Kamera & Bild testar

Sony A7s – den som ser i mörkret

Maxar man serietagningshastigheten kommer man upp i fem bps. Med tanke på den låga upplösningen borde datorkraften räcka till lite mer. 1/200s, f/4, ISO 400
Liksom hos t.ex. A77 II är det dynamiska omfånget riktigt bra i jpg direkt ur kameran.rn1/250s, f/8, ISO 100
Den vikbara skämen gör det lättare att fota och filma ur diverse vinklar.rnb1/2000s, f/4, ISO 6400
Sony A7s klarar höga iso bra, här är den uppe på 16 000. rn1/800s, f/4,5, ISO 16000
Här har vi kommit upp på 256000. rn1/4000s, f/8, iso 256000

TEST: A7s är den tredje modellen i Sonys serie med kompakta systemkameror med fullformats-sensor. Kameran är tänkt som en videospecialist, men gör definitivt inte bort sig som stillbildskamera.

Sonys nya kamera A7s är som sagt den tredje modellen i Sonys A7-serie. Dess föregångare, eller syskon kanske man snarare ska säga, A7 och A7r har i sig olika egenskaper. A7 är en mittemellankamera som passar för de flesta, den har vad som i dag kan klassas som en normal upplösning på 24,4 megapixlar medan A7r fick en rejäl upplösning på 36,4 megapixlar och passar således den lite mer detaljsökande fotografen.

Sen kom alltså A7s som får en förhållandevis låg upplösning, med dagens mått mätt, på 12,2 megapixlar. A7s särskiljer sig från de andra, förutom med sin upplösning, även på grund av sina många filmspecifika egenskaper. Till det yttre är den väldigt lik de övriga kamerorna, skillnaderna har istället hänt på insidan.

Filmspecialist

Anledningen till att A7s har så pass låg upplösning, om man nu får säga så, är bland annat på grund av videoinriktningen. Med den lägre upplösningen behöver man inte interpolera bilden speciellt mycket för att kunna använda hela sensorns bredd för filmning i 4k, som är en av kamerans säljpunkter.

Den lägre upplösningen ger också större pixlar. Sony har dessutom konstruerat sensorn för att så lite ljus som möjligt ska läcka mellan de olika pixlarna för att kontrasterna ska bli så bra som möjligt.

A7s kan alltså filma i det högupplösta formatet 4k (qfhd 3840 x 2160 spelas in i 8-bitars 4:2:2). Däremot kan man inte spara de filmerna på minneskortet i kameran. Istället måste man ha en extern inspelningsenhet som man kopplar in i kameran via hdmi-kontakten.

För att kunna få ännu bättre kvalitet än med vanliga avchd (som också finns som alternativ) kan man använda Sonys egna xavc s- format. xavc s har en större mängd information än vanliga avchd (avchd kan bara spela in i upp till 28 mb/s medan xavc s klarar 50 mb/s) vilket kräver ett snabbt minneskort av typ sdxc. Det finns många olika kombinationer mellan upplösning, komprimering och fps att välja mellan när man ska spela in film.

Har man koll på vad de olika värdena och förkortningarna betyder är det således lätt att hitta rätt format för just det ändamål man tänkt sig. Är man istället lite ny på det här med att filma är det lätt att man går bort sig till en början om man inte läser på. Dock så dyker det upp en varningsruta om att det format man valt ger stora filer som till exempel inte kan spelas upp på en dvd, om man väljer något av de tyngre formaten. Bra för instegsfilmaren!

Ett annat tillägg, som är ett arv från Sonys videokameror, är möjligheten att använda sig av en inställning för s-log2 gamma. Det ger en bild med högre dynamiskt omfång vilket ger mer material att arbeta med i efterbehandlingen av filmen. Läget tvingar dig dock att använda iso 3200 som lägst. Detta eftersom Sony menar att det är på iso 3200 som A7s har bäst dynamiskt omfång. A7s har dessutom sju olika programmerbara bildinställningar där man kan justera gamma, svartnivå, svart gamma, knee, färgläge, mättnad, färgfas, färgdjup, och detalj. En ganska diger lista med andra ord. Allt för att kameran ska vara så bra som möjligt för filmare.

Man har även möjligheten att spela in två filmer samtidigt. En större lågkomprimerad och högupplöst film samtidigt som man även sparar en lågupplöst mp4-version av filen. Det kan tyckas konstigt, men i vissa fall när man arbetar med film så börjar man arbeta på den mindre filen och sedan kan man flytta över de justeringar man gjort på den filen till den större. Ett arbetssätt som spar tid och datorkraft för redigerare. I videoläget finns också möjlighet att välja antingen m, a, s eller p beroende på hur mycket man vill lita på kameran eller hur mycket man vill kontrollera själv. Justeringar går även att göra medan man spelar in, i m-läget kan man således ställa in både iso, slutare och bländare medan kameran rullar.

