Kamera & Bild testar

Test: Nikon D600 - fullformat för alla

Efterlängtad av många och en inkörsport till det digitala fullformatet. Nikon D600 är riktad till egentligen alla som vill ha den större sensorns fördelar med allt vad det innebär. Priset är den avgörande faktorn för många, och Nikons plan med D600 verkar vara att ge den prismedvetne en möjlighet till att få en riktigt kompetent kamera.

Det dynamiska omfånget i kameran är mycket bra – i den här bilden ser vi både himmel, skuggor och struktur i de ljusa molnen. 1/400s, f/8, ISO 100

För drygt fyra år sedan släppte Nikon sin D700 på 12 megapixel som gav många fotointresserade möjligheten att investera i en kameramodell som gav både bilder, kontroll och byggkvalitet i proffsklass. Nu är det dags för entusiasterna att få möjlighet att genom D600 ta del av den senaste sensor-teknologin till ett vettigt pris, även om det inte är helt gratis.

Gentemot föregångaren D700 skiljer sig D600 på många punkter, och är egentligen en helt annorlunda kamera för en annan målgrupp. Likheterna är i stället många med den drygt två år gamla modellen D7000, som mer är riktad till samma målgrupp: avancerade konsumenter. Sensorn på D600 har fått en av de högsta upplösningarna vi ser i dag med sina 24 megapixel, och håller nära nog samma specifikationer som D7000, med ett grundomfång på 100 till 6400 ISO, utökningsbart ned till 50 och upp till 25 600 ISO. D700 kunde inte filma alls, men det kan D600 –och den gör det bra – något som jag återkommer till lite senare. Film spelas in i 1080p i 30, 25 eller 24 bilder per sekund i formatet h.264. Nikon D600 kan fotografera i 5,5 bilder per sekund, och har två kortplatser av SD-typ.

Stabilt och lättare bygge

Nikon D700 väger något över ett kilo. Med denna vikt får man en uppsjö av kontroller som proffsfotografer gärna efterfrågar, tillsammans med ett hållbart kamerahus i magnesiumlegering. D600 är runt 300 gram lättare, vilket gör att den får ungefär samma vikt som D7000, som innehåller en sensor i den mindre APS-C-storleken.

Den minskade vikten och mindre storleken blir tillsammans med den något mer ergonomiska designen en lyckad kombination. Kameran känns stabil i handen och har ett bra grepp som är skönt att hålla i. Gummigreppet är nu något mer rundat framtill, och på baksidan ser vi en markerad och gummerad kant att stödja tummen mot. Däremot kan jag tycka att det främre väljarhjulet kommer något långt ned –jag har svårt att få ett klockrent grepp på kameran där jag direkt kan justera väljarhjulet både bak och fram samtidigt.

Knappar

Knapparna på baksidan känns direkt igen från den nya modellen Nikon D800, med enda skillnaden att några knappar saknas, och att några funktioner bytt plats på vänstersidan. Knapparnas känsla är riktigt bra och högkvalitativa, och placeringen lyckad. ae-l-knappen går exempelvis att ställa in som autofokusknapp, något som tilltalar många. På ovansidan hittar vi också knapparna för både exponeringsmätning och exponeringskompensation. På framsidan ser vi den nya stilen för justering av autofokusval, med både knapp och regel i ett. På motsatta sidan hittar vi två funktionsknappar som är bra att ha –men som tyvärr inte har samma kvalitativa känsla som övriga knappar.

Ovansidan erbjuder samma program-vrede som hos D7000, men med den smarta förbättringen att det nu finns en knapp på ovansidan som måste tryckas in för att ändra programinställning. Perfekt – nu slipper man oroa sig för oavsiktlig justering.

Summerar vi allt ovan så ser vi ett stabilt bygge som erbjuder bra kontroll och kvalitet, även om det inte når upp exakt till samma nivå som hos proffsmodellen D800, eller den äldre Nikon D700. Men detta är ändå rätt bra, då modellens målgrupp heller inte är det renodlade proffset.

Hos D600 har Nikon också åtgärdat problemet med gummiluckor som öppnar sig för kontakterna –nu är de gjorda i mjukplast och sitter mycket bättre. Riktigt bra!

