Kamera & Bild provar

Panasonic Lumix G9: Några första intryck

Kamera & Bild har fotograferat med nya Panasonic Lumix G9 och nya teleobjektivet Leica DG Elmarit 200mm/F2,8 Power OIS under en pressträff, för att se hur kameran och objektivet presterar i olika situationer. Här kan du läsa om våra första intryck.

På pressträffen berättar Panasonic om sin strategi kring kommande kameraprodukter och släppet av nya Pansonic Lumix G9, där de själva strävar efter att avancera inom det högre segmentet av kameror och närma sig entusiaster och proffs allt mer. Sedan tidigare har Panasonic haft framgångar för filmare inom GH-segmentet, med nuvarande flaggskeppet GH5 i spetsen.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Yosuke Yamane från Panasonics marknadsavdelning berättar om Panasonics marknadsstrategi och introducerar nya G9.

 

Men GH5 är Panasonics val för filmaren, medan nya Lumix G9 är tänkt att vara den stora satsningen för stillbildsfotografen. På samma vis har Panasonic utökat sitt ambassadörsprogram och vi fick även chansen att träffa Panasonic-ambassadören Joakim Odelberg som var Panasonic G9:s ansikte utåt, som även guidade oss igenom kamerans olika funktioner.

Under en hel dag fick vi möjlighet att testa nya G9 och nya teleobjektivet Leica DG Elmarit 200mm/F2,8 Power OIS med medföljande 1,4x-telekonverter, tillsammans med flera objektiv.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Här ser vi Panasonics aktuella line-up för premiumobjektiv, samt det kommande Leica DG Elmarit 50–200mm/F2,8–4.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Panasonics ambassadör Joakim Odelberg har använt Lumix G9 i Madagaskar och berättade om sina erfarenheter med kameran.

 

Igenkännande användning

Lumix G9 har ärvt en del intressanta delar från GH5. Bland annat finns en joystick för att justera fokuspunkterna, något som fungear mycket bra. Men det finns även ett annat sätt, och det är att i menyn välja möjligheten att använda skärmen som styrplatta för justering av fokuspunkterna.

 

Foto: Joakim Odelberg
Nya Panasonic G9 med nya 200mm/F2,8, och batterigrepp.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Joystick och möjlighet att justera fokuspunkt via skärmen samtidigt som man tittar i den elektroniska sökaren.

 

Funktionen har två inställningar, dels "absolut", som gör att jag kan trycka på skärmen och få fokuspunkten precis där, samtidigt som jag tittar i sökaren. Detta är något svårt när näsan är i vägen, men funktionen är alltså precis som att trycka på skärmen. Den andra inställningen är "relativ", det vill säga att du kan använda en del av skärmen, exempelvis ett hörn, för att justera fokuspunkten, och dra flera gånger för att förflytta den vidare. 

Funktionen fungerar relativt bra om man inte ska fotografera en snabb situation, då är den för långsam. Det som jag saknar är möjligheten att ställa in känsligheten för hur snabbt fokuspunkten ska flyttas i det relativa läget.

 

 

Här ovan syns ett videoklipp inspelat på frihand i 4K med nya 200mm/F2,8. Efter 30 sekunder slås bildstabiliseringen på, där objektiv och kamerahus samverkar, utan att beskära filmen i 4K-format.

 

I övrigt är ergonomi och design mycket bra, och greppet utvecklat för att ligga skönt i handen. Detta medgör också att det går smidigt att fotografera med en hand. Vi fick även testa kameran med batterigrepp, vilket stadiggör fotografering med bland annat det nya teleobjektivet som vi provade.

Knapparna har bra placering, utom möjligen inspelningsknappen för film som sitter lite krångligt till för att starta filminspelning med enhandsgrepp. Det fungerar, men är inte optimalt. Avtryckaren var extremt känslig för intryck, vilket jag ännu inte bestämt mig för om det är bra eller dåligt – bra för att jag gillar en kort distans – dålig för att den var känsligare än vad jag är van vid.

