Kamera & Bild testar

Test: Sony A560 och A580 - Sony tar brustäten

Sony A580 ger bäst bildkvalitet i APS-C-klassen i dagsläget av de kameror vi hittills testat, bättre än Canon Eos 60D och Nikon D3100.

Publicerad

Nog vore det konstigt om Sony som levererar sensorer till såväl Pentax som Nikon inte kunde få till en bildkvalitet i klass med de övriga märkena? Med Sony A500 och A550 som kom för ett år sedan visade Sony att de började ta bildkvalitet på stort allvar. De två kamerorna höll klass som Nikon D90 och Pentax K-x.

I nummer 9/2010 testade vi Sony A33 och kunde konstatera att Sony lyckats förbättra kvaliteten ytterligare. Sony A33 och A55 är konstruerade på ett helt nytt sätt. De har en fast halvgenomskinlig spegel för att autofokusen ska kunna jobba hela tiden. Spegeln stjäler dock ljus motsvarande ett halvt exponeringssteg.

Sony A560 och A580 har samma sensorer på 14 respektive 16 megapixel som A33 och A55, men har en mer konventionell konstruktion med rörlig spegel och optisk sökare. De är mycket lika Sony A500 och A550 förutom nya sensorer och filmning i FULL-HD.

Eftersom A560 och A580 inte har någon fast spegel som hindrar ljuset blir bildkvaliteten bättre. Skillnaden är inte jättestor, men tillräckligt för att vi ska kora A560 och A580 till de bästa kamerorna med sensorer i APS-C-storlek. Därefter kommer Canons 18 megapixelsensor i EOS 550D, 60D och 7D mycket tätt efter. På tredje plats hamnar Nikon D3100.

Bättre dynamiskt omfång

Med detta sagt måste vi tillägga att skillnaderna mellan dessa modeller är så små att bildkvalitet inte borde vara den enda faktorn som avgör ett kameraköp. Innan vi går vidare till dessa övriga faktorer vill jag göra en liten nördig utvikning.

Vid normal fotografering är som sagt bildkvaliteten extremt lika om vi jämför med aktuella Canon EOS 60D och Nikon D3100. Men när man riktigt fingranskar bilder vid ISO 100 så visar sig 16 megapixelsensorn i Sony A580 ge ett helt stegs bättre dynamiskt omfång. Det ska till extrema situationer för att man ska ha någon nytta av detta. Mer märkbart är att A580 ger ett tredjedels stegs bättre teckning i högdagrarna än A560 i alla lägen. Bruset är också aningen lägre.

Att skillnaderna mot Nikon och Canon inte blir större vid högre ISO beror på att de inte uppvisar samma linjära försämring när man höjer ISO som Sony gör. Det verkar som att Nikon och Canon jobbar med att hålla nere bruset från sensorn innan signalen lagras i råfilen.

Kort sagt är den nya 16 megapixelsensorn mycket bra och det finns kanske en möjlighet att utnyttja den ännu bättre.

Fullmatad med funktioner

Sony har inte satsat på att göra A560 och A580 till små kameror som ska locka semesterfotografer. Kamerorna är inte ens snygga utan lite klumpigt fula. I stället lockar kamerorna med en mängd funktioner till relativt lågt pris.

De klarar att ta bildserier på 7 bilder per sekund med låst autofokus, 5 bilder/s med följande autofokus. De filmar i FULL-HD – här betyder det 1920x1080/50I i ABCHD-format eller 1440x1080/30P i MPEG-4. I båda fallen är filmproportionerna 16:9.

Sony bjuder också på två olika skärmsökarlägen, ett med snabbautofokus men utan möjlighet att förstora bilden ordentligt och ett där man kan kolla skärpan i 15 gångers förstoring. HDR-funktion som tar tre bilder med olika exponering för att öka det dynamiska omfånget med sex steg. Funktionen fungerar väl och fungerar handhållet med stillastående motiv om man inte rör kameran för mycket. Säkrast är det med stativ.

'Ett arv från NEX-kamerorna är möjligheterna att ta panoramabilder i 2D eller 3D. Vi har inte haft möjlighet att testa 3D-funktionen eftersom den kräver 3D-kompatibel TV och aktiva 3D-glasögon.

En annan unik finess är möjligheten att ta 6 exponeringar för att kunna använda 2 stegs högre ISO med ungefär samma bildkvalitet. Funktionen är som mest användbar när det är svårt att hålla stilla kameran, exempelvis ombord på ett fordon som vibrerar. Då verkar både bildsammanslagningen och det högre iso-talet för att ge skarpare bilder. Fotografering med rejäla teleobjektiv kan också underlätta, men motivet får ju inte röra på sig i någon större utsträckning.

Vid mer stillsamma förhållanden med kortare brännvidder är vinsten med funktionen mer begränsad eftersom den inbyggda bildstabiliseringen gör ett så bra jobb. När man väl måste gå upp i ISO är ändå exponeringstiderna så långa att sammanslagningen av exponeringarna knappt ger någon förbättring eftersom det går så lång tid mellan varje bild.

ISO 12 800 ger viss sänkning av detaljåtergivningen, men är helt klart användbart för sport- och ögonblicksbilder.

Äntligen filmfunktion

Trots att Sony gör både videokameror och TV-apparater har de varit sega med att ge sina systemkameror filmfunktion. Sony kom helt enkelt inte på det förrän konkurrenterna hade släppt sina modeller 2008. Då stod Sony med en helt ny modellgeneration (A200, A300 och A350) som även A560 och A580 bygger på. Nu har Sony kommit med två nya modellserier, NEX och AXX, och i arbetet med att ta fram dem har Sony utvecklat nya CMOS-sensorer som klarar filmning.

Även om Sony nu äntligen har lyckats få in filmning i AXXX-serien så har de inte velat lägga resurser på att fixa till kamerahuset. Därför är skärmen bara vinkelbar i ett led och inte i två led som med A33 och A55. Vid filmning gör det inget men den som vill ta ett porträtt i udda vinkel får ingen hjälp.

Sony har inte missat att ge kameran mikrofoningång, men de bjuder inte på manuella inställningar vid filmning. Det går inte att ställa tid och bländare utan bara att justera ljusheten med exponeringskompensationen.

Kamerorna ger en skarp och fin filmbild, men A560 beskär tyvärr utsnittet i HD. A580 beskär utsnittet vid standardupplösning 640x480 pixlar. Varför de är begränsade på detta sätt har antagligen med utläsningen från sensorn att göra.

Slutsats

Sony A560 och A580 är utmärkta för hobbyfotografer som värdesätter rejäla kameror med hög bildkvalitet. En mycket bra bildstabilisering med alla objektiv är också ett plus. Sony A580 får en extra guldstjärna med något lägre brus och något högre verklig upplösning.

Kamerorna vinner däremot inga designpriser och har inte den högsta kvalitetskänslan. I stället går funktion före form.

Efter att detta test gått till tryck bestämde Sony att A560 inte ska säljas i Norden. Någon närmare förklaring till beslutet har inte givits.