Kamera & Bild testar

Test: Nikon-trio för fullformat

Vi kollar in Nikons spännande porträtt-tele på 105mm/1,4, en ny version av proffstelezoomen 70-200mm/2,8 samt sitt fjärde tiltshift-objektiv, denna gång på 19mm/4.

Det är en blandad trio som nyligen släppts av Nikon. Där hittar vi nya porträttelet på 105mm, en ny uppdaterad proffstelezoom på 70-200 samt ett tiltshift-objektiv på vidvinkliga 19mm.

Bland de tre objektiven vi testat är det endast 105mm/1,4 som är produktionsklart – nya 70-200mm samt 19mm tiltshift är förhandsexemplar, och är alltså inte från den slutgiltiga produktionen. Därför kan vi för dessa två objektiv inte uttala oss om bildkvaliteten, samt att vi reserverar oss för möjliga ändringar i den slutgiltiga versionen.

AF-S Nikkor 105mm f/1,4E ED

Nikons 85mm/1,4 har länge varit porträttgluggen för de som vill ha både ljusstyrka och snygg mjuk bokeh – men som nu får konkurrens av nya 105mm-objektivet med samma bländare på ljusstarka 1,4.

Objektivet är robust och stabilt byggt, och har även vädertätning vid fattningen. Men det är tungt - nästan ett kilo väger det (985 g), mot exempelvis 85mm/1,4 som väger 595 gram.

 

 

Designmässigt är det inte så mycket att säga. Det som finns är en manuell/autofokus-knapp samt en bred och bra tilltagen fokusring som är lättvriden och enkel att finjustera. Nikon har lyckats bra med känslan hos objektivet och att använda manuell fokus fungerar mycket snabbt och bra – lagom mjuk, men ändå med lite motstånd – precis det man vill ha för att få en kontrollerad känsla när man använder manuell fokus. 

Det som är spännande här är den något längre brännvidden än klassiska 85mm-objektiv, de extra 20mm bidrar till mer telekänsla med ökad mjuk bokeh – som är riktigt fin – och objektivet är så ljusstarkt att du kan ta vackra bilder i svagt ljus eller skymning. Kombinationen gör att skärpeplanet blir tydligt i vissa bilder, vilket också förstärker effekten av mjuk bakgrund och framhävt motiv.

Bildkvalitetsmässigt ser vi en större vinjettering än hos exempelvis Nikons klassiska 50mm/1,8, men den minskar stadigt för varje nedbländning till f/2 då det mesta är borta och helt borta vid f/5,6. Distorsionen i avbildningen på ytan är något svagt kuddformig, och den kromatiska aberrationen är försumbar. Skärpan är grym genom alla bländare.

Totalt sett har Nikon lyckats bra med sin konstruktion rent bildmässigt, även om det också kostar i form av vikt. Är du ute efter ett spännande alternativ till klassiska 85mm/1,4 med än mjukare bakgrundsoskärpa så kan du kolla in detta objektiv och frossa i bokehkänslan än en gång.

 

 

AF-S Nikkor 70-200mm f/2,8E FL ED VR

Nikons arbetshäst AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II har nu uppdaterats till en ny version med flera förbättringar. Nya versionen har ett flourite-linselement (FL), samt ett högbrytande HRI-linselement, vilket antagligen bidrar till viktminskningen med 110 gram mot föregångaren. Trots detta är objektivet fyllt med flera nyheter. Bland annat har objektivet fått elektronisk bländarkontroll, vilket möjliggör högre snabbhet vid seriebildstagning inför framtiden.

Den största förändringen är att fokusring och zoomring nu bytt plats och fått en något större yta, så att man numera zoomar närmare fronten på objektivet och justerar fokus närmare kamerahuset.

 

    Senaste kommentarerna