Bra och dåliga finesser

Hos D600 hittar vi flera funktioner som finns inbyggda i proffshusen D800 och D4. Du kan exempelvis ta HDR-bilder direkt i jpeg, med möjlighet att också välja exponeringsskillnad: auto, 1, 2 eller 3 ev-steg. Resultatet blir mycket bra, även på frihand.

För den som vill använda scenlägena finns många att välja på. Kameran ställer då in de lämpliga inställningarna för det du tänker fota, och hjälper dig på så vis på traven. Genom att vrida på tumreglaget ändrar du snabbt scenläget. Förklarande text visar dig vad du valt. Egentligen kan det inte bli mycket enklare än så här–ett klart uppsving för den som behöver fotograferingshjälp i början av sin fotografering. Enkelt, smart och intuitivt, Nikon! Sedan finns så klart det gröna autoläget, som har till uppgift att fixa bästa bilden utan att besvära fotografen med val och inställningar.

Också möjligheten att ta bilder för att skapa en timelapse-film finns, med inställningar för att välja tiden mellan bilderna, total filmlängd och upplösning. Resultatet blir en färdig film direkt i kameran –en rolig och effektfull funktion som fungerar mycket bra. Räkna med att din Facebook snart fylls med dessa filmer.

En annan intressant funktion är q-läget vid programvalsvredet vars tanke är att låta dig ta bilder hyfsat tyst. Men hyfsat tyst innebär egentligen inte att det blir så mycket tystare. Skillnaden mot vanlig fotografering är att när bilden tas rör sig spegeln tystare, för att sedan låta dig som fotograf hålla in avtryckare, »gömma« kameran exempelvis bakom dig, och sedan släppa knappen. Först då släpps spegeln ned igen, något som också låter lite. Lösningen är så klart intressant, men något meckig att hålla på med, plus att det egentligen inte fungerar så bra –ljudet är nära på lika högt, men i stället utdraget. Dumt, men kanske blir det bättre framöver.

Lika bra som Q-läget är dåligt, är däremot fotograferingslägena U1 och U2 bra. De låter dig programmera din kameras inställningar i olika varianter. Perfekt om ni är två som delar kameran, eller om du fotograferar på två olika sätt, kanske i olika miljöer.

Vi hittar också fler proffsegenskaper –bland annat inbyggd konvertering av råformatsbilder, något som är bra om man snabbt behöver en jpeg-bild av en bild man tagit i råformat. Nikon D600 har också stöd för automatisk distorsionskontroll för bilder tagna med objektiv som stödjer detta. Vill du kan du även räta upp sneda bilder och korrigera perspektivet i redan tagna bilder. Det här är suveränt för många användare, och något som vi antagligen kommer se mycket mer av.

Trådlöshet är det nya, och vad vore en kamera utan stöd för trådlös överföring av bilder och GPS – båda funktionerna finns tillgängliga till D600 via extra tillbehör. Med WU-1B får du möjligheten att koppla upp din smartphone till kameran genom att ladda ned bilder från kamerans minneskort, eller ta bilder med kameran via telefonen. På så vis kan du enkelt dela bilderna på exempelvis Instagram. Med gps-mottagaren GP-1A kan du geotagga dina bilder för att sedan se dessa på en karta.

Med följande autofokus kan du följa objekt som rör sig över bilden – utan att röra kameran. 1/200s, f/4,5, ISO 100

Skärm med autoläge

Skärmen på 3,2 tum har en upplösning på 921 000 pixlar, vilket är samma specifikationer som vi ser hos storebror D800, och större än de 3 tum vi hittar hos D7000. Bilden är riktigt skarp och kontrastrik, och bland de bästa du hittar på digitala systemkameror just nu. Extra bra är möjligheten att ställa in ljusstyrkan i olika manuella lägen, och att det finns ett auto-läge som låter kameran bestämma ljusstyrkan efter omgivningen. Det enda som jag egentligen inte gillar är att den svagaste ljusstyrkan man kan välja inte är svag nog, utan ganska ljusstark.