Som tillbehör finns även en kabelsko som man kan fästa på locken till hmdi/hörlur/mikrofoningångarna för att skydda sladdarna när man jobbar med kameran.

Men det är väl ändå en stillbildskamera?Givetvis är A7s en stillbildskamera, och en bra sådan dessutom. Den låga upplösningen gör att bilderna, idag när tio megapixlar mer är vad man vant sig vid, känns lite oskarpa när man beskådar dem på pixelnivå. Men ingen vettig människa tittar väl på sina bilder med mikroskop med måttbandet i högsta hugg. Istället vill man ha bilder med lågt brus och bra egenskaper i svagt ljus. Och det kan man hitta i A7s. Vi kommer att gå in närmare på bildkvaliteten senare.

Sony har, sin vana trogen, ett digert menysystem där man kan ändra och justera det mesta. Men trots alla dessa flikar och alternativ så är det inte speciellt svårt att få kameran att göra som man vill. De grundläggande justeringarna går lätt att komma åt och resten är liksom en bonus.

Storleken har betydelse

Liksom med A7 och A7r är det imponerande hur pass mycket avancerad teknik de kan stoppa in i ett så pass litet hus. För A7s är liten, i jämförelse med vad man får. Vi testade kameran med ett Carl Zeiss 24-70 f/4 vilket är ett ganska stort och tungt objektiv, något som tyvärr förtar lite av charmen med det smidiga kamerahuset. Men för att utnyttja kamerans förmåga krävs ju bra optik och det vore lite tråkigt att begränsa sig till bara små fasta objektiv, även om det också har sin charm.

Kamerastorlek går som ni märker att debattera länge och väl och åt alla möjliga håll. Visst hade A7s haft ett stadigare grepp om den varit lite större. Men det nuvarande är fullt tillräckligt, om än kanske lite grunt om man har långa fingrar.

Men att få en så pass kompetent kamera för både stillbild och video är värdefullt för alla som arbetar inom områden där en liten utrustning är en fördel. Vi har pratat med naturfotografer och filmare som gått över till den här typen av kameror för att kunna banta sin utrustning.

Vad gäller reglagen så skiljer de sig inte märkbart från de andra kamerorna i serien. Ska man vara exakt så skiljer det sig inte ett endaste dugg. Allt nytt sitter på insidan. Men för den som inte läst våra tester på A7 eller A7r kan det vara värt att snabbt nämna att knapparna och rattarna känns bra och rejäla. Det är inget som känns sladdrigt eller oexakt. Exponeringskompensationsratten är ganska trög att justera med tummen, men det förhindrar också att den råkar ändras av annat än med flit.

Många av knapparna är programmerbara via menyn vilket gör att de justeringar man vill kunna göra snabbt är lätta att placera på olika knappar. Men defaultinställningen känns ganska given och naturlig (iso, vitbalans, matningsläge och display-val ligger på det stora scrollhjulet/fyrvägsknappen och fokusval på c2 och fokuspunktsflytt på c1) så under testet lät jag den vara som den är.

Fokusering och fotografering

Till skillnad från A7 och i likhet med A7r så har A7s bara fått kontrastavkännade autfokus. Inte hybridfokuseringen som A7 har. Det gör fokuseringen aningen långsammare. Den är fortfarande snabb men likt alla kontrastavkännande fokuseringar så går den igenom nästan hela fokusområdet för att hitta skärpan. Det här går väldigt fort så det är inget problem vid stillbildstagning. Men om man vill använda autofokusen för att snabbt byta fokusplan vid filmning så ser det inte lika bra ut.

Däremot om man låter kameran själv hitta skärpan vid fokuspunkten så ser det bra ut även vid filmning. Det blir en mjukare övergång och man slipper jagandet fram och tillbaka. Man kan även snabba upp fokuseringen vid stillbildstagningen genom att låta kamerans för-fokuseringsläge vara påslaget. Då letar kameran alltid efter skärpan där fokuspunkten är för att vara så nära skärpan som möjligt när man trycker ner fokusknappen.

