Kamera & Bild testar

TEST: Canon Eos 7D

Nikons succéer med D200 och D300 har inte lämnat Canon oberörda. Eos 7D ska konkurrera med nya Nikon D300s – och det kommer den lyckas bra med. Vi är mycket imponerade av Eos 7D.

Virtuellt vattenpass. Kameran kan visa lutning, både lodrätt och vågrätt, både på skärmsökaren och i den optiska sökaren. Och det kan visas under filmning.

Ny zon-autofokus. De 19 fokuspunkterna (alla av korstyp) kan grupperas i fem grupper. Det går snabbt att byta grupp med styrpinnen bak på kameran. Inom varje zon väljs AF-punkt automatiskt. Detta är ett snabbt sätt att jobba vid sportfotografering.

LCD-teknik möjliggör att man kan få rutlinjer i sökaren, eller markering för spotmätaren, eller virtuellt vattenpass.

Canon har fått betala dyrt för att de missbedömt marknaden för kameror med sensorer i APS-C-formatet. Den uppenbara fördelen med formatet jämfört med det större småbildsformater är ett bättre pris/prestanda-förhållande.

Canon tänkte att kunder som valde APS-C skulle vara prismedvetna, väga pris mot prestanda. Därför gjorde de inte toppmodellerna i APS-C-segmentet så bra de kunde. De snålade på autofokus, byggkvalitet, hastighet med mera.

Kunderna tänkte annorlunda. De ville ha det bästa. De ville ha rejäla och proffsiga kamerahus med högklassig autofokus, även om sensorn bara var i APS-C-storlek. Detta fick till följd att Canon EOS 40D inte lockade några nya kunder till Canon utan såldes i stort sett bara till dem som redan hade Canon.

EOS 50D blev en quick fix, en förbättrad 40D som skulle hålla ställningarna ett år i väntan på EOS 7D. EOS 50D kommer att finnas kvar en tid till eftersom 7D lägger sig på en nivå över XXD-serien. Det är ingen djärv gissning att det kan komma en bantad 7D i form av EOS 60D en dag.

Canon kan vara väldigt konservativa och hålla hårt i de principer som de bestämt sig för ska gälla. Men siffrorna talar sitt tydliga språk och Canon har med EOS 7D tvingats tänka om radikalt.

Därför sitter inte längre på/av-reglaget nederst på baksidan. Nu sitter det i stället bakom programratten så att man lättare kommer åt reglaget med vänstertummen. Men den bästa placeringen, runt avtryckaren, har Nikon och Pentax. Då behöver man bara använda en hand för att starta kameran.

Canon har haft denna lösning historiskt. Kameror som Canon FTb och F-1 new hade lås runt avtryckaren. Men 1986 kom Canon T90 som en prototyp för EOS-systemet och definierade formfaktorn för alla EOS-kameror.  T90 hade exempelvis en knapp intill avtrycket märkt fel (flash exposure lock). Samma knapp finns på proffshusen i 1D-serien - och nu också på 7D, men märkt M-FN. Det indikerar att knappen är programmerbar.

Totalt finns tio programmerbara knappar och rattar, varav nio på kamerahuset, som alla styrs från en meny.

Canon har valt att behålla fliksystemet i menyn som nu finns i alla modeller men lagt till lite pedagogiska småikoner på sina ställen, exempelvis för blixtstyrning (mer om det senare). Det förekommer dock en del konstiga begrepp som inte förekommer på andra ställen i fotovärlden. Canon kallar vinjettering för periferbelysning av någon anledning. Menyerna blir i alla fall bättre för varje modell och i 7D har Canon smugit in steg för steg-guider.

Om man väljer att programmera om skärpe-djupsknappen till den kryptiska funktionen »Växla till registrerad AF-punkt« får man gå igenom flera steg med inställningar för hur autofokusen ska fungera.

Den här funktionen är smart och innebär att man snabbt kan byta till en annan typ av autofokus med andra inställningar när det gäller prioritering på snabbhet och skärpa än man annars valt. Om man normalt fotograferar stillsamt och kontrollerat kan man använda denna knapp för att byta från spot-AF (ny funktion) med skärpeprioritet till autofokus med alla 19 korslagda AF-sensorer med snabbhet som prioritet för att kanske fotografera en fågel som plötsligt dyker upp.

 

Autofokus på fem sätt

Autofokusen i EOS 7D är ny och liknar inget vi sett i en Canonkamera tidigare. Den kan jobba på fem olika sätt:

1. Manuellt vald spot-AF-punkt (mindre yta än normal AF-punkt)

2. Manuellt vald AF-punkt.

3. Utökad AF-punkt (omgivande AF-punkter assisterar).

4. Manuellt valda AF-zoner. (AF-punkterna är grupperade i fem olika zoner).

5. Automatiskt val av alla 19 AF-punkter.

De tre senare varianterna är lämpliga för actionfotografering där det kan vara svårt att pricka motivet exakt med AF-punkterna.

Genom LCD-teknik visas de olika autofokusvarianterna tydligt i sökaren (se bild intill). Har man ställt in spotmätning visas mätområdet med en tydlig cirkel. Det går också att få rutlinjer i sökaren. Vill man bara ha rutnät på skärmsökaren men inte i den optiska går det också att ställa in.