Vitbalansen hittar inte alltid rätt i svårt ljus, men när den gör det blir det riktigt bra. 1/100s, f/3,5, ISO 1 100

Ärvd autofokus

I Nikon D600 sitter en ny autofokusmodul som antagligen bygger på den vi hittar i D7000 – som hade en säker och bra autofokus. När jag testar autofokusen hos D600 i dunkla miljöer ska det mycket till innan den börjar leta fram och tillbaka – och då menar jag dunkla inomhusmiljöer. Autofokusen hos Nikon D800 har jag tidigare hyllat för sin exakthet. Riktigt så högt, snabbt och säkert når vi inte med D600, även om mina tester imponerar för den klass kameran är i. Däremot är skillnaden märkbar gentemot högre modeller.

Totalt finns 39 fokuspunkter som hjälper kameran att hitta rätt skärpa, och som används för att fånga exempelvis rörliga motiv på ett smart sätt genom följning, vilket fungerar bra.

Ett experiment att fotografera långtids-exponerade bilder i HDR ger ett riktigt lyckat resultat.4s, f/8, ISO 100

Film i toppklass

För den filmintresserade har det hänt en hel del. Innanför skalet ser vi nämligen ännu en uppsjö av proffsegenskaper som vi hittar hos storebror D800: film i FULL-HD i 1080p i 30, 25 eller 24 bilder per sekund, och 60 eller 50 bilder per sekund i 720p, i formatet h.264. Längden på en film begränsas till 29 minuter och 59 sekunder.

Faktum är att specifikationerna är som hos D800, med möjlighet att koppla in extern stereomikrofon, samt lyssna på det inkommande ljudet i hörlurar. Ljudnivåerna går att både styra och se på skärmen under inspelning, liksom möjligheten att justera bländare, slutare och ISO. Använder du video är detta funktioner du verkligen vill ha. Däremot saknar D600 funktionen för mjuk justering av bländare, »power aperture«, som vi hittar i D800. Du kan också spela in video i både FX (fullformat) och DX (beskuret läge, 1,5x) vilket ger möjlighet att växla bildvinkel.

Mest spännande är nog möjligheten att mata ut bildsignalen via hdmi-kontakten för extern inspelning eller visning på monitor. Bilden du får ut är en 4:2:2-komprimerad signal med möjlighet att få denna ren från överliggande text eller symboler. Detta är möjligheter som tidigare varit svårt att hitta i en vettig prisklass, vilket gör att man måste imponeras av vad Nikon valt att erbjuda användarna av denna modell.

I kameran finns också möjlighet till enklare klippning av video.

Nikon D600: D600 har två lägen för egna inställningar, vilket gör att du snabbt kan skifta mellan dessa om du byter miljö från exempelvis inomhus till utomhus. 1/200s, f/7,1, ISO 100

Bildkvalitet

Nikon D600 är i toppen på marknaden just nu när det gäller upplösning, och slås endast av D800 med sina 36 megapixel. Det dynamiska omfånget och bildkvaliteten vi ser hos D600 är mycket lik D800:ans, även om upplösningen är mindre. Därför erbjuder D600 riktigt fina bilder, bland de bästa vi ser i dag. För video ser vi att D600 är något mjukare i bilden än d800, även om den är skarpare än exempelvis Nikon D4.

Vi ser totalt sett alltså många likheter i bildkvalitet både när det gäller filmning och stillbild med storebror D800, vilket är ett bra betyg.

Slutsats

I slutändan är det svårt att inte imponeras av D600. Totalt sett ser vi en avskalad D800 där man ändå bara tagit bort det yttersta lagret –det innanför finns kvar och har flera likheter på många punkter, även om vi ser något färre kontroller, ett mindre skal och en lägre upplösning. Den som hängt med vet hur det såg ut när D700 släpptes och jämfördes mot sin storebror D3 – D700 hade mycket av D3 i sig.

För den som är sugen på att ta steget in i fullformat – amatör eller entusiast, erbjuder D600 en möjlighet att hoppa upp ett steg från såväl enklare instegsmodeller som de mer avancerade modellerna D300 och D7000 – till ett mycket vettigt pris sett till vad man får för pengarna. För den som söker ett andra kamerahus från Nikon kan D600 också vara ett vettigt alternativ.

För globetrottern är kameran också attraktiv med sin mindre storlek och lättare vikt än övriga kameror i fullformatssegmentet.