och vill veta exakt hur bra den nya sensorn är får du hoppa fram till mellanrubriken »Bildkvalitet«.

Minska vibrationerna

Liksom i Canons högupplösta kameror 5DS och 5DS R har man tagit till mekaniska åtgärder för att minska de detaljförstörande vibrationerna. Detta var ett problem i A7R, främst med längre brännvidder då slutaren skapade vibrationer som gjorde att man inte kunde utnyttja upplösningen helt och fullt. 

Därför är slutarkonstruktionen omgjord. Vill man minska vibrationerna ytterligare kan man stänga av den mekaniska slutaren och endast använda den elektroniska, vilket ger ett tyst läge i kameran och inga vibrationer från slutaren. Det går även att kombinera de två slutarteknikerna och köra med en elektronisk första ridå och mekanisk andra ridå. I jämförelse med Canon har ju Sony fördelen att de inte har någon spegel att bråka med. I Canons fall har de även fått bygga om spegelmekanismen för att minska på vibrationerna. 

 

    Senaste numret