Grym sökare

Pansonic har gjort en rätt smart grej i den digitala sökaren, nämligen möjligheten att justera inzoomningen. Bilden är mycket stor, med en största förstoring på 0,83x. Fördelen med att kunna förminska den är att kunna se bilden med en ökad distans från okularet, exempelvis vid användning av glasögon.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Här testas funktionen för autofokuslåsning på ögonen. Panasonic G9, Leica DG Elmarit 200mm/F2,8 (motsvarande 400mm i småbild), frihand. 1/400s, f/2,8, ISO 200.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Panasonic G9, Leica DG 8-18mm/F2,8–4,0 (motsvarande 16–36mm i småbild), frihand. 1/1000s, f/11, vid 13mm, ISO 100.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Panasonic G9, Leica DG 8-18mm/F2,8–4,0 (motsvarande 16–36mm i småbild), frihand. 1/1000s, f/11, vid 13mm, ISO 100.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Panasonic G9, Leica DG 8-18mm/F2,8–4,0 (motsvarande 16–36mm i småbild), frihand. 1/3200s, f/4, vid 13mm, ISO 100.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Panasonic Lumix G9 med Leica DG 12–60mm/F2,8–4.0, frihand, svartvit bildstil. 1/2000s, f/9, vid 12mm (24mm småbild) ISO 100.

 

Dessutom är kvaliteten riktigt bra, eftersom upplösningen är 3,68 miljoner bildpunkter. Upplösningen gör att det ser riktigt bra ut. Det går även att justera inställningen i två lägen, en 60Hz-funktion kallad "kvalitet", där bilden är riktigt bra, men även en 120Hz-funktion där uppdateringsfrekvensen ökas för att bättre kunna se objekt som rör sig, vid snabba situationer. Det som händer är att upplösningen sänks i 120Hz-läget, och bilden blir pixligare.

Riktigt snabb, på många vis

En av de intressanta grejerna hos G9 är möjligheten att fotografera i 60 bilder per sekund i full upplösning, vilket ökar chanserna att fånga rätt ögonblick i snabba situationer. Det går även att fotografera i 20 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus, vilket är riktigt användbart.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Panasonic G9, Leica DG Elmarit 200mm/F2,8 med 2x-telekonverter (motsvarande 800mm i småbild), frihand. 1/1000s, f/5,6, ISO 200.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Panasonic G9, Leica DG Elmarit 200mm/F2,8 med 2x-telekonverter (motsvarande 800mm i småbild), frihand. 1/1000s, f/5,6, ISO 200.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Panasonic G9, Leica DG Elmarit 200mm/F2,8 (motsvarande 400mm i småbild), frihand. 1/1000s, f/7,1, ISO 200.

 

Vi provade fotografera ridande hästar på en strand, och med objektföljande autofokus kunde kameran lätt följa de vitklädda ryttarna. Något oklart är exakt vad kameran valde att följa eftersom rutan för följningen markerade ett större område (hästen och personen), men G9 hade inga problem att leverera skarpa bilder i serie. På samma vis testade jag följa en surfare som stundvis täcktes av vågor, och här var det något svårare för kameran att hålla fokus, men när den gjorde detta så levererade den många användbara bilder i serie.

Också processorkraften som ett arv från GH5 gör att kameran känns kvick och responsiv. Allt flyter och användningen är riktigt snabb. Firmwaren var däremot inte helt färdig, utan markerade version 0.3. Detta gav upphov till några intressanta hängningar med omstart som resultat, plus att kameran inte klarade bildvisning under tiden som en serie bilder sparades. Med ett snabbt kort gick detta däremot rätt snabbt över, men detta kommer Panasonic antagligen fixa i den färdiga programvaran.

En problematik när man är ny med kameran är att det i ett fotograferingsläge inte syns att man fotograferar, det enda som egentligen visar detta (i tyst läge med elektronisk slutare) är nedräkningen av bilder. Det är lätt att man snabbt fyller sina kort om man inte ser upp med vilken inställning man använder.

Objektiv i proffsklass

Panasonic hävdar att deras nya 200mm-objektiv är deras skarpaste och proffsigaste hittills. Om så är fallet återstår att se i kommande labbtest, men både konstruktion och användning ger ett mycket bra första intryck.

Konstruktionsmässigt är det kvalitativt och genomtänkt, och med batterigreppet blir greppet än bättre som motvikt. Fokuseringen känns snabb och stabil, liksom bildstabiliseringen som stabiliserar bilden mycket bra, något som du kan se på videoklippet här ovan. 

Motsljusskyddet skruvas på med en liten skruv som står ut, vilket kan vara en svag punkt i konstruktionen. I övrigt är det bra balanserat för fotografering på frihand, och ger möjlighet att använda manuella reglage i och med bländarringen, om man inte vill använda A-läget för att låta kameran automatik eller reglage styra detta. Även skärpan är mjuk och lättställd. Exakt hur bra det presterar får du läsa i ett kommande test.

 

Testet av Pansonic G9 kan du läsa i Kamera & Bild 12/1, i butik 5 december.

Sponsrad artikel från Nikon

Senaste kommentarerna