Det finns även följande varianter på alla fokuspunktsinställningar. Dessa fungerar lite olika bra. De som gör sig bäst som följande är när man väljer enskilda lite mindre fokuspunkter. Det är också den fokuspunktsinställningen som fungerar bäst rent generellt. Fokuseringen är säker när man säger åt den vad den ska göra, får kameran för fria händer börjar den vobbla lite för mycket och träffar inte alltid rätt.

Maxar man serietagningshastigheten kommer man upp i fem bps. Med tanke på den låga upplösningen borde datorkraften räcka till lite mer. 1/200s, f/4, ISO 400

Serietagningen i standardläget är inte något man skriver hem om. För actionpackade motiv handlar det snarare om att välja sitt ögonblick och ta en bild vid rätt tillfälle än att försöka fånga action med flera bilder. Vid vanlig serietagning går hastigheten upp till 2,5 bilder per sekund. Väljer man däremot hastighetsprioriterande serietagning så kan man komma upp i 5 bilder per sekund. Då kommer dock inte autofokusen att arbeta mellan bilderna utan den låser vid första bilden. Med tanke på att det är en ganska låg upplösning hade jag nog kunnat tänka mig att man skulle stoppa in lite snabbare serietagning. Men den hamnar alltså på samma som hos A7 istället.

Tillsammans med Nikon d4s är A7s den enda kamera som kan pressas upp till iso 409 600. Det är väldigt högt. Visserligen blir bilderna ganska brusiga på de nivåerna, men det är ändå rätt fantastiskt att det går att fotografera på så höga nivåer. Givetvis beror det till stor del på de större pixlarna som hanterar bruset bättre. För den som söker perfekt teknisk kvalitet är det kanske ingen poäng med att söka sig så högt i iso-skalan, men det ger möjligheten att ta en bild istället för att inte ens ha chansen.

Bortser man från att de högsta nivåerna är väldigt brusiga kan man ändå använda sig av femsiffriga iso-tal utan att man ens behöver fundera över känsligheten. För vanlig fotografering är auto-iso klockrent, så länge man exponerar korrekt.

Här har vi kommit upp på 256000. 1/4000s, f/8, iso 256000

Enkel trådlöshet, bra skärm

A7s har wifi och nfc, något som kan användas på flera sätt. Dels för att bara föra över bilder mellan en mobil enhet och kamera, något som är föredömligt enkelt. Man bara tankar ner PlayMemories Mobile till sin smartphone eller surfplatta, sen är det väldigt enkelt att titta på bilderna som ligger på minneskortet samt att föra över dem till den mobila enheten. Appen kan också användas för att ladda över nya effekter och filter till kameran.

Skärmen på baksidan av kameran är vinklingsbar på samma sätt som hos A7, 90 grader uppåt och 45 grader nedåt. Skärmen har inga tydliga svagheter, man kan välja hur mkt information som ska visas och eftersom den är ganska stor och högupplöst går det att få in ganska mycket information utan att den känns plottrig. Detsamma gäller för den elektroniska sökaren, som är riktigt bra. Både stor, ljus och skarp.

Bildkvalitet

Vad gäller brushanteringen i A7s så är den i klass med d4s och det finns egentligen ingen bättre på marknaden just nu. Däremot har den inte riktigt lika bra dynamiskt omfång som storebror A7r eller d810, där går det att lyfta fram mer information ur skuggorna. Men då pratar vi om ganska extrema nivåer. När man filmar är bildkvaliten också bra. Den är inte märkbart skarpare än andra kameror, däremot så ger den en renare bild, något som antagligen beror på att man inte använder sig av pixel binning. Jämför man med till exempel Nikon d800 så ser A7s aningen bättre ut på 409 600 än vad d800 gör på iso 25 600. A7s ser fortfarande helt okej ut på iso 204 800. Det är helt klart här styrkan ligger hos A7s.

Slutsats

Ska man försöka sig på att sammanfatta A7s så får man nog använda uttryck som »riktigt bra stillbildskamera« och »avancerad kamera för filmentusiasten«. Men den rymmer så klart mer än så.

A7s riktar sig dock mer till dem som söker en kamera som både är bra på stillbild men kanske framförallt är vass på att filma, med möjlighet till många inställningar som passar in i ett professionellt arbetsflöde. Visserligen har den högisoegenskaper i klass med D4s, så om det är det eller filmfunktionerna man är ute efter då är A7s ett bra alternativ.

Men om man bara vill ha en så liten kamera som möjligt som ändå har småbildssensor, ja då kanske man ska titta närmare på A7 istället. Man betalar nämligen lite extra för att få filmegenskaperna, och om de inte är åtråvärda är det kanske mer prisvärt att köpa den billigare och mer högupplösta A7.