En av de mest spexiga funktionerna i sökaren är möjligheten att få lodrätt och vågrätt vattenpass i sökaren. AF-punkterna indikerar lutning i olika led. Det går också att få vattenpass i skärmsökaren, till och med under filmning.

Jag tog med mig kameran och ett 400/2,8 till en allsvensk fotbollsmatch. Jag hade också med en Nikon D3 med motsvarande objektiv. Under denna match lyckades jag inte finna några direkta skillnader i autofokusprestanda mellan de båda kamerorna. Det krävs mer ingående tester för att hitta skillnader, vilket är ett mycket bra betyg för 7D med tanke på att Nikon D3 anses ha bäst autofokus i dag.

 

Nya knappar

Det är inte bara på/av-reglaget som gjorts om i 7D. Knapparna på baksidan är nu större och mer lika Nikons. Tre helt ny knappar har tillkommit. Q-knappen aktiverar visningen av hur kameran är inställd och gör det böjligt att direkt gå in och ändra inställningarna. Knappen märkt »raw/jpeg« gör att man snabbt kan växla till råformat om man fotograferar i jpg.

För att ytterliga förenkla filmning och användandet av skärmsökare (live view) har en knapp märkt »start/stopp« placerats intill tummens plats. Ett vred runt knappen styr ifall knappen ska aktivera skärmsökarläge eller filmning. I filmläget aktiveras skärmsökaren direkt och sedan startar och stoppar man filmen med knappen. Funktionen är intuitiv och kräver inte att man läser på i bruksanvisningen.

 

720p och 1080p

Canon hade nog inte tänkt att filmentusiasterna skulle ta de filmande systemkamerorna till sina hjärtan. Därför har filmfunktionen i  5D MARK II uppdaterats i efterhand och kommer att få ytterligare en uppdatering senare i år. 7D har däremot en till synes färdigutvecklad filmfunktion. Till skillnad mot 5D MARK II går det att filma i både 720p och 1080p. Det går att välja mellan 24, 25 och 30 bilder per sekund för 1080p och mellan 50 och 60 bilder/s för 720p – allt för att slippa ändra bildfrekvens i renderingen.

Den inbyggda blixten kan styra de flesta av Canons blixtar. Nu slipper man köpa en separat blixtsändare.

 

Trådlös blixtstyrning

Mången Canonägare har avundsjukt kunnat se hur nikonister kan styra sina blixtar direkt från kameran utan att behöva använda sändare. Nu kan även Canonägare detta.

Genom att använda kamerans förblixt kan kameran kommunicera med alla Canons EX-blixtar som har stöd för blixtstyrning. Att det inte krävs några nya blixtar är en trevlig nyhet. Styrmöjligheterna är lika avancerade som om man styr med en 580 EX II-blixt eller med sändaren ST-E2. Det går att använda flera blixtar fördelade i upp till tre grupper. Styrkeförhållandet mellan blixtarna går också att styra.

Canon uppger att kamerans blixtstyrning har något sämre förmåga att styra blixtar placerade bakom kameran än om man använder deras IR-system. Säkrast är radiostyrning, men det tillhandahåller inte Canon.

 

Imponerande bildkvalitet

Nikon D300S har hittills varit måttstocken för hög bildkvalitet bland kameror med APS-C-sensorer. Nu är Canon herre på täppan.

Trots fler pixlar, 18 mot 12 megapixel, på en något mindre sensor är 7D bättre än D300S när det gäller brus, detaljbevarande och dynamiskt omfång.

Nikon måste bekämpa sitt högre brus med kraftigare brusreducering som förstör detalj-återgivningen. Med 7D blir bilder på höga ISO klart skarpare än med D300S.

Brusiga bilder kan bero på dålig brusreducering och/eller dåligt signal/brus-förhållande i de fotoelektriska signalerna innan de omvandlas till ettor och nollor. Är detta förhållande dåligt innebär det också ett sämre dynamiskt omfång, alltså skillnaden mellan den starkaste signalen och grundbruset. EOS 7D har ett exponeringsstegs bättre dynamiskt omfång än D300S enligt våra mätningar.

 

Slutsats

Canon har tagit konkurrensen från Nikon på största allvar och kraftsamlat. EOS 7D är en i högsta grad imponerande kamera som visar att utvecklingen går framåt. Nikon D300S är en utmärkt kamera, men EOS 7D är bättre på nästan allt. Giganternas kamp kommer att fortsätta och det gynnar oss konsumenter. 

 

SÅ SATTE VI BETYGET

 

Bildkvalitet 9

Tydligt bättre än D300s, men inte i klass med 5D Mark II.

 

Byggkvalitet 9

Snäppet under full-proffs och aningen vekare än D300s i känslan. Vädertätningen är inte lika omfattande som för D300s.

 

Ergonomi & logik 10

Äntligen har Canon vågat tänka om. 7D är närmast perfekt, precis som D300s. Men av/på-reglaget sitter fortfarande inte på det optimala stället – runt avtryckaren.

Mångsidighet 10

Bara en proffskamera som Canon Eos 1D Mark IV kan mer.

 

Valuta för pengarna 9

Kostar som Nikon D300s, men är bättre. Med 17-55/2,8 IS får man en ytterst prisvärd proffskombination.

 

    Senaste kommentarerna